11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialDupă ce a câștigat, Dragnea mai taie din promisiuni. PSD amână reducerea...

După ce a câștigat, Dragnea mai taie din promisiuni. PSD amână reducerea taxelor, dar promite tunel ca la elveţieni la Pietroşiţa

Printre multele gogoriţe vândute românilor în campania electorală, PSD a atins apogeul în judeţul Dâmboviţa: un tunel feroviar pe sub munţi, care să lege Pietroşiţa de Sinaia. Între timp însă, Liviu Dragnea a anunţat că amână anularea unor taxe, promisă şi ea în campanie.

Elveţienii au inaugurat în acest an Tunelul Gotthard, cel mai lung tunel feroviar din lume – 57 km săpaţi în munte pentru a lega Zurich de Lugano.

Pe modelul copy-paste patentat deja la PSD de fostul premier Victor Ponta, pesediştii dâmboviţeni s-au grăbit şi ei să promită, în campania electorală pentru parlamentare, un tunel feroviar pe sub munte, care să facă legătura cu Sinaia. Ce-i drept, tunelul este mult mai scurt, pentru că nici Pietroşiţa nu e Zurich, însă şi aşa el are şase minime de a fi realizat, din cauza costurilor exorbitante pe care le-ar presupune.

Proiectul apare în Programul de guvernare al PSD, varianta Dâmboviţa. „Demersuri pentru înfiinţarea sectorului nou de cale ferată Pietroşiţa – Moroeni – Sinaia”, se precizează la capitolul „Infrastructura rutieră şi de cale ferată” din broşura tipărită pe hârtie lucioasă, editată de pesediştii dâmboviţeni.

O idee veche de un secol, care costă 1,5 miliarde de euro

De fapt, ideea nu este deloc nouă, ci datează din 1914, când, pentru descongestionarea circulației feroviare pe Valea Prahovei, administrația CFR a aprobat construirea magistralei Târgoviște – Pietroşiţa – Sinaia. Partea cea mai dificilă a acestui proiect era tunelul Izvor, în lugime de şase kilometri. Locul de străpungere dinspre Sinaia a masivului muntos a fost ales chiar înainte de intrarea în oraș, pe Platoul Izvor, în apropierea cimitirului orașului, de unde urma să se facă legătura cu Gara Sinaia, situată mai sus de gură tunelului, la o distanță de aproape un kilometru. Izbucnirea primului război mondial a condus la sistarea lucrărilor, după ce fusese săpat doar 400 m de tunel. Reluate în 1938, lucrările au fost preluate în 1941 de trupele naziste, dar după retragerea acestora au fost abandonate definitiv.

Lungimea tronsonului de tunel dinspre Sinaia, în care se mai poate pătrunde și astăzi, este de 480 de metri, iar a doua gură a tunelului, cea dinspre localitatea Cărpiniș, județul Dâmbovița, a fost distrusă prin detonare.

În consecinţă, proiectul al trebui reluat practic de la zero şi ar presupune costuri exorbitante, potrivit specialiştilor în domeniu. „Un tunel de metrou costă aproximativ 70 milioane de euro pe kilometru, dar în condiţiile de la munte costurile s-ar tripla”, a declarat pentru România liberă fostul director general al Metrorex Gheorghe Udrişte. Făcând calculul, cei 6 km de tunel ar costa 1,26 miliarde de euro, la care s-ar aduuga alţi bani pentru legătura cu infrastructura feroviară existentă, adică în total aproximativ 1,5 miliarde de euro. În plus calea ferată Târgovişte – Pietroşiţa, pe care ar trebui să continue noua magistrală, este neelectrificată şi într-o stare avansată de degradare.

Eliminările şi reducerile de taxe, la loc comanda

Până să se apuce să sape pe sub munte, pesediştii şi-au dat seama însă că au promis cam multe în campanie şi acum încep să dea înapoi.

Purtătorul de cuvânt al Executivului, Liviu Iolu, a anunţat că premierul Dacian Cioloş a avut marţi dimineaţă o convorbire telefonică cu Liviu Dragnea, prilej cu care preşedintele PSD a cerut amânarea eliminării unor taxe şi reducerea altora. "Premierul Dacian Cioloş a avut o convorbire telefonică cu Liviu Dragnea în legătură cu actele normative pe care acest guvern poate să le adopte în perioada următoare. Şeful PSD şi-a exprimat dorinţa de includere în această listă a unor acte normative de prorogare a unor termene de aplicare a unor măsuri fiscale care ar putea pune presiune pe bugetul de anul viitor", a declarat Liviu Iolu.

Potrivit purtătorului de cuvânt, premierul Dacian Cioloş va proroga aceste termene, "pentru că principiile acestui guvern – predictibilitateşi responsabilitate – rămân valabile până la finalul mandatului". Concret, măsurile la care a făcut referire solicitarea liderului PSD sunt: să amâne eliminarea supraaccizei la carburanţi, menţinerea taxei pe stâlp, să nu aprobe plafonarea CASS şi amânarea reducerii TVA la 19%, în condiţiile în care PSD vrea acum să scadă TVA la 18% începând cu 2018.

Promisiuni peste promisiuni de la Liviu Dragnea

Programul de guvernare al PSD abundă în pomeni. Documentul prevede ca salariul minim brut să fie majorat la 1.400 lei în 2017, la 1.510  din 2018, la 1.625 lei în 2019 şi la 1.750 lei în 2020. De asemenea, potrivit programului de guvernare al PSD, salariul mediu brut ar ajunge de la 3.100 lei în 2017 la 3.950 lei în 2020.

PSD mai propune ca pentru un salariu mai mic sau egal cu 2.000 lei, pentru toţi medicii indiferent de salariu şi cei care lucrează în IT de la 1 ianuarie 2018 să fie eliminat impozitul pe venit, care în prezent e de 16%. În ceea ce priveşte contribuţiile pentru salariaţi, potrivit programului de guvernare al PSD, CAS ar urma să scadă, de la 26,3% în prezent, la 25% de la 1 ianuarie 2018, iar CASS să scadă de la 10,7% la 10%, tot de la începutul anului 2018.

Şi pensionarii au fost amăgiţi, chiar dacă sistemul public de pensii se confruntă cu grave dezechilibre. Pesediştii au promis că  punctul de pensie va creşte anul viitor la 1.000, urmând ca în următorii ani să crească gradual, iar în 2020 să ajungă la 1.400.

Mai sunt şi alte promisiuni pentru pensionari. PSD susţine că pentru pensiile mai mici sau egale cu 2.000 de lei va fi eliminat impozitul pe venit, care în prezent este de 16%, începând cu 1 ianuarie 2017, iar pentru pensiile mai mari de 2.000 de lei acesta să scadă la 10%. Potrivit programului, CASS pentru pensionari ar urma să fie eliminate de la 1 ianuarie 2017. Pensia minimă garantată ar urma să crească de la 400 de lei, cât este în prezent, la 520 de lei de la 1 martie 2017 şi la 640 lei din 2018.

Recent, România liberă a arătat că analiştii economici au criticat dur programul de guvernare al PSD, ei considerând nesustenabile reducerile de impozite şi taxe promise de oamenii lui Liviu Dragnea.  

Cele mai citite

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă