21.3 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăSpecialVIDEO. Muhuleţ: BEC a creat ”posibilitatea interpretabilă” pentru crearea unor noi secții...

VIDEO. Muhuleţ: BEC a creat ”posibilitatea interpretabilă” pentru crearea unor noi secții de vot în diaspora

Vicepreședintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Maria Muhuleț, a declarat, pentru Mediafax, că Biroul Electoral Central (BEC) a creat o "posibilitate interpretabilă" pentru înfiinţarea de noi secţii de votare în străinătate, însă este necesară o decizie prin care BEC să stabilească termenele pentru desemnarea membrilor acestor secţii.

Citește și: VIDEO. Meleșcanu, propus interimar la Externe. Titus Corlățean a DEMISIONAT. Susține că nu pot fi deschise noi secții de votare în diaspora

"În opinia mea, de vicepreşedinte al AEP, cele două organisme implicate în situaţia aceasta ar fi trebuit ca, în urma întâlnirii de săptămâna trecută, să identifice soluţii practice în interesul alegătorilor. Din păcate, s-a ajuns la o dezbatere politică inutilă interesului alegătorilor", a declarat Muhuleţ, contactat la sediul Autorităţii Electorale Permanente.

 

www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/play’;document.write(”);if(typeof flowplayerhtml == ‘undefined’) { document.write(”);}var domain = document.domain;var domain_split = domain.split(‘.’);var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + “.” + domain_split[domain_split.length-1];document.write(unescape(“%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayerhtml_max/989d87aea9d585790f79060db16bb492/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));

Chestionat despre Hotărârea 4, despre care BEC a informat, vineri, prin comunicat, că în baza acesteia se pot organiza noi secţii de votare în străinătate, vicepreşedintele AEP a spus că, în acest caz, BEC "a interpretat" articolul 54 din Legea 370/2004, "creând, astfel, o posibilitate interpretabilă de a se organiza secţii de votare în străinătate între cele două tururi de scrutin".

"Hotărârea 4 poate fi considerată ilegală doar dacă o instanţă se pronunţă în sensul acesta. Neatacând nimeni în sensul acesta această hotărâre de interpretare, ea îşi produce efectele", a completat acesta.

Întrebat dacă o hotărâre de interpretare a BEC poate contraveni prevederilor legii pentru alegerea Preşedintelui, care arată că turul doi ale alegrilor se desfăşoară în aceleaşi secţii ca la primul tur, Muhuleţ a răspuns: "Rolul BEC este tocmai acela de a lua hotărâri de interpretare, de a lua decizii de aplicare a prevederilor legale acolo unde consideră că textul legal nu este suficient de clar".

"Ca urmare a discuţiilor de săptămâna trecută cu reprezentanţii MAE, s-a ajuns la concluzia că legea nu este suficient de clară şi acolo (articolul 54 – n.r.) poate fi cheia prin care se poate deschide calea înfiinţării de secţii de votare în străinătate", a afirmat vicepreşedintele Autorităţii.

Chestionat, în calitatea sa de vicepreşedinte al AEP, cum poate fi interpretată Hotârărea 4 a BEC în sensul că ea permite înfiinţarea de noi secţii în diapora, în condiţiile în care aceasta menţionează doar că listele electorale permanente se folosesc numai la secţiile de votare din ţară, nu şi la cele din străinătate, el a spus că acest lucru se poate face prin extrapolare.

"Textul articolului este mult mai amplu, se referă la ansamblul organizării alegerilor. Nu se referă la un anume element. Hotărârea aceea a extras un element din textul acelui articol şi l-a interpretat, arătând că noţiunea de liste electorale se referă la secţiile de votare din ţară, unde se folosesc liste electorale", a explicat Marian Muhuleţ.

Potrivit acestuia, interpretarea că respectivul articol vizează doar secţiile de votare din ţară şi nu secţiile de votare din străinătate se poate face "doar extrapolând".

Pe de altă parte, vicepreşedintele AEP a susţinut că, în opinia sa, Hotărârea de interpretare 4 a BEC este insuficientă pentru înfiinţarea de noi secţii de votare în străinătate.

"În opinia mea, ca vicepreşedinte al Autorităţii Electorale Permanente, poziţie pe care am şi exprimat-o în cadrul BEC, hotărârea aceea nu cred că este suficientă. Ea ar fi trebuit completată şi cu măsuri organizatorice, ar fi trebuit completată cu o decizie de aplicare, în sensul în care termenele privind organizarea acelor secţii de votare şi, când spun organizare, mă refer la desemnarea preşedinţilor birourilor secţiilor de votare şi a membrilor, la termenele de contestare a desemnării acestora, aşa cum ele sunt prevăzute pentru organizarea normală pentru orice birou de secţie de votare, pentru ca orice termen prevăzut în legislaţie să poată fi restrâns în această perioadă scurtă de timp", a spus el.

"Nu avem încă o astfel de decizie, deci cred că doar hotărârea de interpretare dată de BEC nu este suficientă. În opinia mea, doar a deschide calea organizării a noi secţii de votare în străinătate nu este suficient", a completat vicepreşedintele AEP.

Contactat iniţial pentru a exprima un punct de vedere în ceea ce priveşte punctele de vedere divergente ale BEC şi MAE privind existenţa, în acest moment, a cadrului legal pentru înfiinţarea de noi secţii de votare în străinătate, Marian Muhuleţ a refuzat să facă orice comentarii în legătură cu acest subiect în calitate de purtător de cuvânt al BEC, menţionând că nu a primit mandat să facă acest lucru.

Titus Corlăţean a anunţat, luni, că a decis să îşi depună mandatul de la conducerea MAE şi a precizat că MAE a primit un comunicat de la BEC privind lipsa unui impediment legal privind organizarea de noi secţii de vot, dar a precizat că acesta nu are forţă juridică, prin urmare nu poate încălca legea.

"Problema noilor secţii de votare în străinătate, discutată atât de intens în ultimele zile: după hotărârea BEC cunoscută, adoptată seara, în noaptea zilei de marţi, marţea trecută şi primul comunicat, am fost şi noi şi opinia publică informaţi de apariţia, difuzarea unui al doilea comunicat al BEC, în noaptea de vineri spre sâmbătă, la 12:00 noaptea, mai precis la 23:58, am primit la sediul MAE, pe fax, un comunicat şi, respectiv, o adresă în care BEC ne comunica «inexistenţa unui impediment legal referitor la organizarea de noi secţii de votare în străinătate»", a afirmat Corlăţean, adăugând că după primirea celui de-al doilea comunicat al BEC Ministerul Afacerilor Externe a demarat "un proces intern de evaluare consolidată pentru îndeplinirea atribuţiilor sale legale în materie".

Titus Corlăţean a anunţat că, în urma acestei evaluări interne, Ministerul Afacerilor Externe "îşi menţine integral poziţia potrivit căreia nu există bază juridică legală pentru suplimentarea la turul doi cu noi secţii de votare în străinătate". "Nici legea, Articolul 54, paragraful 1, dar şi alte dispoziţii legale importante din legea respectivă, inclusiv proceduri, paşi, termene imperative care au expirat, dar nici hotărârea BEC din 4 noiembrie nu permit tragerea acestei concluzii potrivit căreia s-ar putea înfiinţa noi secţii de votare în străinătate", a spus Titus Corlăţean.

Cele mai citite

TOP 5 abilităţi esenţiale care te vor propulsa în carieră

Indiferent de traseul pe care-l alegi în carieră, vei avea nevoie de mai mult decât cunoştinţe specifice pentru a avansa. Soft skills sau abilităţile...

Lucian Bode a văzut șacalii. Cine-i prinde?

Învățat despre utilitatea glonțului magic, Lucian Bode a lansat cel mai consistent mesaj de campanie electorală: “În vremuri grele, apar șacalii, care așteaptă un...

TOP 5 abilităţi esenţiale care te vor propulsa în carieră

Indiferent de traseul pe care-l alegi în carieră, vei avea nevoie de mai mult decât cunoştinţe specifice pentru a avansa. Soft skills sau abilităţile...
Ultima oră
Pe aceeași temă