INTERVIU EXCLUSIV. Ce schimbări vrea să facă noul președinte al instituției care se ocupă de plagiatele din România

de Petre Badica , 29 februarie 2016 - stire actualizata la ora 11:11, 29 februarie 2016

Profesorul Ioan-Aurel Pop, rectorul Universității „Babeș-Bolyai“ din Cluj, a fost ales săptămâna trecută președinte al Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), o instituție importantă în procesul de acordare, analiză și retragere a titlurilor de doctor.

Ne amintim că în anul 2012, ministrul interimar al Educației, Liviu Pop, a desființat CNATDCU în timpul ședinței în care Consiliul a decis că fostul premier Victor Ponta a plagiat în lucrarea sa de doctorat. Referitor la acest subiect, noul președinte a explicat, într-un interviu acordat în exclusivitate „României libere“, că dacă decizia privind acordarea sau retragerea titlurilor de doctor se mută la nivelul universităților, atunci Universitatea București (care a dat deja un verdict de plagiat pentru Victor Ponta) poate să ia singură o decizie în cazul fostul premier. Dacă viitoarele prevederi legale elaborate de Ministerul Educației nu se vor aplica retroactiv, atunci soarta doctoratului lui Victor Ponta va fi decisă tot de ministrul Educației, ne-a declarat Ioan-Aurel Pop.

În acest moment, atribuțiile CNATDCU în privința plagiatelor nu sunt foarte clare, și pentru că Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică o serie de modificări aduse „Legii Educaţiei” și „Codului studiilor universitare de doctorat”,  care ar da posibilitatea universităţilor să retragă titlul de doctor tuturor celor care au dobândit această distincție, inclusiv politicienilor.

Pe de altă parte, universitarul se exprimă în favoarea publicării online a tezelor de doctorat și spune că nu trebuie făcute diferențe atunci când există suspiciuni de plagiat.

Care sunt prioritățile ­dumneavoastră ca  președinte al CNATDCU?

I.A.P.: Cred că, în acest moment, cel mai important lucru este ca eforturile noastre comune să fie orientate spre restabilirea încrederii în instituția pe care o conduc. În ultima vreme, am constatat cu toții că a existat un asediu permanent asupra imaginii CNATDCU, ceea ce a dus la o diminuare a încrederii publice în această instituție. Pentru a evita o decredibilizare a sa, voi căuta, împreună cu colegii mei, să pun în mișcare toate mecanismele de transparentizare și de comunicare pe care le avem. Sunt convins că multe din lucrurile negative vehiculate astăzi în diverse medii în legătură cu CNATDCU se datorează, în special, lipsei de comunicare sau mai exact unei comunicări insuficiente.

În al doilea rând, voi insista asupra întăririi eticii în activitatea didactică și de cercetare, mizând, printre altele, pe corelarea activității noastre cu cea a celorlalte instituții implicate în stabilirea standardelor, în evaluarea și îmbunătățirea permanentă a calității didactice și a relevanței rezultatelor cercetării. În al treilea rând, așa cum am mai spus în alte contexte, pentru mine cei mai importanți sunt oamenii. Ne vom asigura că în comisiile de specialitate sunt prezenți specialiști cu o operă semnificativă, recunoscuți de profesioniștii domeniului. Vom căuta să îi responsabilizăm și să îi determinăm să dorească să participe la efortul de ­dezvoltare a cercetării în România. Vom face apel la experți care să aducă un plus de greutate muncii în comisiile de specialitate și să formuleze și să promoveze standardele excelenței pentru domeniul pe care îl ­reprezintă.

Vor exista schimbări la ­nivelul structurii CNATDCU și la ­nivelul atribuțiilor?

I.A.P.: Nu cred că trebuie să începem cu schimbări de structură, ci mai degrabă cu schimbări la nivel de implicare și responsabilizare. Totodată, observați și dumneavoastră că parcurgem o perioadă foarte dinamică de înnoiri venite dinspre decizia guvernamentală. Deja trebuie să ținem cont de schimbarea de atribuții presupusă prin deplasarea responsabilității dinspre CNATDCU înspre universități, în privința deciziilor celor mai importante legate de acordarea și obținerea titlului de doctor în diverse ramuri ale științei, ca și în privința mecanismelor presupuse de retragerea acestuia. În chip logic, ar trebui să urmeze și modificări de structură, fiindcă regulile noi presupun adesea și redimensionarea unor comisii, apelul la oameni noi etc.

Care va fi rolul CNATDCU în ceea ce privește acordarea, analiza și retragerea titlurilor de doctor?

I.A.P.: Trebuie să mai avem un pic de răbdare până avem toate schimbările de ordin juridic pe care le preconizează Ministerul Educației. Domnul ministru Adrian Curaj a anunțat deja câteva mecanisme care să facă mai funcțională decizia cu privire la acordarea sau retragerea titlului de doctor. În contextul în care decizia este mutată la nivelul universității și a structurilor Academiei, CNATDCU va avea în continuare un rol important în ceea ce privește reglarea mecanismelor, mai ales atunci când intervin situații de criză, cum ar fi cea a retragerii unui titlu. CNATDCU va avea atribuții în mecanismele de asigurare a respectării deontologiei universitare, dar și în privința evaluării, chiar a analizei făcute prin apel la experți interni și internaționali. CNATDCU va avea un rol foarte important, deoarece va funcționa sub forma unei instanțe de apel. Dar mai întâi trebuie să vedem forma finală a documentelor pe care le avem, așa cum știți, supuse dezbaterii publice. Trebuie să așteptăm modificările legislative sau hotărârile de guvern și ordinele de ministru.

Există mecanisme de ­monitorizare și control ­care pot aduce o mai mare transparență în ceea ce privește tezele de doctorat?

I.A.P.: Sunt convins că o mare parte a problemelor vor fi rezolvate prin faptul că decizia va fi transferată la nivelul universităților și a institutelor Academiei, iar prin acestea la nivelul școlilor doctorale. Rezolvarea problemelor trebuie să înceapă la nivelul școlilor doctorale și a muncii de cercetare propriu-zise – prin elaborarea și evaluarea lucrărilor în această instanță – sub coordonarea fiecărei persoane cu drept de a conduce doctorate și a comisiilor de îndrumare ale fiecărui candidat. Responsabilizarea la acest nivel va conduce la o mai mare responsabilitate la nivelul universității și va duce, în cea mai mare măsură, la eliminarea posibilității de a ajunge în faza de susținere cu teze plagiate. Utilizarea verificărilor de conținut, a softurilor antiplagiat e de la sine înțeleasă. Cred că este deja o metodă larg utilizată de toți conducătorii de doctorat. Trebuie să ne asigurăm de faptul că aceste instrumente sunt întotdeauna și în mod corect utilizate. Suplimentar, cred că este benefic să începem cu publicarea pe site-urile universităților a tezelor de doctorat ce urmează a se susține și să facem mai apoi eforturi pentru a da acces online pentru toate tezele publicate anterior. Pentru aceasta trebuie să fie corelate deciziile noastre și prevederile legislative. De asemenea, cred că tezele deja susținute și trimise sub formă electronică la CNATDCU spre confirmare, trebuie puse pe site-ul instituției, astfel ca membrii comisiilor de specialitate să le poată examina din timp, pe îndelete.

Care este poziția ­dumneavoastră în ­legătură cu suspiciuni de plagiat ce planează asupra unor ­politicieni?

I.A.P.: Ca profesor și cercetător, ca editor al unei reviste cu o foarte bună recunoaștere internațională, dar și ca rector, am militat mereu pentru însănătoșirea mediului universitar în ceea ce privește cali­tatea publicațiilor și inter­naționalizarea lor. Această atitudine are deja cuprinsă în sine o opțiune fermă în ceea ce privește respectarea calității de autor, a rezultatelor produse de diverși cercetători, ceea ce presupune și o recunoaștere a muncii depuse și a creativității lor. Dincolo de problema ones­tității intelectuale, plagiatul reprezintă atât o formă de furt, cât și o formă a totalei lipse de respect a plagiatorului în raport cu creația și munca depusă de alți autori. Prin urmare, este vorba de o problemă cu certe conotații juridice și cu o dimensiune etică. Am dezaprobat întotdeauna aceste încălcării ale legii și ale moralei în activitatea didactică și de cercetare.

În privința plagiatului, eu nu fac nici o deosebire între cercetători, fie ei tineri cercetători, sau politicieni cu vizibilitate. Toți cei ce doresc să desfășoare activități de cercetare au dreptul să o facă, dar trebuie să înceapă prin cunoașterea regulilor, cu respectarea deontologiei și cu un respect față de categoria profesională angajată în câmpul cercetării. Fie că sunt politicieni sau oameni ce lucrează în mediul privat sau în universități, fără deosebire, trebuie să se supună acelorași exigențe. Nu aș dori să ne concentrăm numai asupra politicienilor sau a persoanelor ce au o anumită vizibilitate publică. Absolut toți cei ce își doresc titlul de doctor trebuie să desfășoare o cercetare cu rezultate originale, care să le aparțină. Toți cei care nu respectă regulile în domeniul cercetării, trebuie să fie trași la răspundere și să fie sancționați pe măsura faptei lor.

Cum comentați faptul că deși Universitatea București a dat un verdict de plagiat în cazul tezei de doctorat a lui Victor Ponta, până în acest moment fostul premier a rămas cu acest titlu?

I.A.P.: În cazul fostului prim-ministru Victor Ponta, Comisia de etică de la Universitatea București a dat o anumită decizie, diferită de cele ale altor instituții, apelând la experți în domeniu. În condițiile în care decizia privind acordarea sau retragerea titlurilor de doctor se mută la nivelul universităților, în numele autonomiei universitare și a prevederilor legale și deontologice, Universitatea București va putea decide singură care este cea mai bună cale de urmat în acest caz. Dacă prevederile legale cele noi nu se vor aplica retroactiv, cum ­înclină să ceară juriștii, atunci va decide ministrul Educației. Cazurile de politicieni cu teze de doctorat elaborate mai recent (ca și cele ale unor persoane publice private de libertate, autoare de cărți scrise în detenție) au conotații speciale numai ­fiindcă interesul opiniei publice este foarte mare. Dar, în privința exigenței, tratamentul trebuie să fie egal. Iar prima instanță care să constate sau nu plagiatul, nu trebuie să fie o ­comisie de etică, oricât de exigentă și de corectă ar fi, ci un grup de specialiști independenți, cu lucrări proprii în domeniul res­pectiv. Chiar Comisia de etică respectivă ar trebui să apeleze la specialiști. Abia după pronunțarea specialiștilor, ar urma decizia comisiei de etică a universității. Dacă s-ar face contestație, atunci CNATDCU ar trebui să purceadă iarăși la supunerea lucrării respective atenției specialiștilor săi. Nu se pot judeca lucrări de istorie de către geografi și nici lucrări de psihologie de către biologi! Altminteri, riscăm decizii eronate și contestabile.

"Plagiatul reprezintă atât o formă de furt, cât și o formă a totalei lipse de respect a plagiatorului în raport cu creația și munca depusă de alți autori.“ - Ioan-Aurel Pop, președinte al CNATDCU

Comentarii

  • Firul de praf

    01 martie 2016 20:39

    In plus, domnule Pop, v-am cunoscut din scris, cat si prin interactiune frontala. Credeti-ma, nu va sade bine ca hingher, nu se asorteaza fizionomia dvs cu salopeta, bastonul cu lat de sarma si deprinderile specifice acestei meserii. Lasati trebusoara asta pe seama hingherilor calificati, cu doctorat in domeniu. Stiti prea bine, ca istoric, ca orice ticalosie se intoarce impotriva acelora care au lansat-o. Deja s-a intors !

    raspunde comentariului
    • plagiatul

      02 martie 2016 12:17

      E o defectiune a unui sistem.E vorba despre stiinta aici..Si, daca Pop se va dovedi onorabil, va corecta si ii va indruma pe cei care au gresit, pt a nu se pierde banii dati de stat.

      raspunde comentariului
    • plagiatul

      02 martie 2016 12:17

      E o defectiune a unui sistem.E vorba despre stiinta aici..Si, daca Pop se va dovedi onorabil, va corecta si ii va indruma pe cei care au gresit, pt a nu se pierde banii dati de stat.

      raspunde comentariului
    • plagiatul

      02 martie 2016 12:17

      E o defectiune a unui sistem.E vorba despre stiinta aici..Si, daca Pop se va dovedi onorabil, va corecta si ii va indruma pe cei care au gresit, pt a nu se pierde banii dati de stat.

      raspunde comentariului
  • Firul de praf

    01 martie 2016 20:28

    Domnule Pop, socotiti ca vi se adreseaza o minuscula creatura, invizibila si insignifianta. Ati muncit din greu sa va construiti o pozitie, o reputatie, o cariera si o opera stiintifica. E spre binele dumneavoastra sa NU va bagati in troaca asta, cu plagiate si cu anchete. Aici nu e vorba de oameni decenti, ci de porci, experti in wrestling in noroi, in arta subversiunii si a distrugerii oamenilor. Domnule Pop, pozitia de Rector al UBB e onoranta, ca si aceea de academician. Exigentele aparatului critic si stabilirea originalitatii stiintifice nu se discuta nici la securitate, nici la partid, nici la ghilimele - prestigioasa revista nature - inchis. Pentru Dumnezeu, nu va bagati in porcaria asta securista. Fugiti cat mai departe !

    raspunde comentariului
  • Firul de praf

    01 martie 2016 20:22

    Domnule Pop, n-am de unde sa stiu daca cititi ce scriu io aici, au ba. Sunteti istoric, prin urmare putini dintre oamenii obisnuiti v-ar putea bate la plasarea evenimentelor in ordine cronologica, si mai ales la stabilirea raporturilor de cauzalitate intre acestea. Umila mea parere e urmatoarea. Plagiatul lui Ponta, daca o fi fost plagiat, constientizat ca atare, e una. Aici e vorba de politica. Despre plagiatul lui Ponta a racnit planeta, inclusiv ghilimele -prestigioasa revista nature- inchis ghilimelele. Insa, priviti la cine tipa mai tare. Funeriu, cica cadru universitar in Franta, si nu e in nici o evidenta, pe undeva. Restul, in ce-l priveste, e total neclar. Udristina, blaga, tot neamul lor cel pedelist - ioc. Nici o vorba. Cat despre mandrul pnl -ohohooo. Ca sa nu mai zic de alte institutii, asupra carora se tace cu incrancenare. Domnule Pop, s-ar putea sa nu subscrieti opiniilor mele, insa VA AVERTIZEZ. Dumneavoastra puneti problema corect, onest, valabil pentru o lume onesta. Aici, insa, e vorba de politica militanta, de implicatii subterane, interne si internationale. De scenarii de dominatie geopolitica, de combinatii operativ -informative, de pozitii care stau sa se clatine, la nivelul Puterii. Domnule Pop, ce se intampla aici n-are treaba cu spiritul academic, nici cu bunul simt.

    raspunde comentariului
  • Sorin

    01 martie 2016 19:08

    L-am citit si l-am urmarit la tv recent pe dl. dr. Pop. Un mare istoric si un caracter de exceptie, si spun asta din perspectiva unui fost profesor de istorie din preuniversitar asa cum am fost si eu la viata mea. Din pacate, oamenii ca dl. Pop sunt flori foarte rare in Romania. Predomina prostia, rautatea, tusele si obrazurile groase, interesele politice dintre cele mai meschine, atat din tara cat si din vecini, si tot asa. Sa va dea Dumnezeu multa sanatate si forta domnule Profesor, tineti-va oamenii buni langa dumneavoastra si continuati impreuna munca extraordinara pe care o faceti.

    raspunde comentariului
  • rammstein

    01 martie 2016 16:59
  • Florin

    01 martie 2016 15:24

    Daca ai nevoie acum de bani! Nu iti trebuie experienta sau cunostinte de specialitate! Trebuie doar sa ai calculator si conexiune la internet. Este usor ceea ce ai de facut! Noi te invatam totul, pas cu pas si simplu! Te vei bucura cand vei vedea imediat rezultate! Pentru mai multe detalii, cauta-ne la adresa de email florin_33_2006yahoo.com

    raspunde comentariului
  • Ma exasperati

    01 martie 2016 15:14

    Nu e vorba de spalat ceva.Parca sunteti batuti in cap cu totii!E vorba de greseli comune.Nu e numai doctoratul lui Ponta, e un intreg sistem.

    raspunde comentariului
  • Ma exasperati

    01 martie 2016 15:14

    Nu e vorba de spalat ceva.Parca sunteti batuti in cap cu totii!E vorba de greseli comune.Nu e numai doctoratul lui Ponta, e un intreg sistem.

    raspunde comentariului
  • Ma exasperati

    01 martie 2016 15:14

    Nu e vorba de spalat ceva.Parca sunteti batuti in cap cu totii!E vorba de greseli comune.Nu e numai doctoratul lui Ponta, e un intreg sistem.

    raspunde comentariului
  • Ma exasperati

    01 martie 2016 15:14

    Nu e vorba de spalat ceva.Parca sunteti batuti in cap cu totii!E vorba de greseli comune.Nu e numai doctoratul lui Ponta, e un intreg sistem.

    raspunde comentariului
  • Tudor

    01 martie 2016 13:58

    Cum este posibil ca Romania sa aiba numar de universitti la mia de locuitori de trei ori mai mare decat Finlanda?Finlanda fiind pe primul loc in topul calitatii invatamantului iar Romania pe ultimul sau pe-aproape?

    raspunde comentariului
  • lucid

    01 martie 2016 13:44

    Un gargaragiu tupeist, sub-mediocru istoric fara opera - jalnica ultima Istorie a Transilvaniei e dovada, pedeserist cu state vechi inca de la sinecura venetiana, acest Pop este imaginea perfecta a prostitutiei in care a ajuns sistemul universitar si kkdemia romana. Ce sa mai zic de penibila fitzuica Transylvanian Review - inginerie financiara pentru a fi pacalita Uniunea Europeana "justificand" banii praduiti prin POSDRU prin articole de trei parale.

    raspunde comentariului
  • Viorica Bălteanu

    01 martie 2016 12:41

    Un savant cu solid prestigiu international precum academicianul Ioan-Aurel Pop este binevenit, tocmai spre a reda in Romania institutiei doctoratului demnitatea grav ciobita.

    raspunde comentariului
  • TATAL NOSTRU

    01 martie 2016 11:28

    Profesorul nostru,care ne esti la catedra,da-ne noua o coordonare mai bunasi ne iarta noua gresitilor nostri,precum si noi iertam incompetenta voastra,si nu ne duce pe noi intr-o ispitasi ne ispaveste de furaciuniAMIN

    raspunde comentariului
  • este nedrept

    01 martie 2016 10:30

    Sa pui UBB-ul in cadrul unei asemenea barfe.E vorba de o defectiune a sistemului.E vorba ca unii doresc sa scape, altii sa pedepeasca, dar toti sunt vinovati.Ce treaba are asta?

    raspunde comentariului
  • Unversitatile

    01 martie 2016 9:29

    Sunt la fel peste tot.Nu e vorba de UBB, de UAIC, de Suceava.Plagiate gasesti peste tot.Si prosti care vorbesc aiurea.

    raspunde comentariului
  • Correspondent

    01 martie 2016 0:49

    Pai prima prioritate e sa confirme ca Ponta nu a plagiat. Plagiatul lui Ponta a fost ca jucatul camasii miresei - daca nu are sange, sa arate ca e virgina, pui cerneala rosie. Normal ca a plagiat, toata lumea fura in Romania, iar ela era si foare ocupat cu diverse "infaptuiri". Dar gasca care scotea zecile de miliarde prin Havana l-a abordat intai frontal Flavius Baias DGIPI, 1880 l-a aruncat in gura presei. Ponta s-a tinut tare vreun an, la inceput natural, aqpoi cu proteze, pana au stabilit pretul. Iar cand l-au stabilit, Pop DGIA, cred ca tot 1880 a "rezolvat" si treaba cu plagiatul, care era pur simbolica. Iar de la fata locului se cotaia cu tinere romance si cubaneze Dumitru Preda SRI, 1880. N-as vrea sa intelegeti ca 1880 e raul, iar Ponta binele. Nu - toti sunt raul si si-au negociat partea, timp in care Ponta a pozat convingator, daca ma intrebati in reformist.

    raspunde comentariului
    • pentru themis

      01 martie 2016 9:19

      Toate mizeriile astea barfiste si sarcasmul dv. nu modifica situatia.E vorba de un principiu juridic, valabil, si pentru Ponta, si pentru cei care trebuiau sa-l coordoneze.Vorbiti la hai sictir si intr-o vesele prostie, care, cred, va defineste.

      raspunde comentariului
      • tot pentru themis

        01 martie 2016 9:21

        Un profesor care se tine de capul unui doctorand, ii da carti, il corecteaza, il coordoneaza, nu are cum sa scoata un dezastru.Despre ce discutam aici?Nu e politica, e realitate educationala dezastruoasa.

        raspunde comentariului
  • Themis

    29 februarie 2016 22:42

    Probabil primul lucrul pe care îl va face va fi să clarifice faptul ca ficăsa e un geniul așa mare că nu se putea împlini in nici o altă universitate în afară de UBB. Despre participarea lui la lovitura de stat din vara anului 2012 nu va vorbi, aia a fost o simplă treaptă pt a creste în mizeria lui....

    raspunde comentariului
  • Themis

    29 februarie 2016 22:41

    Probabil primul lucrul pe care îl va face va fi să clarifice faptul ca ficăsa e un geniul așa mare că nu se putea împlini in nici o altă universitate în afară de UBB. Despre participarea lui la lovitura de stat din vara anului 2012 nu va vorbi, aia a fost o simplă treaptă pt a creste în mizeria lui....

    raspunde comentariului
  • tot procesul educational

    29 februarie 2016 16:14

    E facut de profesori si studenti, de la licenta pana la doctorat.Nu excludeti profesorii, pentru ca nu e corect.

    raspunde comentariului
  • NU SUNT DE ACORD

    29 februarie 2016 15:03

    Plagiatul sau teza depinde, si de profesor, si de doctorand.Si profesorii sunt de vina.La licenta, la doctorat, la orice.

    raspunde comentariului
  • important

    29 februarie 2016 14:52

    Cand au luat banii era bine, nu?De ce nu li se cer si profesorilor salariile inapoi?

    raspunde comentariului
  • tot pentru dl Munteanu

    29 februarie 2016 12:35

    Un tanar, cand intra la facultate, o face pe banii statului si ai parintilor.Nu poti sa iei banii unui parinte, daca un profesor nu a verificat si coordonat cum trebuie.Tot aparatul profesoral e sustinut de...parinti.Adica....nu vorbiti pe dinafara.Mai si faceti pe grozavul!Rusine sa va fie!Manipulati mass-media.

    raspunde comentariului
  • pentru dl. Munteanu (rasuns)

    29 februarie 2016 12:22

    Daca sunteti atat de pornit, de ce nu se dau afara si profesorii care au coordonat tezele?Sa facem curatenie complet, si la studenti, si la profesori.Un student coordonat corect...in proportie de 90 face o teza buna.Nu e vorba de ani sau de nr. de pagini, ci de valoarea tezei.Si ma deranjeaza enorm ca forurile acestea incep sa decida cine e bun si cine e rau.Inclusiv societatea, care comenteaza numai ce nu trebuie.Ne bucuram de raul altuia ca albina de miere.Nu e usor sa faci o teza de doctorat.Usor e sa stai pe net si sa comentezi.Nu e usor sa faci o teza de doctorat....cand nu te ajuta nici un profesor.O FACI TU. Prin exceptie, daca vine cineva si te trage de maneca e o minune.Trebuie sa-ti faci si cruce.

    raspunde comentariului
  • Ana-Maria Chescu

    29 februarie 2016 12:07

    Legea este fixa si nu vede jumatatiile de masura.In tot tavalugul acesta, poti sa iei oameni care au si valoare.Creem, in esenta, legi pentru oameni, ca sa aparam societatea.Nu e o lege a puterii.iar vointa personala a unui om trebuie luata in discutie.Forurile acestea sunt, si bune, si rele.Toti care comenteaza despre 10 ani de doctorat sunt spe

    raspunde comentariului
  • Ana-Maria Chescu

    29 februarie 2016 11:58

    Buna ziua.Stimate dle Pop eu am zis ca ma tin de capul dv mai rau decat va tineti dv. de Boia.Pentru ca....nu e in regula ce se intampla.Sunt de acord cu problema eticii profesionale.Insa, aici intervin foarte multe probleme.Cine hotaraste cat si cum ai plagiat?Daca in urma unor perspective proprii, dar ajutat de surse anterioare, ai reusit sa scoti o teza originala, inseamna ca ai plagiat?Daca ai nevoie de o sursa a unui istoric care nu doreste sa-i preiei cercetarea, ce faci?Iti tai gatul pentru ca nu vrea muschii respectivului cercetator sa-l citezi?E o lupta intre cei mari si cei mici, iar marile capete incoronate din cadrul comisiillor de doctorat fac abuzuri cat capul lor de mare!!!!Ce se intampla cu limbile straineIstoria nu e sinonima cu filologia, si stim cu totii, ca sa faci cercetare trebuie sa stii limbi straine, vechi si noi, pana dai in balbaiala.Facem limba engleza cu istorici si istoria cu lingvisti englezi.Ca nu poti sa ceri unui fraier venit de la liceul tehnic sa fie poliglot.PARTEA CU DOCTORATUL NEPLATITI-NU SUNT DE ACORD.MUNCA UNUI OM TREBUIE PLATITA.

    raspunde comentariului
  • pop un om destept

    29 februarie 2016 8:08

    Primul lucru care ar trebui facut ar fi ca dupa ce faci doctoratul sa nu primesti bani in plus la salariu, pentru ca doctoratul sa fie un titlu nu un job si nici un criteriu de ocupare a unor joburi. Atunci nimeni nu se va mai bate pe doctorate. Al doilea sa fii doctor dupa cel putin 10 ani vechime si experientza.

    raspunde comentariului
  • ghita

    29 februarie 2016 6:51

    Sumele de bani acordate plagiatorilor dottore cind si cine le recupereaza?

    raspunde comentariului
  • ghita

    29 februarie 2016 6:51

    Sumele de bani acordate plagiatorilor dottore cind si cine le recupereaza?

    raspunde comentariului
  • Epaminonda

    29 februarie 2016 2:03

    Transylvanian Review unde publică Corlățeanu și tagma cum laude, halal editor esti! Du-te măi țărane în pensie și nu mai fă pe doctul, că nu ești.

    raspunde comentariului
anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.