12.2 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialConsiliul Naţional al Rectorilor solicită să fie implicat în avizarea reglementărilor privind...

Consiliul Naţional al Rectorilor solicită să fie implicat în avizarea reglementărilor privind studiile de doctorat

Consiliul Naţional al Rectorilor (CNR) anunţă că susţine orice demers al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice de acordare a unei autonomii sporite instituţiilor de învăţământ superior, inclusiv în ceea ce priveşte procesul de elaborare a tezei de doctorat şi acordare a titlului de doctor, însă solicită “cu fermitate” să fie implicat în elaborarea, finalizarea şi avizarea cadrului normativ care reglementează aceste studii. 

“Consiliul Naţional al Rectorilor, în calitate de partener de dialog social în domeniul învăţământului superior, susţine orice demers al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice de acordare a unei autonomii sporite instituţiilor de învăţământ superior, inclusiv în ceea ce priveşte procesul de elaborare a tezei de doctorat şi acordare a titlului de doctor, prin propunerile de modificare a Legii Educaţiei Naţionale, lansate recent în dezbatere publică. Acestea trebuie privite însă în contextul mai larg al tuturor modificărilor care se au în vedere pentru cadrul normativ care reglementează organizarea studiilor doctorale, Consiliul Naţional al Rectorilor solicitând cu fermitate să fie implicat în elaborarea, finalizarea şi avizarea lui”, se arată într-un comunicat remis duminică Agerpres

În opinia CNR, fundamentarea modificărilor vizate pe principiul autonomiei universitare constituie o recunoaştere a responsabilităţii şi rolului esenţial al instituţiilor de învăţământ superior din România, în promovarea excelenţei în organizarea programelor de studii universitare, precum şi în protejarea integrităţii academice. 

“În acest context, creşterea responsabilităţii universităţilor în gestionarea studiilor doctorale, prin preluarea prerogativelor de acordare şi retragere a titlului ştiinţific de doctor, va trebui susţinută de consolidarea cadrului instituţional şi normativ intern al fiecărei universităţi privind organizarea studiilor doctorale, evaluarea internă a calităţii, dar şi analiza şi sancţionarea abaterilor de la regulile bunei conduite în cercetarea ştiinţifică şi activitatea universitară, în general”, afirmă CNR. 

Rectorii precizează că susţin şi stabilirea unor mecanisme de evaluare şi asigurare a calităţii pentru ciclul de studii doctorale, care să vizeze întreaga durată a studiilor, nu numai lucrarea de doctorat, şi care să aibă în vedere şi prevederi clare menite să descurajeze practicile care nu sunt în acord cu etica universitară, precum şi derularea de urgenţă a unui proces de reevaluare a şcolilor doctorale, în scopul verificării îndeplinirii standardelor minimale de către toate entităţile care organizează studii doctorale. 

“În acelaşi timp, la stabilirea tuturor procedurilor cu privire la elaborarea şi susţinerea tezei de doctorat, precum şi la acordarea titlului de doctor, trebuie avut în vedere evitarea birocratizării, prin elemente care nu sunt relevante pentru activitatea ştiinţifică a doctorandului. De o deosebită importanţă, în procesul de creştere a performanţei ştiinţifice a studiilor doctorale, ca principală sursă de cunoaştere şi inovare, este finanţarea adecvată a acestora, în vederea atragerii celor mai buni studenţi şi cadre didactice, precum şi pentru crearea şi întreţinerea unei baze materiale adecvate, şi reiterăm astfel solicitarea către Guvernul României de a acorda sectorului educaţiei o finanţare adecvată rolului major pe care îl are în dezvoltarea socio-economică a ţării”, mai arată reprezentanţii CNR. 

Potrivit rectorilor, orice abordare generalizatoare, care doreşte să arunce asupra sistemului naţional de educaţie stigmatul de sistem “profund corupt, în total dezacord cu realităţile din sălile de studiu” este “extrem de periculoasă şi poate avea ca rezultat destructurarea societăţii în ansamblul ei”. 

Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, a anunţat, pe 10 februarie, la finalul şedinţei de guvern, că proiectele privind modificarea legislaţiei referitoare la doctorate vor fi supuse consultării publice. “Întărim autonomia universitară. Odată cu responsabilizarea universităţilor, acestea vor avea obligaţii clare privind transparenţa în ceea ce se întâmplă în doctorate”, spune Curaj. 

Potrivit modificărilor legislative, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) va rămâne for de apel şi va fi întărit, a completat el. 
“Alt punct important este evaluarea şcolilor doctorale. Evaluarea internaţională a şcolilor doctorale va începe chiar înainte de finalizarea autoevaluării pe care eu am solicitat-o deja. (…) În vară, cât mai rapid, vom porni evaluarea internaţională a şcolilor doctorale”, a adăugat Adrian Curaj. 

El a apreciat că modificările legislative vor fi “operaţionale” la jumătatea lunii martie, dată fiind perioada de consultare publică pe care trebuie să o parcurgă hotărârea de guvern privind codul studiilor doctorale.

Cele mai citite

CSM a respins suspendarea judecătoarei Ancuța Popoviciu din funcție

Consiliul Superior al Magistraturii(CSM) a respins suspendarea Ancuței Popoviciu din funcţie, asa cum ceruse Inspecția Judiciară, potrivit europafm.ro. Săptămâna trecută, chiar judecătoarea ceruse să se...

Marcel Ciolacu vrea să-i recompenseze pe elevii români care au performat la Concursul Internaţional “National Space Society – NASA Space Settlement Contest”

Premierul Marcel Ciolacu i-a felicitat pe elevii români premiaţi la Concursul Internaţional "National Space Society - NASA Space Settlement Contest", el afirmând că aceştia...

CSM a respins suspendarea judecătoarei Ancuța Popoviciu din funcție

Consiliul Superior al Magistraturii(CSM) a respins suspendarea Ancuței Popoviciu din funcţie, asa cum ceruse Inspecția Judiciară, potrivit europafm.ro. Săptămâna trecută, chiar judecătoarea ceruse să se...
Ultima oră
Pe aceeași temă