Legislația electorală interzice publicitatea electorală ”agresivă” dar și finanțarea campaniei electorale. România are o nouă lege a finanțării partidelor politice, care introduce regula finanțării partidelor politice de la bugetul de stat. Astfel, partidele își finanțează campaniile din cotizații, donații, subvenții de la buget sau împrumuturi.
Traseul banilor trebuie să fie controlat
Așadar, conform noii legislații finanţarea candidaţilor se face prin conturi bancare pentru ca traseul banilor să poată fi controlat. Până joi, 5 mai, competitorul electoral a avut obligaţia de a deschide, prin mandatar financiar, conturi bancare pentru campania electorală. Astfel trebuia deschise: un cont bancar la nivel central, câte un cont bancar la nivelul fiecărui judeţ, câte un cont bancar la nivelul fiecărui sector al municipiului Bucureşti sau un cont bancar la nivelul municipiului Bucureşti.
Citește și: Noua legislație electorală: cine câștigă și cine pierde
De semenea, partidele și candidații independenți se mai pot folosi de bani proveniți din donații, venituri proprii și împrumuturi
Donaţiile primite de către candidaţi drept contribuţii pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să fie primite doar de la persoane fizice.
Citește și: Serial RL. Harta alegerilor locale – Oltenia și Dobrogea. Corupții vechi și noi
Donaţia primită de la o persoană fizică nu poate depăşi valoarea de 210.000 lei.Ddonaţiile primite de candidaţi trebuie să fie însoţite de declaraţii ale donatorilor privind sursa acestora, în cazul în care nu provin din venituri proprii.
Ce afișe pot fi folosite
De asemenea, în campania electorală pentru alegerile locale din 2016 sunt interzise următoarele forme de publicitate electorală: bannere, mesh-uri, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, ecrane publicitare, panouri publicitare fixe sau mobile, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule, vehiculele inscripţionate cu sloganuri de campanie, vehiculele care difuzează materiale audio, spectacole, serbări, focuri de artificii etc.
Citește și: AEP: Fără bannere, corturi, şepci sau găleţi electorale
În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă achiziţionarea, oferirea, distribuirea sau darea, în mod direct sau indirect, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a şepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoşelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleţilor, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a ţigărilor şi a altor produse asemănătoare.
Promisiuni
Candidații se pot baza doar pe proiectele și promisiunile făcute electoratului.
Citește și: A început campania electorală. Ce promit candidații din București
Unii dintre ei se bazează pe proiecte legate de rezolvarea celor mai stringente probleme ale locuitorilor pe care vor să-i reprezinte. Alții fac promisiuni fără a avea însă baze reale sau proiecte viabile, însă se bvazează pe electoratul sătul de promisiunile politicienilor actuali.