10.6 C
București
luni, 13 mai 2024
AcasăSportDe ce l-a numit ministrul Rus pe prietenul lui Băsescu la șefia...

De ce l-a numit ministrul Rus pe prietenul lui Băsescu la șefia ANR

Paul Brânză a fost coleg de facultate cu Traian Băsescu la Institutul de Marină „Mircea cel Bătrân“. Cei doi au rămas prieteni de atunci.

Paul Brânză se afla la Londra când a primit un telefon de la Ministerul Transporturilor. Era chemat de urgență înapoi în țară pentru a prelua funcția de director al Autorității Navale Române, pe care o mai deținuse în trecut. Mai mulți oameni din ANR vorbeau de ceva vreme despre iminența schimbării fostului director, Dumitru Catană, căruia o parte din angajați i-au adus acuzații grave.

Rămâne totuși interesantă opțiunea ministrului PSD al Transporturilor, Ioan Rus, de a-l numi în fruntea ANR pe Paul Brânză. Acesta este perceput ca o persoană apropiată fostului președinte al României, Traian Băsescu. Cei doi au absolvit în aceeași promoție Institutul de Marină „Mircea cel Bătrân“, în 1976. Ambii au fost comandanți de cursă lungă. De fiecare dată când promoția s-a reunit, Paul Brânză nu a lipsit. Mai mult, cei doi au fost asociați într-o societate comercială, Triton Company SA, specializată în reparații nave. Fiecare dintre ei, alături de alte trei persoane, deținea 20% din companie. Se întâmpla la începutul anilor ’90. Afacerea nu a mers foarte bine.

Traian Băsescu a devenit între timp ministru al Transporturilor, iar în 2005 s-a retras din societate, acțiunile sale fiind răscumpărate de asociați. Paul Brânză a făcut parte și din PDL Constanța, pe vremea când acesta era susținut de Traian Băsescu. A candidat și la președinția organizației, dar a pierdut în fața actualului senator Gigi Chiru. Cel mai probabil, acesta a fost numit în funcție nu pentru apropierea de Traian Băsescu, ci pentru a aduce puțină liniște într-un ANR în care scandalurile s-au ținut lanț în ultimele luni.

Angajați nemulțumiți, acuzații grave

Salariații au făcut o serie de reclamații la adresa lui Dumitra Catană, care cel mai probabil au stat și la baza demiterii sale din funcție. Aceștia susțin că întreaga logistică ANR de la Oficiul de Căpitănie Mamaia era folosită de Catană și prietenii săi pentru chefuri. Mai grav este că fiul său, Alexandru, ar fi fost angajat peste noapte ca șef serviciu siguranță la Căpitănia Zonală Giurgiu, fiind detaşat la Bucureşti, unde beneficia de mașină de serviciu. O parte din salariați acuză și faptul că angajările și promovările s-au făcut discreționar. „Constant dl Catană Dumitru afirma că nu se teme de nimeni din minister sau de la DNA, că este susţinut atât politic (fiind membru UNPR), cât şi prin relaţiile din Poliţie şi serviciile unde a lucrat anterior, şi dacă cineva se leagă de el, îl dă afară imediat datorită relaţiilor pe care le are”, au mai spus angajați ai ANR, într-un memoriu adresat ministrului Transporturilor.

„Un organism aglomerat, spoliat de profesionalism“

Cu un șef sau altul, ANR trebuie reformat, o spun în șoaptă cei care au de-a face cu instituția și cu cozile care se formează acolo. A spus-o însă public Laurențiu Mironescu, fost șef al Administrației Porturilor Maritime și actual antreprenor, pe blogul său. A închiriat un remorcher și avea nevoie de transcrierea aferentă în atestatul de bord al navei. După trei săptămâni de așteptare, sună, află că actul e gata de câteva zile și întreabă de ce nu a fost sunat. ”A răspuns plin de elocință că nu-i treaba lui să anunțe pe nimeni… Îmi spuneți și mie ce reacție să ai la o asemenea dovadă de nesimțire râncedă?”, se întreabă Laurențiu Mironescu. Tot el pune punctul pe i: ”Din păcate, ca majoritatea administrațiilor și autorităților din statul ăsta, Autoritatea Navală a ajuns un organism aglomerat, spoliat de profesionalism, care și-a întors fața de la cine ar trebui să fie userul principal, oricare ar fi ăla, armator, marinar sau provider de servicii care ar necesita vreo autorizare, cât de mică. De fapt, revin, nu și-a întors fața… s-a întors cu fundul, că altfel nu se explică disprețul care mustește din fiecare act administrativ, din fiecare procedură, din cozile cvasi-permanente care sunt la ghișee pentru schimbarea actelor, la inițiativele legislative făcute în dorul lelii și fără consultarea celor afectați de lipsa lor de substanță, la pretențiile infinite avute de la ultimii mohicani rămași în armatoria din România… și asta în condițiile în care nu mai avem nicio navă maritimă sub pavilion român. Nici una. Zero.”

Fost șef al IPJ, actual consilier județean

Dumitru Catană, eliberat din funcție de ministrul Rus, fusese numit de Dan Șova. A absolvit Facultatea de Electromecanică Navală din Academia Navală Constanța, dar și un master în optimizarea transporturilor navale (la 43 de ani). A fost șef mecanic doi ani, apoi şeful Serviciului în cadrul Inspectoratului Navigaţiei Civile – Convenţii Internaţionale – Ministerul Transporturilor. Ciudat este că în 2008 ajunge şef serviciu Direcţia Poliţiei Rutiere – în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române – şi şef serviciu în Oficiul Naţional pentru Protecţia Martorilor, iar din septembrie 2010, a condus Inspectoratul de Poliţie Judeţean Constanţa. Catană a candidat la alegerile parlamentare din partea PP-DD, iar din 2013 este consilier județean în Ilfov, din partea aceluiași partid.

Traian Băsescu și Paul Brânză sunt vechi prieteni și chiar parteneri de afaceri. Aici, într-o fotografie realizată în 2005

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă