4 C
București
marți, 19 martie 2024
AcasăSpecialDezbatere: Cum arată dascălul lider al secolului XXI

Dezbatere: Cum arată dascălul lider al secolului XXI

30 de profesori şi directori din şcoli de stat şi private, reprezentanţi ai Inpectoratului Şcolar Judeţean, ai Casei Corpului Didactic şi reprezentanţi ai Primăriei Municipiului Cluj-Napoca au participat ieri, la Transylvania College, la o dezbatere menită să contureze profilul dascălului leader al secolului XXI. Dezbaterea a fost precedată de scurte prezentări oferite de doamna Simona Baciu, Fondator şi Preşedinte al şcolii Transylvania College, Mihaela Feodorof, Managing Partner al Yourway Counseling, Mădălina Bălan, Managing Partner la HART Consulting şi Diana Vancea, Manager Recrutare la Banca Transylvania.

“Avem aşteptări de la elevi, şă ştie cine sunt ei, să-şi descopere şi să-şi pună în valoare punctele tari. Am realizat că trebuie să avem aceeaşi abordare şi pentru profesori, să-i ajutăm să-şi pună în valoare competenţele. Am căutat instrumente care să ne ajute în acest demers şi aşa am ajuns la evaluările Hogan. E important ca toţi cei care fac parte din echipa noastră să aibă convingerea că sunt la locul potrivit şi că beneficiază de tot sprijinul managementului şcolii în dezvoltarea personală şi profesională a fiecăruia dintre ei” a declarat doamna Simona Baciu în debutul evenimentului. Hogan Assessments nu au mai fost folosite până acum în România în domeniul educaţiei, astfel că s-a creat un parteneriat între Yourway Counseling, HART Consulting şi Transylvania College. 22 de profesori şi specialişti din echipa de management de la Transylvania College au beneficiat deja de evaluarea Hogan Asssessment. “La Transylvania College am gândit un proces de dezvoltare personală şi de evaluare a profesorilor care era asemănător celor implementate de companiile de succes din mediul de business. Colegii care au fost evaluaţi au fost apoi invitaţi să propună ei strategia personală de dezvoltare. În felul acesta şi-au asumat fiecare targetul propus. Pentru a veni în completarea acestui proces de dezvoltare personală a profesorilor şi managerilor din şcoală, am introdus încă o componentă importantă, Mindfulness, cu sprijinul unui specialist în domeniu din SUA, Susan Shapiro” a declarat doamna Diana Vancea, Manager Recrutare la Banca Transylvania şi ex-HR manager la Transylvania College.

Proiectul de dezvoltare organizationala initiat de Yourway Counseling cu sprijinul HART Consulting in Transylvania College este primul de acest fel in domeniul educatiei. Eficienta cadrelor didactice si manageriale care au facut parte din proiect este masurata prin indicatori de performanta specifici acestui domeniu. Dar, cele mai importante rezultate vor fi ilustrate prin succesele obtinute de copiii care sunt elevi ai Transylvania College si dezvoltarea lor prin activitati complementare curriculei scolare. Prin acest proiect am cautat sa punem in lumina importanta investitiei in cadrele didactice, resursa umana pe umerii caruia se cladeste un sistem de educatie performant, a declarat Mihaela Feodorof, Managing Partenr al Yourway Counseling.

Mădălina Bălan, reprezentantul local pentru Hogan Assessments din partea HART Consulting a precizat că aceste instrumente de evaluare sunt folosite deja de peste 30 de ani, în peste 40 de ţări din întreaga lume. Doamna Bălan a subliniat faptul că aceste baterii de teste nu sunt doar instrumente de evaluare, ci, în acelasi timp, oferă input valoros pentru dezvoltare personală. De exemplu, Profilul de Dezvoltare Hogan dezvăluie caracteristici asociate cu disfuncţiile manageriale şi oferă recomandări clare pentru ca acestea să fie gestionate corect şi corectate.

În a doua parte a evenimentului, specialiştii din public au fost invitaţi să ofere opinii cu privire la calităţile pe care un dascăl trebuie să le aibă pentru a-şi realiza cu succes misiunea de a forma tinerii şi de a-i călăuzi spre succes. S-a conturat astfel un profil complex al dascălului leader secolului XXI. Acesta trebuie să aibă viziune, putere de convingere, claritate în comunicare, să fie capabil să-şi adapteze mesajul pentru categoriile de vârstă cărora li se adresează, să aibă capacitatea de a interpreta feedback-ul primit din rândul elevilor. Pentru cei mai mici, e important ca predarea să apeleze la joc şi elemente ludice, astfel încât copiii din grădiniţă şi elevii din clasele primare să participe cu plăcere la ore şi să vină cu drag la şcoală. Profesorul trebuie sa fie flexibil, să abordeze individual copiii, să predea diferenţiat; să fie empatic, să transmită încredere, să ofere respect, să scoată în evidenţă calităţile fiecărui elev, să evidenţieze progresul, să nu folosească etichete. Profesorul ca instructor trebuie să fie altruist, un model pentru elevi, expert în domeniu, autodidact. Dascălul trebuie să fie corect, să înţeleagă că rolul său este şi acela de mentor, iar în această calitate trebuie să fie capabil să dăruiască, să motiveze, să fie răbdător, să ştie să asculte, să dea dovadă de înţelepciune, de acceptare, să dovedească în mod consecvent coerenţa între vorbe şi fapte, să fie prezent, în mod conştient, să dea dovadă de moralitate. Elevii sunt motivaţi când primesc apreciere, astfel că dascălul trebuie să aibă empatie, să transmită căldură, afecţiune, deschidere. Fiind zi de zi în fata elevilor, dascălul are puterea să inspire, astfel că trebuie sa fie model pentru elevi şi să respecte, la rândul său, regulile şi procedurile şcolii. Diferenţa între un profesor “bun” şi unul “rău”, în percepţia elevilor este simplă, dascălii “buni” fiind consideraţi aceia care demonstrează expertiza în subiectul predat şi, mai ales, aceia care abordează fiecare oră de curs cu entuziasm, transmiţând încredere şi demonstrând o atitudine pozitivă.

Profilul dascălului leader conturat în urma dezbaterii va fi comunicat într-un raport înaintat instituţiilor de învăţământ şi Ministerului Educaţiei şi Cercetarii, pentru a sublinia necesitatea dezvoltarii unor programe complexe de dezvoltare personală şi profesională pentru cadrele didactice, bazate pe evaluări prealabile.

Cele mai citite

Recital de goluri la Arad! UTA și FC Voluntari au făcut spectacol în prima etapă a play-out-ului

UTA Arad a învins-o pe FC Voluntari cu scorul de 4-3, pe teren propriu, luni seară, în prima etapă a play-out-ului Ligii 1. UTA...

Recital de goluri la Arad! UTA și FC Voluntari au făcut spectacol în prima etapă a play-out-ului

UTA Arad a învins-o pe FC Voluntari cu scorul de 4-3, pe teren propriu, luni seară, în prima etapă a play-out-ului Ligii 1. UTA...
Ultima oră
Pe aceeași temă