11.1 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăAldine2005-2015: 10 ani alături de consumatorii europeni

2005-2015: 10 ani alături de consumatorii europeni

Anul 2015 marchează 10 ani de la constituirea Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC-Net, care funcționează în toate cele 28 de State Membre ale Uniunii Europene, plus Norvegia și Islanda și sunt cofinanțate prin Programul de protecție a consumatorilor al UE.

În ultimii 10 ani, Centrele au primit mai mult de 650.000 solicitări de informare de la consumatori despre drepturile lor – o creștere de 30% între 2012 și 2014 – și a sprijinit aproximativ 300.000 de consumatori în încercarea de a soluționa pe cale amiabilă problemele avute atunci când au făcut achiziții transfrontaliere – o creștere de 16% în aceeași perioadă. Mai mult de două treimi din aceste reclamații au putut obține o soluție pe cale amiabilă între consumatori și profesioniști.

La data de 2 iunie 2015, cu ocazia lansării la Parlamentul European din Bruxelles a unei expoziții care subliniază realizările ECC-Net, doamna Vera Jourova, Comisarul pentru Justiție, Consumatori și Egalitatea de Gen, a declarat: „Politica de protecția consumatorilor ocupă un loc important pe agenda Comisiei, având în vedere contribuția importantă a acesteia la proiectele prioritare ale Comisiei Juncker. O politică de protecția consumatorilor solidă și coerentă este crucială pentru ca atât consumatorii, cât și profesioniștii să poată beneficia în întregime de Piața Unică Digitală. Cum tot mai mulți consumatori fac achiziții online, rolul Centrelor Europene ale Consumatorilor în soluționarea litigiilor transfrontaliere va deveni mai important ca niciodată prin consilierea consumatorilor și asigurând că drepturile acestora sunt respectate și că pot avea încredere deplină în economia digitală“.

ECC-Net promovează înțelege­rea drepturilor consumatorilor din UE și le oferă asistență în soluționarea reclamațiilor care privesc achiziții realizate într-un alt stat membru, atunci când călătoresc sau online. În ultima decadă, odată cu dezvoltarea continuă a turismului în interiorul UE și a comerțului electronic, ECC-Net a devenit esențial în a sprijini consumatorii și profesioniștii să obțină toate beneficiile Pieței Unice: în anul 2014, website-urile Centrelor au primit peste 3,5 milioane de vizite.

Mai mult de două treimi din re­cla­mațiile primite de ECC-Net în prezent privesc comerțul electronic transfrontalier, reflectând interesul consumatorilor într-o Piață Unică Digitală care funcționează corect. Estimările sugerează că o sumă impresionantă – mai mult de 12 miliarde de euro pe an – ar putea fi economisită de consumatori dacă ar beneficia de avantajul întregii game de produse și servicii disponibile online în UE. ECC-Net este, prin urmare, un element important în promovarea și informarea consumatorilor asupra progreselor Strategiei UE privind Piața Unică Digitală adoptată recent de Comisia Europeană întrucât este strâns legată de comerțul online.

În perioada de la înființare, în anul 2008, până în anul 2014 Centrul European al Consumatorilor din România – ECC Romania a primit în jur de 4.000 de solicitări de informare de la consumatorii români și s-a implicat în soluționarea pe cale amiabilă a peste 1.500 de reclamații transfrontaliere.

Cea mai mare parte a reclama­țiilor primite de la consumatorii români au avut ca subiect probleme din domeniile: transport (59,4% – anulări și întârzieri ale zborurilor, pierderea bagajelor, probleme la închirierea mașinilor), recreere și cultură (11,1% – garanții pentru produse electronice – tv, laptop, camere foto, probleme cu bilete la concerte, software, aplicații), restaurante, hoteluri și servicii de cazare (7%), îmbrăcăminte și încălțăminte (6,4%) și electrocasnice (3,9%).

Consumatorii români au avut cele mai multe probleme cu profesioniști din: Ungaria (21,6%), Italia (13,9%), Germania (12,6%), Marea Britanie (10,6%) și Franța (6,9%).

În schimb, ECC Romania a primit reclamații împotriva unor comercianți români, prin intermediul celorlalte Centre, de la consumatori din alte state membre ale UE: Bulgaria (16,2%), Spania (12,9%), Franța (10,6%), Italia (10,4%) și Belgia (7,7%).

La fel ca și celelalte Centre din ECC-Net, la nivel național, ECC Romania:

-vă informează cu privire la drepturile care vă revin potrivit legislației europene și naționale în materie de protecție a consumatorilor;

-vă oferă recomandări cu privire la posibilitățile de soluționare a reclamației;

-vă asistă în soluționarea amiabilă a reclamațiilor adresate comercianților în urma unei achiziții din străinătate;

-vă redirecționează către un organism adecvat în cazul în care nu vă poate ajuta în acest demers.

În data de 3 iunie 2015, Centrul European al Consumatorilor din România – ECC Romania va sărbători, ca parte a unui efort coordonat al tuturor celor 30 de Centre din ECC-Net, cei 10 ani de existență și activitate ai ECC-Net, alături de consumatorii români prezenți în cadrul Aeroportului Internațional Henri Coandă din București.

Vă invităm să vă bucurați alături de noi, să primiți sfaturile experților prezenți în aeroport și materialele informative pe care le vom distribui sau, pur și simplu, să vă fotografiați alături de Mr. Wings, mascota ECC Romania.

Mai multe informații despre ce pot face ECC Romania, dar și Rețeaua ECC, puteți găsi aici: http://www.eccromania.ro/articole/despre-noi.   

ECC Romania este cofinanțat de Comisia Europeană și de Guvernul României, prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. ECC Romania este sprijinit logistic de Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România).“

"Se poate spune că, având deja 7 ani de activitate susținută în ECC-Net, Centrul European al Consumatorilor din România are expertiza și mijloacele necesare pentru a găsi o soluție pentru orice problemă pe care ar putea s-o aibă consumatorii atunci când fac achiziții transfrontaliere. Ceea ce nu poate decât să-i bucure pe consumatorii români și să le ofere încrederea necesară pentru a se putea bucura deplin de beneficiile Pieței Unice a UE, fără a se teme că drepturile lor de consumatori europeni nu vor fi respectate.“ Irina ChiriȚoiu, Director ECC Romania

Cele mai citite

Ciolacu apare alături de candidata Gabriela Firea și o laudă că “știe administrație”

Președintele PSD, premierul Marcel Ciolacu, o laudă pe Gabriela Firea, care a devenit, din nou, candidatul PSD la funcția de primar general al Capitalei. "Decizia...
00:00:32

Rishi Sunak a anunțat sprijin suplimentar pentru Ucraina în cadrul vizitei sale în Polonia

Liderul britanic Rishi Sunak a sosit marți la Varșovia pentru discuții cu premierul polonez Donald Tusk și cu șeful NATO Jens Stoltenberg, care se...

Premierul a cerut ca toate pensiile să fie plătite înainte de Paște

Premierul Marcel Ciolacu i-a cerut marţi, în şedinţa Exectivului, ministrului Muncii Simona Bucura Oprescu să vorbească cu toate băncile din România şi cu Poşta...
Ultima oră
Pe aceeași temă