Raport MCV. De ce se grăbesc autoritățile române să ceară ridicarea monitorizării europene?

de Cristian Campeanu , 28 ianuarie 2016 - stire actualizata la ora 13:37, 28 ianuarie 2016
Raport MCV. De ce se grăbesc autoritățile române să ceară ridicarea monitorizării europene?

Raportul Comisiei Europene în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare pe Justiție pentru anul 2015 confirmă evoluțiile din ultimii ani. DNA și ANI, instituții create la cererea UE, funcționează exemplar, sistemul de justiție a făcut progrese semnificative spre independență și profesionalism sub conducerea Înaltei Curți și cu concursul mai modest al CSM, deși există probleme serioase în sistem, de vreme ce unificarea jurisprudenței încă nu a fost realizată.

De partea cealaltă clasa politică reprezintă în mod obiectiv, prin dominația asupra Legislativului, principala piatră de moară, care împiedică în mod constant consolidarea reformelor realizate până acum. Cum influența Legislativului poate fi extrem de nocivă, raportul CE conchide, așa cum se poate vedea din titlul pe care l-am ales, că nimic nu a fost câștigat definitiv încă în materie de Justiție. Și atunci, de ce se grăbește Guvernul să ceară termene pentru ridicarea MCV când soluția este la București, nu la Bruxelles?

Guvernul a difuzat un comunicat în care afirmă că  „Acest al treilea raport anual consecutiv pozitiv dovedește caracterul durabil și sustenabil al reformei în justiție și al luptei împotriva corupției,  fiind un indicator al măsurii în care autoritățile române și-au asumat și au îndeplinit obiectivele MCV. În acest sens, considerăm că recunoașterea progreselor din raportul MCV ar putea fi subliniată mai clar prin introducerea unei perspective de finalizare a acestei monitorizări de către Comisia Europeană.

Astfel, având în vedere concluziile pozitive ale raportului, considerăm că există premisele finalizării procesului MCV prin internalizarea obiectivelor mecanismului la nivelul autorităților române, de exemplu, în structura Strategiei Naționale Anticorupție. Potrivit aceluiași document, reformele prevăzute de MCV, inclusiv lupta împotriva corupției, sunt și trebuie în continuare întreprinse în primul rând pentru societatea romanească, dincolo de reperele stabilite prin acest mecanism de cooperare și verificare. Angajamentul Guvernului de a îndeplini aceste obiective, în beneficiul societății românești și al cetățenilor români, este unul puternic și fără echivoc“.

Ceea ce susține Guvernul pare, la prima vedere, corect, dar, în realitate, este profund lipsit de onestitate. În primul rând, nu este vorba de un „raport pozitiv“ așa cum pretind toate guvernele de la București, încă din 2007, poate cu excepția momentului august 2012. Toate rapoartele conțin elemente pozitive și negative iar guvernele, invariabil, se agață de elementele pozitive chiar dacă nu au nici un merit, ba dimpotrivă. Această practică era facilitată și de un soi de abordare politic corectă din trecutul nu foarte îndepărtat care cerea ca și cele mai proaste evaluări să fie îmbrăcate într-un limbaj pozitiv, încurajator, dar, cel puțin în ultimele două rapoarte, avem parte de un limbaj mai clar și mai coerent, care lasă puțin loc răsucirii adevărulului. Iar raportul de anul acesta face încă din start o distincție fundamentală între instituțiile Justiției aflate în avangarda reformei - DNA, ANI, Înalta Curte - și clasa politică și partide care se folosesc de parlament și de pozițiile din administrație pentru a bloca reformele, pentru a submina cerințele de integritate și a pune piedici instituțiilor anticorupție.

Cum în trecutul apropiat - și raportul face referință directă la anii 2012 și 2013 (marțea neagră) - forțele antireformiste care sunt politice au dovedit că au suficientă forță distructivă și cum nu s-a făcut nimic în ultimul an pentru  a împiedica repetarea acestor atentate la statul de drept și independența Justiției, raportul conchide pe bună dreptate că reformele nu sunt ireversibile și că nu există consensul necesar la nivel politic pentru ca acestea să fie durabile. Or, aceasta este departe de concluzia pozitivă pe care o subliniază Guvernul în comunicatul său, dimpotrivă, este un semnal de îngrijorare.

Solicitări concrete de acțiune

În concluziile raportului se afirmă foarte clar că: 1. „Integritatea ar trebui să fie principiul călăuzitor în viața publică, iar cadrul juridic și instituțiile din domeniul integrității să fie concepute pentru a promova acest obiectiv.“ și 2. „Menținerea eforturilor instituțiilor judiciare care combat corupția la nivel înalt rămâne cel mai important semnal de consolidare a luptei împotriva corupției. Legislația în domeniul corupției trebuie să se aplice tuturor în mod egal și la toate nivelurile.“

Aceste două recomandări nu reprezintă simple lozinci așa cum le-ar plăcea politicienilor să le interpreteze, ci solicitări concrete de acțiune din partea Comisiei Europene fără de care nu putem spera la ridicarea MCV.

Cea din urmă rezolvă o dispută penibilă legată de procedura de desemnare a noului procuror șef DNA, sau mai concret dacă ar trebui sau nu ca ministrul Raluca Prună să o reconfirme pe Codruța Kövesi. Răspunsul Comisiei este elegant și corect: Indiferent pe cine veți alege, aveți grijă ca procedura să fie una transparentă, iar persoana aleasă să mențină activitatea anticorupție cel puțin la standardele impuse de Kövesi. De altfel, dincolo de disputa legată de conducerea DNA, Comisia atrage atenția în mai multe rânduri în cele 16 pagini de raport că anul 2016 în care au loc atâtea modificări la vârful DNA, DIICOT, Procuraturii Generale, Înaltei Curți și CSM este anul test pentru confirmarea sau infirmarea durabilității și ireversibilității reformelor în Justiție și un prag important în funcție de care poate fi luată în considerare ridicarea MCV. Prin urmare, Comisia cere guvernământului (Parlament-Președinte-Guvern) să dovedească mai întâi angajament și consens privind reformele și abia apoi poate fi luată în discuție eventuala suspendare. Din acest punct de vedere, comunicatul Guvernului Cioloș poate fi privit ca o lovitură ieftină de imagine de care nu are nevoie, pentru că nu are, teoretic decât un mandat limitat.

Cea dintâi reprezintă una din cele mai „tari“ cereri ale Europei față de România. Documentul insistă ca niciodată asupra măsurilor de prevenție a cazurilor de incompatibilitate și conflict de interese în achiziții publice și administrație și se oprește foarte aproape de la a recomanda direct liderilor politici să adopte criterii stricte de integritate pentru candidații la funcții în stat pentru a preveni actele de corupție, dar în realitate exact la acest lucru se referă. În comparație cu această cerință de curățare din interior a clasei politice, recomandarea ca Parlamentul să adopte criterii obiective de ridicare a imunității trece în plan secund. Comisia Europeană admite, laolaltă cu societatea civilă și protestatarii la care se referă în două rânduri, că fără o reformare în sensul  integrității a clasei politice, reforma statului de drept în România nu mai poate înainta prea mult. Și, cum aceasta este departe de a fi fost măcar demarată și oricând există riscul unui nou iulie 2012 sau  unei noi marțe negre, cererea de fixare a unui termen de suspendare a MCV este cel puțin prematură dacă nu rău plasată. Una dintre explicațiile pentru care Guvernul evocă ridicarea MCV ar putea fi tentativa de a forța aderarea la spațiul Schengen cel puțin cu frontierele maritime și aeriene sau, în cel mai rău caz, aeriene, în condițiile în care cel mai probabil Comisia va da curs cererii de suspendare a zonei de liberă circulație pentru doi ani. Dar asupra acestei chestiuni vom reveni în zilele următoare cu un material mai amănunțit.  ­

Comentarii

  • obiectivist

    30 ianuarie 2016 0:56

    Romania a fost un stat securist 100 . Urmarea a fost ca sute de mii de romani au devenit uneltele securitatii , cei zelosi sau timorati turnandu-si pana si parintii . Majoritatea erau selectionati dintre cadrele cu rasounderi , inclusiv din justitie cu precadere din procuratura . Inca nu au dat coltul , multi sunt inca in plina putere acolo unde sunt tinuti strategic . Aceasta caricatura de MCV este ceruta tocmai de aceste unelte dantajate de sefii lor pentru a executa manarii politice . Orice un roman curat si cu un dram de inteligenta cunoaste acest dedesupt .

    raspunde comentariului
  • un trecator

    29 ianuarie 2016 5:53

    Este bulversant cum de fiecare data cand undeva in lume apare un atac la adresa Romaniei si romanilor imediat apar imediat cohorte de nimeni din interior sa se bucure. Guvernul cere eliminarea MCV, un raport care nu ar fi trebuit sa existe. MCV este un instrument politic si nu are legatura cu justitia. Daca era corect socotea cate condamnari avem la CEDO din cauza DNA, acest grup infractional organizat, aceasta politie politica. Daca avea legatura cu justitia MCV numara sentintele aberante date de judecatori, numara cazurile in care aceleasi procese cu aceleasi pesoane au primit sentinte contrare la judecatorie, tribunal, apel, curtea suprema. Ar fi numarat cate sentinte total diferite s-au dat in spete similare la judecatorii diferite. Daca MCV avea legatura cu justitia a fi semnalat faptul ca procurorii romani sunt consideranti in mod aberant magistrati cand ei ar trebui sa fie doar avocatii statului. MCV nu are legatura cu justitia. MCV este doar un instrument de manipulare si de denigrare a Romaniei. MCV apara doar interesele unui grup de interese. MCV critica Parlamentul Romaniei. Deci functionarii de la Bruxelles au o problema cu democratia. Este logic sa se renunte la un asemenea instrument antidemocratic care denigreaza, scuipa, urineaza si nici macar nu este asumat de cineva anume. Apare din neant si se adreseaza nimanui. Daca vrei sa dai in judecata pe cineva pentru neadevarurile cuprinse in interior nu ai pe cine.

    raspunde comentariului
    • Connaisseur

      29 ianuarie 2016 22:57

      In mare ai perfecta dreptate dar cred ca omiti ca acest raport nu este decat comandat si insusit de Comisia Europeana el fiind in realitate plasmuit aici in Romania de persoane precum Stoica L.,Guseth Co. Asa ca ce pretentii sa avem ? Au fost trimise candva concluziile ,in mare aceleasi de ani de zile,up-date pe ici pe colo ca sa para de actualitate iar negrisoriii de la Bucuresti insaileaza vorbele. Sau crezi ca stau niste experti bruxelezi sa cerceteze si sa sudieze,nici nu I-ar duce capul fie vorba intre noi,situatia din Justitia romaneasca ? Aceleasi tocite idei uitand ca, de exemplu Parlamentul trebuie conform Costitutiei sa dea un aviz cererilor de cercetare,arestare,etc. care logic poate fi pozitiv sau negative. Sau scrie cumva in Legea fundamentaal ca Parlamentul e obligat sa voteze intotdeauna precum solicita Parchetul ? Parlamentarii nu au dreptul la opinie ? Normal ar fii sa fie modificata legea si sa se renunte la aviz, conform principiului toti sunt egali in fata legii, pentru ca in conditiile actuale se solicita ca parlamentul, organ ales de popor si reprezentant al acestuia, sa devina un apendice,un fel yes sir, al unei istitutii ai caror membri sunt numiti pe cale administrative.Se mai poare vorbi de puteri egale care se controleaza si verifica reciproc ? Parca asta ar fii esenta democratiei !

      raspunde comentariului
  • nurosu

    28 ianuarie 2016 22:39

    75 DE ANI DE FILORUSISM ultimii 25 mascati in proocidentalism de fatada si de interes doar. REZULTAT concret ==========penultimul salariu minim din UE si un sfert din tara fugita de foame pentru un trai mai bun in vest....singurii castigati o camarila de aproximativ 30000 oameni ce paraziteaza o tara pt sinecuri si munca putina pe bani multi...fara progres semnificativ.social si economic

    raspunde comentariului
  • depanatoru

    28 ianuarie 2016 20:47

    De acord cu concluzia autorului. Nici eu nu vad graba Guvernului cu ridicarea MCV. Chiar as solicita celor care au avut cuvant greu de spus in materie de reforma clasei politice si a independentei si profesionalizarii Justitiei, le-as solicita sa sustina pastrarea MCV. Lui Basescu, Macovei, societatii civile, jurnalistilor, statelor, care au sustinut constant aceste cauze. E drept ca se zice ca Schengen ar fi fost conditionat de MCV, desi nu prea au a face unul cu altul. Vad ca CSM a gasit ca e incurajat de Raport sa continue cu nu stiu ce legi de numire a sefilor parchetelor. Astia au un fix. Impreuna cu Tariceanu care a tras sforile. Nu poate fi data numirea procurorilor sefi la "CSM". Nici macar nu se specifica partea de procurori a CSM-ului. Astia ar vrea poate ca judecatorii sa-i puna pe procurori, un ditamai conflictul de interese la ditamai somitatile in drept. Asta in timp ce UNJR si CSM scobesc turbati dupa un conflict de interese in raspunsul Presedintiei cu privire la eventuali acoperiti din justitie. Vor sa transeze un conflict de intre Presedintie si UNJR prin arbitrajul Justitiei, adica tot judecatorii UNJR stabilesc, obiectiv, dupa lege, cine are dreptate intre Presedintie si UNJR. Alt conflict de interese, si mai mare. Nu se va putea ajunge acolo, dar probabil incearca sa decredibilizeze Presedintia si in Serviciile, sa le erodeze sustinerea, popularitatea. Judecatorii sunt frustrati ca nu mai pot ciupi ca inainte. Sunt disperati ca DNA le face atata vad, atatia barosani intra in tribunale si ei nu pot sa isi traga niste tunuri binemeritate la studiile si valoarea lor nereperata. Pentru asta lupta ei, pentru intoarcere. Nu i-am auzit inainte sa faca scandal, cand exista SIPA, cand era Rodica Stanoiu cu dosarele la Nastase, i-aud acum cand Justitia s-a pus in miscare dupa Basescu si Macovei, dupa aparitia DNA. Ca nu UNJR sau AMR au avut vreun aport, dimpotriva. MCV trebuie pastrat, ca un indicator independent asupra justitiei, din partea unui actor interesat doar intr-o justitie si clasa politica curate, eficiente. Nu e garantie ca anii anteriori nu se intorc. Ponta n-are de gand sa plece din politica, iar Tariceanu cred ca nici prin gand nu-i trece, desi puscaria rage dupa el. E plin Parlamentul de candidati eligibili pentru puscarie, care cred ca o vor fenta totusi. E naiv sa crezi ca Tariceanu cloceste ceva bun pentru Justitie, asa ca declar nul proiectul lui de lege cu privire la procurorii sefi. Nu are cadere un speculant penal pe bursa si unul care face interventii in dosare penale nominale din pozitia de premier sa initieze legi pentru Justitie. Tariceanu e un corupt. Punct. CSM are ca principal pretext, interes, ceva ce nu declara, iar al doilea lor pretext ivoca riscul ca politicul sa intervina malefic in Justitie prin propunerea procurorilor sefi de catre ministrul justitiei. Mai ar fi e si posibilul conflict dintre Presdinte si Ministrul Justitiei. Iar ministrul justitiei e si mai nereprezentativ, responsabil in fata electoratului. Parlamentarii sunt alesi cum snt alesi, nu stii pe cine alegi, cum ajung candidati, ce-au facut. Apoi parlamentarii nu stii ce fac in Parlament si aleg un premier care deja nu mai contine nimic din miza alegerilor, din reprezentativitate, din responsabilitate. Ce treaba are legislativul sa puna Guvernul, nu pricep? A, vrea sa ciupeasca si ei din Buget. Apoi, premierul asta pune si el un ministru la justitie care chiar poate ca nu mai are treaba cu interesul general, dar sigur are cu interesul politic. Nu poti garanta la nesfarsit ca ajunge ministru al justitiei un om moral, bine intentionat, si un profesionist. E chiar putin probabil in Romania. De aia, teoretic, e bine sa-l scoti din ecuatie. Dar pe cine lasi sa-ti puna procurorii atunci? Fiindca un Guvern, chiar un Parlament ii poti schimba tot la 4 ani, ii poti matura daca sunt nesimtiti, greu, dar ii poti inlocui daca fac porcarii. In schimb daca numirile procurorilor sefi ajung la CSM, ce sa le faci alora, ca cheama jandarmii? Nici CE nu poate sa le pretinda alora din CSM sa fie morali nici politicul nu mai poate sa le ceara sa se corecteze, ca doar CSM e independent prin lege. Ca sa nu mai zic ca CSM nu e ales pe criterii, e ales, exceptie facand reprezentantii ICCJ, procurori sefi, e ales in mod sindical, ca seful de scara la bloc. Nu e vorba de profesionalism de performanta, de moralitate, nu e vorba de reprezentativitate publica, e o prostie, democratica cica. CSM nu are nicio indreptatire, nicio reprezentativitate pentru populatie sau pentru obiectivul Justitiei, nici al judecatorilor nici al procurorilor. Asta e clar. Daca ar ajunge la ei numirea procurorilor sefi atunci devin stat in stat si de necorectat democratic. Corpul judecatorilor poate s-o ia razna dupa ce e lasat sa-si puna procurorii sefi. Vor putea legifera spaga, vor putea vinde libertatea. Pe asta mizeaza Tariceanu, in disperare. Cunoaste starea de spirit resementimentara dominanta intre judecatori, stie ca se poate negocia cu ei, ca se poate vorbi ca de la om la om. Si atunci cartelul se formeaza natural, legislativul recompenseaza corpul magistratilor, ii umple de privilegii pe fata, si nimeni nu poate zice nimica. Iar magistratii vor fi intelegatori cu interesele paralamentarilor. De aia interesul public, general, precum si raspunderea in fata electoratului, trebuie neaparat sa se regaseasca intrunite in mecanismul numirii sefilor de parchete. Numirea o va face Presedintele cu consilierii pe care si-i va alege pentru acest moment. Presedintele va intocmi o procedura care va permite un numar de candidati, poate cu o preselectie daca sunt foarte multi, examene care cern, evidentiaza, moralitatea si profesionalismul procurorilor sefi. Sigur, concursul, intrebarile, examenele, sunt tinute de specialisti dar Presedintele isi aloca anual timpul sa le urmareasca cateva zile si sa aleaga pe unul dintre cei mai buni candidati. Presedintele singur hotaraste. Are reprezentativitate, si legitimitate, nediluate. E la prima mana, electoratul l-a ales si il merita. E cel mai bine cunoscut ales. Are responsabilitate si nu-si permite, nu are motive -cel putin cate ar avea parlamentul sau magistratii- sa controleze procuratura, e independent, nu are dependente si obligatii fata de partide, parlament. E imun la Justitie. E cea mai inalta instanta morala in perceptia electoratului. In CSM sunt alesi cum sunt alesi, cu autobuzul, pe zone geografice - care-i meritocratia din geografie?, castiga alegerile unii care promit nu stiu ce solutionari de probleme cu salariile. E un fel de consiliu sindical. Nu profesional. Nu moral. Nu al interesului public. Ce sa-mi modifice ei legile justitiei? Stati calm. Justitia e a mea, eu sunt proprietar, eu sunt actionar, eu sunt beneficiar, voi sunteti angajati. Nu voi faceti regulile Justitiei. Eu, proprietarul, eu le fac. Sa propuneti voi legi e la fel cum colonelul sindicalist Dogaru ar hotara desfiintarea CCR si apoi marirea lefurilor si pensiilor militarilor. Mai intai faceti voi curat si meritocratie in CSM, in justitie, la Curtile de Apel, vedem cum prestati un deceniu-doua, castigati respect, incredere, si mai discutam. E varza acolo. Si fiindca e varza, poate e bine sa fie largit accesul dosarelor la ICCJ ca ultima instanta. Marit ICCJ pentru a judeca mai multe dosare si a mai reduce din erorile tragice ale C de A datorate neprofesionalismului si imoralitatii judecatorilor ajunsi aici. Nu stiu cum. Si faceti o reflectare a erorilor si deficientelor in parcursul profesional al judecatorilor. Chiar si la maicute exista meritocratie. Principiile astea pot fi adoptate prin referendum, ca ma gandesc ca Parlamentul nu va gasi oportun iar CSM nu va aprecia ca potrivit. Presedintele inititaza referendum pe punerea CSM si a Justitiei pe baze meritocratice, pe numirea de catre Presedinte a procurorilor sefi si adjuncti in urma unei examinari morale, psihologice si profesionale, si, punctul doi, votarea in doua tururi a primarilor, ca sa nu mai existe discutia ca e sau nu legitim, ca e sau nu corect, ca sa fie reprezentativ. Si, punctul 3, reiinfiintarea unui serviciu gen SIPA oficial, ca sa aiba cine-i raspunde exact nedumeririlor lui Garbovan si care sa aiba grija sa o pazeasca sa ia mita pe ea si pe distinsele-i surate.

    raspunde comentariului
  • "...dîn turnu' dă fildeși, mânkhațh-ași !"

    28 ianuarie 2016 18:18

    "Parlamentul" e doar "vîrful de lance", iar la bază se află VOTANȚII ! ...atâta timp cât votanții din Moldova și Valahiya sunt la nivelul la care sunt, nu se poate cere "elitei" să fie altfel. Și "De ce se grăbesc autoritățile române să ceară ridicarea monitorizării europene?" are un răspuns probabil destul de apropiat de dorința TUTULOR DĂ LA VÎRF - INCLUSIV ȘMECHERUL BĂSE' - de a fi admisă Rromînika în Șpațu' Schengen, în condițiile în care nu sunt îndeplinite minimele cerințe pentru un stat de drept ! În spate sunt interesele mafiilor - dă BucaIe șî dă "turnulețe" - de traficare nestînjenită, DĂ PERSOANE șî dă droguri. Nu degeaba Rromînika e pe primele locuri în implicarea în traficul de ființe umane dîn Yoropa. Statistica nu minte, indiferent de părerili patrihotice dă la BucaIe.

    raspunde comentariului
  • OXI

    28 ianuarie 2016 13:55

    Se pune un mare semn de intrebare. Daca prin intamplare sau nu scapam de MCV inseamna ca ne primesc in Schengen si ne umplem de harabi?

    raspunde comentariului
  • UBAFCA

    28 ianuarie 2016 13:27

    MCV-ul nu poate fi intrerupt cu una cu doua.. ,..., Gastii CORUPTILOR le trebuie musai un MCV, sub pulpana caruia SA FURE LINISTITI si stiti de ce, JUSTITIA LAUDATA din afara dar SELECTIVA, cu coruptii in interior nu se va atinge niciodata de cine trebuie ci doar de GAINARI gen CATALIN VOICU, un Nelu MEXICANU si alte mii ca dansu POT FURSA LINISTITI ori de concurenti neluiali ai acestora

    raspunde comentariului
  • nicola

    28 ianuarie 2016 12:42

    ASOCIATIA "ROMENI DI PADOVA"O confirmare autorizata a fapuluica mafia politica a monopolizat puterea in Stat .Diaspora ,ce numara jumatate din populatia tarii,obligata la pribegie- consecinta a 26 de ani de politica "damboviteana" nu este practic reprezentata in nici una din institutiile de decizie in Romania . O situatie exploziva ce nu poate continua !De la PadovaIng. Die Nicolae alexandru-Presedinte.

    raspunde comentariului
  • darie

    28 ianuarie 2016 11:52

    NU ,EUROPA NU TREBUIE SA SE LASE INFLUIENTATA DE CLASA POLITICA DIN ROMANIA,DE UN PARLAMENT PLIN DE PENALI,DE PRIMARII SI SEFI DE CONS.JUDETIENE CORUPTI, CERCETATI SAU CU DOSARE PENALE. ROMANIA INCA NU ESTE UN STAT DE DREPT.DNA ESTE SINGURA INSTITUTIE CARE POATE SCHIMBA CLASA POLITICA IMPREUNA CU POPORUL.SI JUSTITIA ESTE CORUPTA IN MARE PARTE FORMATA DE SEFII DE TRIBUNALE,AVOCATI , PROCURORI,JUDECARTORI DIN FOSTA MILITIE COMUNISTA ,IN MARE PARTE SECURISTI SAU TURNATORI LA SECURITATE. DACA ROMANIA I SE V-A RIDICA MINITORIZAREA ,ACEASTA TARA ESTE PIERDUTA DEFINITIV,ACEST POPOR NU MAI ARE NICI O SPRANTA.

    raspunde comentariului
  • gigi

    28 ianuarie 2016 11:32

    Uneori oportunitatile pica din cer. Esti salariat si nu-ti ajung banii? Esti somer si cauti un loc de munca? Inca nu ai gasit jobul care sa-ti asigure un trai linistit? Incheiati imediat contract legal de comision si incepeti rapid o activitate noua,usoara,serioasa si profitabila! Nu este un job,ci o afacere.Tu vrei stabilitate,vrei siguranta,vrei performanta. Si le vei obtine,dar numai daca acorzi maxima importanta construirii solide si migaloase a unei afaceri puternice! Concentreaza-te pe obiectivele ce pot fi atinse rapid si usor,dar acorda atentie deplina si planului pe termen lung al afacerii! Puteti desfasura aceasta activitate acasa la dumneavoastra de la calculatorul personal. Cerinte-cunostinte minime PC-necesar calculator-conexiune internet-varsta minima 18 ani-rabdare-seriozitate Nu este necesara experienta.Oferim pregatire si suport pana in punctul in care veti reusi sa va descurcati singur in aceasta activitate profesionala.Program part-timefull-time. Cu perseverenta,2-3 ore pe zi poti obtine progresiv cel putin 300 lunar sau chiar maim ult.Oferim si cerem seriozitate maxima. Va oferim detalii dupa ce veti trimite un mesaj la adresa de email gigiapetreiyahoo.com

    raspunde comentariului
  • vasile

    28 ianuarie 2016 11:15

    Guvernul sa-si vada de treaba guvernarii, daca Justitia va functiona primii care vor cere incetarea MCV vor fi chiar europenii. Cu ce incurca existenta acestui MCV activitatea guvernului ? Activitatea politicienilor da, dar tocmai de aceea eltrebuie sa functioneze mai departe.Pana scapam de ciuma asta de clasa politica.

    raspunde comentariului
  • aurel

    28 ianuarie 2016 11:05

    AVEAM SPERANTE IN ACEST MINISTRU,DAR SE VEDE CA EI ISI DAU MANA F.REPEDE. . CRETINO, GINDESTE-TE LA SUFERINTELE CETATENILOR ROMANI,CIT SUNTEM DE INJOSTITI,MINTITI,FURATI. CHIAR NU VEDE NICI ACEST GUVERN CITA NEDREPTATE,CITA INSELARORIE E,CIT ESTE DE FURAT ACEST POPOR. ESTE UN GUVERN TECNOCRAT,DAR CHIAR DEGEABA NU A FOST PUS,CHIAR SA NU POATE FACE NIMIC CU POLITICIENII SI INSTITUTIILE STATULUI CORUPTE ,MAFIOTE. MAFIA IN ROMANIA ESTE RIDICATA LA RANG DE STAT,DE LEGE. NU MAI AVEM SPERANTE ,TOTUL ESTE MINCIUNA.

    raspunde comentariului
  • gheorghe

    28 ianuarie 2016 9:33

    Partener firma internationala caut colaboratorii pentru a deveni parteneri intr-o afacere de succes cu castiguri garantate din prima luna, castigurile sunt nelimitate in functie de acitivitatea desfasurata. Cerinte-Spirit de echipa-Deschis spre nou si spre autodezvoltare-Persoana pozitiva increzatoare in fortele propii-Experinta si varsta nu conteaza in aceasta afacereSe ofera - perspectiva afirmarii intr-un domeniu dinamic si modern- posibilitatea de ascensiune profesionala- venit motivant pe masura realizarilor.Detalii la adresa gheorghe_fmyahoo.ro

    raspunde comentariului
  • Dinu

    28 ianuarie 2016 9:23

    -Selectam urgent dezvoltatori de proiect pentru piata globala.-Proiectul este lansat de curand si are mari perspective.-NU este necesara niciun fel de experienta!-Asiguram suport si logistica in desfasurarea activitatii.-Lucrati intr-un mediu placut, proactiv.-Plata castigurilor realizate este garantata prin contract legal, cu posibilitatea unor bonusuri substantiale.-Se lucreaza part-time in timpul liber sau full-time, la alegere.-Cerem cunostinte minime de operare pe internet, de lucru cu fisiere word si pdf si navigare online. -Solicitati acum mai multe detalii la una dintre adresele noastre de email gorun.constantingmail.com

    raspunde comentariului
  • r5ad

    28 ianuarie 2016 9:15

    Articol bun, dar de ce Clasa politica, PARTIDELE nu isi iau ele Angajamentul pe care cica si-l ia Guvernul ??. Poate ar trebui ca Presedintele sa le ceara sefilor de Partide un astfel de angajament. Din pacate si aceste alegeri din 2016 vor fi cumparate tot de cei cu bani multi si in Parlament vor ajunge tot afaceristi si smenari. Apropo, cati ingineri sunt in actualul Parlament ?

    raspunde comentariului
  • dr5amarescu

    28 ianuarie 2016 9:01

    Daca activitatea MCV sprijina lupta contracoruptieisi asta e de necontestat,de ce sa fie întrerupta o asemenea activitate? Dupa ce se realizeaza "resetarea clasei politice" -dar pâna acolo mai este...-se poate pune problema existentei MCV în viitor.Economia se cuvine pusa pe picioare...e pusa la pamânt...

    raspunde comentariului
  • UBAFCA

    28 ianuarie 2016 8:40

    Daca tot i zice, Mecanism de COOPERARE si Verificare pe justitie, AM PUTEA, si NOI, cetateni acestei tari SA COOPERAM cu JUSTITIA EUROPEANA in combaterea PE BUNE, REALA, NESELECTIV, a coruptiei din Romania ?????...., In primul rand MCV-ul este o facatura TIPIC SECURISTA, partinitoare si nereala, avand ca scop DENIGRAREA PARLAMENTULUI, actiune bine concertata DIN INTERIOR si DIN EXTERIOR, taman pentru a lasa POPORUL ROM

    raspunde comentariului
  • ACornel

    28 ianuarie 2016 0:09

    Felicitari pentru articol domnule Campeanu, sunteti un model pentru jurnalisti. Cat despre subiect, afara vopist gardul, inauntru hienele rosii. Pai justitie nu se face doar cu DNA, cu o mana de judecatori ca Livia Stanciu la inalta curte sau ca Danilet la CSM. Este dezastru in tara, la judecatorii, la curti de apel, la parchete, toti sunt facuti dupa chipul si asemenea greblelor si pivnicereselor. Nu de ieri de azi ci din 46 si pana acum s-au perpetuat doar gunoaie care reusesc sa franeze reformele, ei sunt majoritatea nu reformatorii. Mai e de adaugat ca si pe care ii baga la puscarie DNA, rezultatele sunt amagitoare, pentru hotii raman cu ce-au furat si au furat miliarde.

    raspunde comentariului
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Urmareste-ne pe Facebook