15.4 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialHotărârea Ecaterinei Andronescu care a pornit fabricile de diplome. Ministrul Câmpeanu va...

Hotărârea Ecaterinei Andronescu care a pornit fabricile de diplome. Ministrul Câmpeanu va legaliza 70.000 de diplome universitare neautorizate

Ministerul Educației se pregătește să recunoască zeci de mii de diplome ale absolvenților de studii universitare neautorizate după ce posesorii lor au câștigat în justiție. Cel mai probabil, s-a ajuns aici în urma unei inițiative legislative a Guvernului Năstase.

Ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat la TVR că diplomele a 70.000 de absolvenți de studii universitare neautorizate – în majoritate acordate de Universitatea Spiru Haret – vor fi recunoscute de Ministerul Educației printr-o ordonanță. Decizia ministrului apare ca o consecință a faptului că Ministerul Educaţiei a pierdut 7.400 de procese intentate de absolvenți ai unor specializări neautorizate şi mai are pe rol încă 2.300 din partea a peste 47 de mii de absolvenţi. Ordonanţa va prevedea că universităţile care înmatriculează studenţi peste capacitatea maximă, ori la programe de studii neautorizate, se sancţionează cu plata integrală către stat a contravalorii taxelor de şcolarizare. 

De anul trecut şi până în prezent, Ministerul Educaţiei a pierdut prin aceste procese 1.750.000 de lei

 

Demolarea lui Isărescu

Am căutat în hățișul legislativ al Educației Naționale pentru a se vedea cum s-a ajuns aici. Legea 88/1993 este prima care reglementează acreditarea instituțiilor de învățământ superior, dar face referiri doar la cursurile de zi și cu frecvență normală. Procesul de autorizare cuprinde două etape: a) autorizarea provizorie, care acordă dreptul de organizare a admiterii și de desfășurare a procesului de învățământ; b) acreditarea, care acordă și dreptul de a organiza examen de licență. În 2000, în timpul mandatului de premier a lui Mugur Isărescu apare hotărârea 1214 privind organizarea şi funcţionarea învăţământului la distanță.

Ordonanța aduce o necesară completare “Legii învățământului” din anul 1995. Cel mai important articol este 19, care prevede faptul că “programele învățământului de la distanță se evaluează periodic şi se propun pentru acreditare de către Consiliul Naţional de Evaluare Academic şi Acreditare. Instituţiile interesate în organizarea învățământului de la distanță achită o taxă pentru fiecare specializare. Acreditarea programelor  se face prin hotărâre a Guvernului pe baza raportului Consiliului Naţional de Evaluare Academică”. Un an mai târziu, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, dă hotărârea 1011, care reglementează din nou învățământul de la distanță, dar și pe cel cu frecvență redusă. Este scos articolul din care am citat mai sus, introducându-se unul general: “Sunt abilitate să organizeze învăţământ la distanţă şi învăţământ cu frecvenţă redusă instituţiile de învăţământ superior acreditate, în specializările universitare autorizate provizoriu sau acreditate conform Legii nr. 88/1993”.

Posibilitate prin omisiune

Specialiștii cred că această hotărâre a dat posibilitatea facultăților private să nu mai ceară autorizație pentru formele de învățământ de la distanță și fără frecvență dacă aveau deja autorizație pentru aceeași specializare, dar în forma la zi. Doar că după ce studenții au primit diploma de absolvenți, și la mulți ani distanță, a reieșit că cele două forme de învățământ aveau totuși nevoie de autorizație separată.

Dragoș Ciuparu, care a fost președintele Autorității pentru Cercetare Științifică, spune că ministerul trebuia să ofere acestor absolvenți posibilitatea de a-și demonstra competențele printr-un examen special în urma căruia să poată obține diploma .”Aș fi înțeles dacă Ministerul Educației dădea un act normativ care să permită evaluarea competențelor acestor absolvenți și să elibereze diplome celor care ar fi meritat să le dețină. Dar să eliberezi diplome la grămadă tuturor doar pentru că au plătit niște bani unei instituții care nu a respectat cadrul normativ în vigoare mi se pare o decizie greșită”. Efectele ordonanței, spune cercetătorul, se vor reflecta negativ asupra imaginii învățământului românesc, iar „orice angajator va fi îndreptățit să fie circumspect atunci când discută cu un deținător de diplomă eliberată în România“ . Profesorul Dragoș Ciuparu mai susține că recunoașterea diplomelor o măsură populistă. “Gândiți-vă cât rău pot face oamenii care practică anumite meserii fără să dețină competențele necesare“.  

Cele mai citite

Corespondentul rus de război Semion Eremin a fost ucis într-un atac cu drone

Corespondentul rus de război Semion Eremin, care lucra pentru cotidianul rusesc Izvestia, a fost ucis vineri într-un atac cu drone ucrainene în sud-estul Ucrainei,...

Beat la volan, cu 218 km pe oră în localitate

Un șofer în vârstă de 41 de ani din Craiova a fost prins de polițiști conducând băut la volan și cu o viteză de...

Emma Răducanu, eliminată de Iga Swiatek în semifinalele turneului de la Stuttgart

Jucătoarea poloneză de tenis, Iga Swiatek, ocupanta locului 1 în clasamentul WTA și principala favorită la turneul WTA 500 de la Stuttgart, Germania, s-a...
Ultima oră
Pe aceeași temă