13.5 C
București
miercuri, 27 martie 2024
AcasăSpecialRomânia expirată a lui Victor Ponta. Marile proiecte neterminate ale premierului

România expirată a lui Victor Ponta. Marile proiecte neterminate ale premierului

Premierul Victor Ponta a promis finalizarea unor proiecte în infrastructură, în educație sau fiscalitate. Termenele de finalizare au fost mult întârziate, iar în unele cazuri proiectele nici măcar nu au fost demarate.

Privatizarea CFR Marfă. Termen: octombrie 2013 (nereluată)

În luna octombrie a anului 2013 se anunța cel de-a doilea eșec al privatizării CFR Marfă. Cel care a câștigat licitația Gruia Stoica nu a putut plăti întreaga sumă la care s-a angajat: 200 de milioane euro. Ulterior, Gruia Stoica a fost arestat deși în vară, premierul Ponta insinua că dosarul penal a fost deschis exclusiv pentru că omul de afaceri nu s-ar fi înscris în Mișcarea Populară. În acest context, pe 17 octombrie guvernul a solicitat reluarea procesului de privatizare şi continuarea discuţiilor cu FMI, faţă de care România şi-a asumat această privatizare. La un an distanță, nu există nici o intenție de privatizare, cifrele arătând că în 2014 au fost concediați 2.300 de angajați.

Privatizarea Oltchim. Termen (ultim) iunie 2014 (eșuată)

În septembrie 2012, Dan Diaconescu era declarat câștigător al privatizării Oltchim. Deși vorbim de un combinat cu mii de angajați, privatizarea s-a constituit într-un circ de prost gust. Dan Diaconescu a venit cu banii în pungă, a acuzat că este sabotat și că guvernul conspiră împotriva lui. Diaconescu nu a putut plăti întreaga sumă de bani, iar premierul l-a acuzat direct: „dacă ne-a înşelat cineva, va răspunde în faţa legii. Dacă cineva crede că se joacă cu aşa ceva, se va arde foarte tare". DD nu doar că nu a plătit pentru farsa legată de privatizarea Olchim dar a devenit, azi, aliatul premierului în alegerile pentru președinția României. În present, combinatul funcționează la un sfert din capacitate, iar ultimul termen de privatizare, potrivit ministrului Economiei, Constantin Niță, a expirat pe 6 iunie 2014.

Autostrada Brașov – Comarnic. Termen (începerea lucrărilor) aprilie 2014

„Mâine, avem întâlnirea cu câştigătorii procedurii privind autostrada Comarnic-Braşov şi sper ca în aprilie 2014 să ne urcăm pe excavator, pe buldozer, pe ce-o fi, domnul Dan Şova (fost ministrul peste Marile Proiecte de infrastructură), nu ştiu, numai să-i dăm drumul odată, dar e important să finalizăm acest proiect“, declara premierul Victor Ponta la mijlocul lunii ianuarie. Ponta a sperat degeaba pentru că actualul ministru al Transporturilor Ioan Rus a anunțat, în vară, că firma care a câștigat licitația nu are bani pentru demararea lucrărilor. În prezent, nimeni nu ştie când şi dacă această autostradă va mai fi construită asocierea Vinci-Strabag-Aktor, ministrul Rus anunțând că nu excludere varianta reluării licitației.

Programul Prima Casă: Termen de începere 21 decembrie 2012 (nepusă în practică)

In programul asumat, în luna martie a acestui an, în Parlament, Cabinetul Ponta 3 și-a lua angajamentul ca Programul Prima Casa să devină Noua Casa (trebuie menționat că o asemenea promisiunea a fost asumată și de cabinetul Ponta 2 în decembrie 2012). Marea schimbarea a proiectului ar fi constat în aceea că să guvenrul ar fi garantat împrumuturile făcute de bănci către populație doar pentru achiziția de locuințe noi. Antreprenorii au salutat această decizie prin care statul direcționa sume de bani importante în construcții și au cerut implementarea imediată a măsurii care ar fi avut ca efect și scăderea prețurilor la locuințele din blocurile vechi. Până în acest moment, însă, cea mai mare parte din sumele cheltuite din Programul prima casă se duc tot pentru achiziția de locuințe vechi,

Metrou Drumul Taberei: întârziere anunțată deja de un an (2016)

În toamna anului trecut, premierul Ponta aflat în vizită pe șantier a anunțat că metroul va trece de la guvern în subordinea Primăriei. Deocamdată nu a trecut deși primul anunț privind această mutare a fost făcut de premier chiar mai devreme, în septembrie 2012. În schimb, pentru că în câteva rânduri și din lipsă de fonduri lucrările au fost stopate termenul de finalizare va fi întârizat cu un an vorbindu-se în cel mai fericit scenariu de 2016.

Autostrada  Sibiu – Pitești: anunțată pentru 2015 (termen real necunoscut)

Premierul Victor Ponta a anunțat că „din programul de autostrăzi 2007 – 2013 deja s-au locat cei 25 de milioane de euro pentru actualizarea studiului de fezabilitate, iar în 2015 începem lucrările pe baza noului studiu de fezabilitate din ambele capete, și dinspre Sibiu și dinspre Pitești”. Asta se întâmpla pe 20 martie 2014. Doar că Planul de autostrăzi prezentat în decembrie 2013 în Parlament îl contrazice pe premier. Documentul arată că lucrările vor începe doar dinspre Pitești și vor ajunge până la Râmnicu Vâlcea. Aici întâlnim o altă inconsecvență: în sudiul de fezabilitate existent autostrada nu trece pe la Râmnicu Vâlcea, ci prin Curtea de Argeș. Haos total.

Pasaj peste centura Capitlaie la Domnești: promisiune pentru septembrie 2013 (lucrările nu au început)

În vara anului trecut premierul Ponta alături de ministrul Ttranporturilor de la acea dată Dan Șova, a vizitat lucrările la Centura Capitalei. Ascultând și plângerilor a mii de bucureșteni, cei doi oficiali au promis că lucrările la construcţia noului pasaj supra­teran din drepturi localității Domnești, unde se formează cozi imense de mașini, ar putea demara în toamna lui 2013, pentru a fi terminate în următorii doi an. Nici până în ziua de azi lucrările nu au început.

Manuale digitale: promise din septembrie 2013 (posibil în 2015)
"Este o obligație să introducem aceste manuale digitale. Începem cu clasa I din toamnă", a declarat la finele lui aprilie a anului 2013 ministrul Remus Pricopie. Acest proiect a fost amplu susținut de către premierul Victor Ponta dar, în final, s-a dovedit un eșec. Așa s-a ajuns că la 15 septembrie 2014 elevii de gimnaziu să nu beneficieze de nici un fel de manuale. Ca o măsură de compromise și la solicitarea primului-ministru Victor Ponta, ministrul Educației Nationale, Remus Pricopie, a decis, pe 18 septembrie 2014, să extindă perioada de utilizare a manualelor vechi pentru clasa I, până la finalizarea licitației privind manualele digitale.

Taxa pe carburant înapoi (promisă aprilie 2014) – nesoluționată

Guvernul a anunțat că va înapoia transportatorilor 4 cenţi din cei 7 cenţi reprezentând acciza la carburant care a fost introdusă din aprilie, sumă care urma să fie achitată trimestrial şi pe baza facturii de achiziţionare a carburantului. Până în luna septembrie a acestui an nici un transportator nu încaseze banii compnesatori promiși de către Ponta potrivit lui Marian Apetrei, patronul firmei de transport Apetrans. Drept urmare, transportatorii din vestul ţării au preferat să alimenteze din Ungaria, unde preţul carburantului este mai mic decât în România.

Listări neonorate la bursă (anunțul în decembrie 2012)

Premierul a anunțat luna trecută că va continua programul de listare pe bursă a unor pachete de acţiuni la companii de stat, precum Hidroelectrica, Complexul Energetic Oltenia arătând că speră ca 2015 să fie anul potrivit pentru astfel de listări. Doar că aceste promisiuni datează din momentul în care s-a instalat guvernul Ponta 2, la finalul anului 2012.

 

Cele mai citite

SUA „vor continua” să parașuteze ajutor umanitar în Gaza

Statele Unite(SUA) "vor continua" să paraşuteze ajutor umanitar în Fâşia Gaza, a afirmat marţi un purtător de cuvânt al Consiliului de Securitate Naţională al...

Zgonea (ANCOM): Sectorul de poştă şi curierat ar putea ajunge la o cifră de afaceri de un miliard de euro

Sectorul de poştă şi curierat este în plină dezvoltare şi ar putea ajunge la o cifră de afaceri de un miliard de euro în...

Un judecător i-a impus restricții de comunicare lui Donald Trump

Judecătorul din procesul penal al lui Donald Trump la New York i-a impus marţi restricţii de comunicare, în special în ceea ce priveşte martorii,...
Ultima oră
Pe aceeași temă