10.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăVești bune pentru marinari

Vești bune pentru marinari

Marinarii constănţeni au sărbătorit, ieri, Ziua Internaţională a Navigatorului. Cu acest prilej, şi-au dat întâlnire, la sediul Sindicatului Liber al Navigatorilor, foşti şi actuali oameni ai mării.

Tot ieri, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din Constanţa, Adrian Mihălcioiu, a anunţat vestea cea bună. După trei ani de zile în care sindicatul constănţean a făcut demersuri pe lângă mai multe ministere, Parlamentul României a ratificat convenţia MLC 2006. Astfel, ţara noastră devine cea de-a 74-a ţară care ratifică această convenţie şi a treia din bazinul Mării Negre, alături de Bulgaria şi Rusia.

Ce se schimbă

„Această ratificare a fost extrem de aşteptată de noi. Sunt fericit că acest lucru s-a întâmplat. De această convenţie se vor bucura toţi navigatorii, români şi străini. Cei români vor avea un sistem de asigurare financiară, asigurare socială şi asigurare de sănătate, deci se va produce un sistem de acoperire socială, pensie, sănătate şi acoperire financiară în caz de abandon. Vorbim nu numai de salarii restante, ci şi de bilete de avion, hrană şi combustibil la bord pe perioada cât oamenii sunt repatriaţi. Pe de altă parte, în România vor veni nave care vor trebui să respecte aceste standarde. În caz contrar, autorităţile vor interveni şi vor reţine navele până când standardele vor fi în conformitate cu convenţia“, a precizat Adrian Mihălcioiu.

Pe de altă parte, spune reprezentantul sindicaliştilor, navele substandard vor ieşi definitiv din porturile româneşti. „Cred că în locul lor vor veni nave noi, nave bune, nave cu contracte şi standarde internaţionale privind condiţiile de muncă şi de viaţă ale navigatorilor. Plata salariilor va fi un subiect de reţinere a navei“, a subliniat Mihălcioiu.

Din nou, pe piaţa de muncă italiană

De asemenea, prin această ratificare, marinarii nu vor mai fi în pericolul de a fi trimişi acasă. „Au fost foarte mulţi navigatori, în special nebrevetaţi, care şi-au pierdut locurile de muncă deoarece veneau dintr-o ţară care nu ratificare convenţia. Acum, navigatorii îşi vor găsi din nou locuri de muncă pe piaţa internaţională, pe piaţa europeană, în Italia în special, pentru că italienii lucrează cu această convenţie“, a punctat constănţeanul.  Ziua aniversară a adus în lumină şi pericolele navigaţiei, cum ar fi pirateria sau terorismul. Unul dintre aspectele negative este şi dificultatea absolvenţilor de marină în a-şi efectua cadeţia. În acest sens, preşedintele sindicatului a spus că se gândeşte la un program-proiect care să vină în sprijinul tinerilor care au nevoie de acest lucru pentru a-şi putea începe cariera pe mare, gândindu-se la discuţii pe această temă cu armatorii.   

22.000 de marinari

În prezent, există 1.200.000 de marinari în toată lumea. România numără în 2015 aproximativ 22.000 de marinari reprezentând siguranţa navigaţiei, iar 13.000 formează personalul auxiliar pe nave de pasageri. Din cei 22.000 de marinari reprezentând perso­nalul navigant, 9.624 sunt activi, iar 800 deţin funcţia de comandant. Nebrevetaţi sunt 4.214 navigatori.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă