10.6 C
București
sâmbătă, 11 mai 2024
AcasăSpecialFormarea profesională a elevilor - proiect în dezbatere publică

Formarea profesională a elevilor – proiect în dezbatere publică

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a lansat în dezbatere publică joi documentul referitor la formarea elevilor pe sistemul profesional-dual, scrie Agerpres

“Pe traiectoria profesională care putea să ofere numai posibilitatea nivelului trei de calificare, adică muncitor calificat, venim cu două etaje: nivelul de calificare 4 – tehnician şi nivelul de calificare 5 – tehnician specialist. (…) Avem studiu de caz din cinci ţări şi o să vedeţi că modelul nostru nu copiază un model, dar răspunde şi este în linie cu ceea ce se întâmplă în ţările care au foarte multă experienţă şi reuşesc să vină cu resursă umană calificată pe piaţa muncii şi să răspundă nevoilor de dezvoltare. (…) Ne vom referi de acum încolo la profesional-dual pentru că pregătirea profesională nu poate fi făcută fără o implicare majoră şi o practică majoră în industrie, la beneficiar”, a declarat ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, într-o conferinţă de presă. 

El a explicat că documentul pus în dezbatere publică aduce nou şi faptul că oricând se poate face trecerea între nivele şi către liceu, dar şi invers spre învăţământul profesional. 

“La momentul acesta aveam ca opţiuni la clasa a VIII-a liceu teoretic, liceu vocaţional, liceu tehnologic. Şi aveam o opţiune pentru şcoală profesională, care era gândită şi este gândită cu minim trei ani, la sfârşitul cărora rezultatul era calificare de nivel 3 – muncitor calificat. Mai departe nu era nimic, adică acel muncitor calificat nu putea să urmeze un nivel superior care să îl ducă la tehnician pe linia profesională. Nu exista nici pasul următor profesional la nivelul 4, la nivelul 5, astfel încât să poţi forma un om până la nivel de tehnician superior. (…) Ce nu a existat foarte clar şi clarificăm: modul în care între cele patru linii – vocaţional, teoretic, liceu vocaţional, liceu tehnologic – tinerii puteau să se mişte”, a explicat ministrul. 

El a precizat că până la sfârşitul lunii iunie vor exista consultări atât pe forma propusă de minister, cât şi pe “spaţiul” normativ care va fi creat – deciziile la nivel de hotărâri de guvern, la nivel de ordin de ministru, care să facă funcţional acest mecanism din toamnă. 

“Mecanismul nu va fi deplin funcţional anul acesta pentru că nu avem calea completă. (…) Pentru asta va trebui să avem şi am lucrat la impactul financiar, o să trebuiască să avem hotărârea de guvern potrivită să planificăm bugetul potrivit, dar el va fi gândit în linie cu dezvoltarea şi finalizarea celor care termină nivelul 3, începem nivelul 4 şi cu siguranţă se vor rostogoli astfel încât într-un interval minim de timp, dar realist, să avem practic din nou tehnicieni superiori pe piaţă”, a spus ministrul. 

Întrebat cum se va face trecerea de la învăţământul profesional la liceu şi invers, el a spus că probabil în urma unui interviu sau o evaluare şi nu automat. 

Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar Monica Anisie a afirmat că în gimnaziu va exista, de la clasa a V-a la clasa a VIII-a, câte o oră de consiliere educaţională pe săptămână. 

“Venim la pachet cu această propunere de document-concept, venim şi cu alte elemente importante care îi conferă în felul acesta elevului posibilitatea să facă alegerea corectă. (…) Venim la pachet şi cu planul-cadru care prevede o oră de consiliere şcolară în afara orei de dirigenţie de la clasele V – VIII. Vom dezvolta o programă de consiliere şi orientare cu rol în identificarea potenţialului aptitudinal al elevului. Este foarte important să ştim care sunt aptitudinile elevului nostru, să putem să îl orientăm în mod corect”, a explicat Anisie. 

Documentul va fi în consultare publică în perioada 19 mai – 16 iunie. 

Propunerile pot fi trimise pe adresa de mail consultare-dual@tvet.ro. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă