10.3 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSportLiber la publicitate mascată, pe bani publici

Liber la publicitate mascată, pe bani publici

Un proiect de lege privind achizițiile publice va permite ascunderea cheltuielilor făcute de autorități cu publicitatea în mass-media.

Schimbările pe care dorește să le aducă Ministerul Finanțelor în legislația achizițiilor publice le-ar putea permite din nou guvernanților și autorităților locale să cumpere discreționar și netransparent publicitate în mass-media românească, avertizează Centrul pentru Jurnalism Independent și Convenția Organizațiilor de Media. “Proiectul noii legi a achizițiilor publice elimină complet orice referire la contractele de publicitate media, anihilând 10 ani de transparență pe o piață recunoscută drept puternic concurențială, marcată de arbitrar și de influențe politice.

Totodată, actualul proiect normativ nu mai prevede caracterul de document de interes public al dosarului de achiziție. Cerem inițiatorilor textului să corecteze aceste lacune și să restabilească transparența în procesul de achiziții și accesul cetățenilor la informații”, se arată într-un comunicat al celor două organizații, citat de Hotnews.

Centrul pentru Jurnalism Independent și Convenția Organizațiilor de Media au monitorizat încă din anul 2002 cheltuielile publice cu publicitatea, alarmate de utilizarea netransparentă și discreționară a acestor fonduri de către autoritățile publice. Deși ulterior au fost adoptate mai multe acte normative care au făcut o relativă ordine pe această piață, lucrurile s-au înrăutățit din nou în ultimii ani, potrivit celor două organizații. “Plafonul pentru alocarea directă a acestui tip de contracte a fost crescut de la 5.000 de euro (în 2006) la 30.000 de euro (în 2012), prin alinierea la prevederile generale a legislației privind achizițiile publice. Această creștere s-a făcut sub pretextul sporirii capacității de absorbție a fondurilor europene”, precizează Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Textul actualului proiect de lege deschide larg calea unor posibile abuzuri privind cumpărarea din bani publici de produse editoriale sau de timpi de antenă, susțin cele două organizații. “Un studiu al CJI dat publicității în iunie 2014 relevă că, în 2013, Uniunea Europeană era principalul cumpărător de publicitate din România, cu achiziții de peste 70 milioane de euro, derulate în proiecte cu finanțare -nerambursabilă din fonduri structurale și de coeziune. Aceasta cifră reprezintă circa 90% din fondurile de publicitate publică și 20-25% din piața totală de publicitate. Studiul mai relevă că, în România, controlul asupra acestor fonduri este slab, transparența alocării și utilizării lor este scăzută și că există un evident risc de fraudă, de alocare preferențială și de utilizare neperformantă a fondurilor publice”, menționează Centrul pentru Jurnalism Inde-pendent și Convenția Orga-nizațiilor de Media.

În aceste condiții, eliminarea obligațiilor de transparență, exceptarea produselor media și a timpilor de antenă de la orice procedură de achiziție și eliminarea caracterului explicit de document de interes public sunt decizii extrem de periculoase pentru echilibrul sectorului mass-media și pentru eforturile de combatere a corupției, avertizează ONG-urile.  

Cele mai citite

Boloș. după discuțiile cu agențiile internaționale, în SUA. VIDEO

Agenţiile ne-au reconfirmat ratingul suveran şi perspectiva stabilă, dar asta nu înseamnă că nu există loc de creştere, pentru că investitorii străini au tendinţa...
Ultima oră
Pe aceeași temă