8.2 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialHaos în sistemul de sănătate. Casa de Asigurări caută soluţii pentru remedierea...

Haos în sistemul de sănătate. Casa de Asigurări caută soluţii pentru remedierea defecţiunilor din reţeaua informatică

Sistemul cardului naţional de sănătate este în continuare, după mai bine de 48 de ore, din cauza unor defecţiuni tehnice. Pe perioada în care sistemul cardului naţional de asigurări de sănătate nu funcţionează în parametri normali, furnizorii de servicii medicale aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate pot acorda asiguraţilor servicii offline. Purtătorul de cuvânt al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Augustus Costache, a declarat pentru România Liberă că urgenţele medicale nu sunt afectate de blocajul din sistemul informatic, nefiind necesară folosirea cardului de sănătate. El a menţionat faptul că este luată în considerare şi varianta unei soluţii de urgenţă prin apelarea la o firmă specializată în remedierea defecţiunilor la nivel de software.

Ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a declarat într-o conferinţă de presă că "dacă nu putem repara sistemul informatic, atunci nu o să rămână toată țara blocată, o să găsim alte metode. Sunt în contact permanent cu președintele CNAS, cunosc problema, avem un grup de lucru care se ocupă de asta. Ce facem în acest moment este să ne uităm la posibile soluții și aceste posibile soluții cuprind atât o soluție informatică, cât și o soluție care nu ține de sistemul informatic, dacă nu suntem în stare să îl reparăm pe ăsta destul de curând", a explicat ministrul.

"Problema informatică este una gravă, problema informatică își caută rezolvarea chiar acum. Pe de altă parte, dacă problema informatică nu va putea fi rezolvată foarte curând, vom avea în vedere alte măsuri. Luăm în considerare, conform discuțiilor pe care le-am avut cu președintele CNAS, inclusiv modificarea HG care cuprinde contractul cadru pentru a ne asigura că pacienții își pot primi medicamentele iar medici pot raporta. Există niște limitări în contract pe care s-ar putea să trebuiască să le relaxăm dacă sistemul informatic pe care l-am pus la dispoziția spitalelor, a medicilor de familie și a farmaciilor nu funcționează. Dacă statul are o problemă informatică, asta nu înseamnă că oamenii trebuie să rămână fără medicamente sau spitalele fără să poată să deconteze servicii", a mai spus Voiculescu.

CNAS precizează într-un comunicat de presă că, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, serviciile medicale acordate offline vor putea fi raportate şi validate de sistemul informatic în termen de trei zile lucrătoare după cea în care s-a acordat serviciul respectiv, astfel:

– pentru serviciile acordate în cursul zilei de luni, 10 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până joi, 13 octombrie 2016, orele 23.59;

– pentru serviciile acordate în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până vineri, 14 octombrie 2016, orele 23.59;

– pentru serviciile acordate în cursul zilei de miercuri, 12 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până luni, 17 octombrie 2016, orele 23.59.

Conform datelor Direcţiei Generale Tehnologia Informaţiei din cadrul CNAS, în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, la nivelul întregii ţări au putut fi raportate şi validate circa 50% din serviciile medicale efectuate, în medie, în cursul unei zile normale de lucru.

CNAS cere scuze tuturor celor afectaţi de situaţia fortuită şi menţionează că depune toate eforturile pentru readucerea sistemului cardului naţional de sănătate, în cel mai scurt timp posibil, în parametri normali de funcţionare. Totodată, instituţia va comunica în timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt soluţiile de raportare şi validare a serviciilor efectuate, în cazul în care situaţia actuală se prelungeşte, astfel încât activitatea lor să nu fie perturbată iar pacienţii asiguraţi să nu aibă de suferit.

În acest moment se aşteaptă semnarea unui contract de servicii de mentenanța pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, după ce firma Team Net, care i-a aparţinut lui Sebastian Ghiţă, a câştigat două contracte cu CNAS, care au fost ulterior contestate în instanţă de alte firme participante la licitaţii. În prezent, mentenanţa sistemului informatic este asiguraqtă de 35 de specialiști din cadrul Casei Naționale de Sănătate. 

Elena Marinescu
Elena Marinescuhttp://elena-marinescu
Elena Marinescu, redactor Rl online
Cele mai citite

Premierul Ciolacu a convocat brusc o ședință de guvern

Premierul Marcel Ciolacu a convocat, pe neașteptate, o ședință de guvern, pentru ziua de marți, 23 aprilie 2024. Potrivit Guvernului României, ședința Executivului începe la...

Premierul Ciolacu a convocat brusc o ședință de guvern

Premierul Marcel Ciolacu a convocat, pe neașteptate, o ședință de guvern, pentru ziua de marți, 23 aprilie 2024. Potrivit Guvernului României, ședința Executivului începe la...

Serviciile germane de informații suspectează Rusia de finanțarea partidelor regionale de extremă dreapta

Agenția germană de informații interne a cerut luni autorităților de la Berlin să îi acorde mai multe puteri pentru a putea monitoriza fluxurile financiare,...
Ultima oră
Pe aceeași temă