Autostrada plutitoare. S-a găsit apă la 10 metri sub Sibiu-Orăștie

de Doru Cireasa , 13 octombrie 2015 - stire actualizata la ora 17:47, 14 octombrie 2015
Autostrada plutitoare. S-a găsit apă la 10 metri sub Sibiu-Orăștie

Remedierea problemelor întâmpinate în zona kilometrului 60 pe autostrada Sibiu-Orăştie necesită demolarea completă a căilor de circulaţie, afirmă inginerii Companiei de Autostrăzi într-un document oficial obţinut de RL.

Deşi a pretins tot timpul că autostrada Sibiu-Orăştie are doar nişte „fisuri superficiale“ în zona kilometrului 60 de pe lotul 3, problemele proiectului sunt grave. Lotul a fost deschis în noiembrie 2014, cu doar două zile înainte de al doilea tur al alegerilor prezidenţiale la care a participat şi premierul Victor Ponta.

Un document al companiei, intrat în posesia ziarului „România liberă“, indică faptul că nu este vorba de fisuri de suprafaţă, ci de probleme ce necesită demolarea integrală a lucrărilor. „Cu ajutorul unui excavator având cupa de 1,3 metri cubi s-a constatat că infiltările de apă sunt la o adâncime între 8 şi 10 metri faţă de cota roşie (linia autostrăzii într-un plan vertical – n. red.)“, arată o notă de constatare semnată de angajaţi ai Companiei Naţionale de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi din România (CNADNR), respectiv Călinescu Doru, director de calitate, Nicula Dan, inginer al Direcţiei regionale Braşov, şi Mihai Gheorghe, şeful serviciului autostrăzi al aceleaşi direcţii. În toamna anului trecut, mai precis la zece zile după deschiderea electorală a circulaţiei, CNADNR pretindea că este vorba de fisuri superficiale.

Documentul arată şi cauza existenţei apei într-o zonă unde terenul format din argilă ar fi trebuit să fie uscat. „Constructorul a făcut o analiză a modului de lucru atât al drenurilor longitudinale, cât şi a măştilor drenante şi a constatat faptul că drenurile nu lucrează între ele, fiind necesară verificarea şi eventuala rectificare a acestora pentru funcţionalitate longitudinală“, se spune în document.

Dar cum se rezolvă problema? „Este necesară demolarea completă a căilor de circulaţie, atât a căii I,  cât şi a căii II“, se recomandă în nota de constatare. În plus, au fost găsite fisuri ale balastului stabilizat care traversează calea I şi avansează şi pe calea II.

Care sunt zonele cu probleme

Crăpăturile profunde apărute la kilometrul 60 nu sunt singurele probleme de calitate sesizate pe lotul 3 al autostrăzii. Dacă şefii CNADNR au pretins tot timpul că ar fi vorba doar de 2-3 zone cu probleme, fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, susţine că ar exista nu mai puţin de 6 – 7 zone în care sunt întâlnite grave probleme de calitate. „CNADNR nici nu are în plan să rezolve toate problemele acestei autostrăzi. Dintre cele 7 arii critice descoperite de experți, reparația se mărginește doar la km 60. Sunt 6 kilometri în care s-au constatat alunecări vizibile, după cum poate vedea oricine care merge pe teren. Ce se va întampla cu celelalte 6 arii, spre exemplu la km 59, unde întreg corpul autostrăzii s-a mișcat spre stânga, sau la km 61, unde încă sunt alunecări sau la km 64, unde se cunoaște faptul că surparea are o adâncime de 10 m, adică inclusiv sub autostradă“, spunea recent Nazare pe Facebook.

O expertiză tehnică realizată de firma Rutexpert, condusă de inginerul Elena Diaconu, profesor universitar de drumuri şi poduri, stabilea responsabilitatea constructorului Impregilo Salini în mai multe probleme apărute. Firma italiană nu ar fi respectat tehnologiile de execuţie şi nici nu ar fi folosit materiale de calitate. „În aceste condiții se consideră că geometria și alcătuirea corpului rambleului și stratului-suport al acestuia nu respectă soluția din proiect (…) Din observațiile vizuale pe probele prelevate materialul granular nu are caracateristicile de balast stabilizat, și nu prezintă legături datorate prizei care trebuia să se producă în cele opt-nouă luni de la punerea în operă“, se arăta în expertiza realizată de ea.

Astfel de concluzii au determinat CNADNR să susţină că vina ar fi în totalitate a constructorului şi că acesta va suporta integral costurile de reparaţii.

În realitate, însă, în disputa cu CNADNR, constructorul Impregilo Salini are argumente puternice pentru a demonstra că nu este vinovat. Mai precis lotul 3 a fost deschis la insistenţele CNADNR, deşi lucrările de consolidare  nu erau definitivate. Compania ar fi răspunzătoare de deschiderea traficului, arăta o notă realizată de Inspecţia de Stat în Construcţii. “Controlul din data de 30 martie 2015 a relevat faptul că autostrada a fost dată în funcţiune pe răspunderea exclusivă a CNADNR, fără efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor, rămânând de finalizat lucrări precum consolidarea terasamentelor cu micro piloţi sau/şi coloane, şanţuri de colectare-descărcare a apelor pluvială etc“, afirmau inspectorii. Pe baza unor astfel de documente, constructorul Salini Impregilo va putea oricând argumenta că a fost forţat să deschisă traficul şi va putea pretinde plăţi suplimentare pe lucrările de reparaţie efectuate. Deoarece recepţia lucrărilor nu a fost făcută, nu se poate vorbi de lucrări de reparaţie în garanţie, care să fie o obligaţie a constructorului italian.

În ceea ce priveşte divergenţele apărute între Impregilo şi CNADNR, arbitrii CAD (Comisia de Adjudecare a Disputelor) au dat dreptate până în prezent constructorului Impregilo, acesta fiind îndreptăţit la plăţi suplimentare depăşind 20% din valoarea contractului. “Deciziile CAD emise în cadrul Contractului  presupun: lucrările suplimentare executate recepţionate conform legii, vor fi plătite până la limita contractualâ de 10% din valoarea de contract acceptată (ceea ce reprezintă suma de 60,47 milioane lei). Pentru valoarea care depăşeste pragul contractual de 10%, CAD a recomandat (...) încheierea unui act adiţional până la pragul de 20%“, a recunoscut chiar CNADNR într-un comunicat de presă recent.

În realitate costurile totale suplimentare şi de reparaţie s-ar cifra, însă nu la 120-130 milioane lei cât este cuprins în deciziile CAD, ci la 180 milioane lei, nefiind clar acum de unde va veni diferenţa.

Ce se întâmplă după 1 ianuarie?

Situaţia din prezent în care Impregilo este plătit din fonduri UE pentru aşa-zise lucrări suplimentare, de fapt lucrări de reparaţie, nu va putea continua după 1 ianuarie 2016. Aceasta din două motive: legea achiziţiilor publice nu permite majorări ale contractului cu peste 20% şi, în plus, România nu va mai putea prezenta spre decontare facturi Comisiei Europene căci programul se încheie la 31 decembrie 2015. Mai mult, există chiar riscul ca România să fie obligată să returneze banii primiţi, dacă recepţia nu va fi făcută până la 31 decembrie 2015. Aceasta deoarece actuala perioadă de programare  expiră la finele acestui an, iar Comisia Europeană poate considera că proiectul nu ţi-a atins scopul, autostrada fiind închisă pentru lucrări.

Apare întrebarea cine va suporta zecile, dacă nu sutele de milioane de euro ce vor fi cheltuite în următorii ani cu lucrările de reparaţie ce se vor întinde la infinit dat fiind faptul că problemele acestei autostrăzi nu sunt superficiale, de suprafaţă, ci structurale, legate chiar de terenul pe care este construită?    

GREȘELI - Nereguli imputabile Companiei de Autostrăzi

- Obligarea constructorului să deschidă traficul, deşi nu erau încheiate lucrările;

- Lucrări de consolidare efectuate fără autorizaţie de construire;

- Lipsa notificării autorităţilor de mediu pe lucrările de reparaţie;

- Lipsa soluţiilor privind depozitarea pământului excavat.

604,79milioane lei, fără TVA, este valoarea contractului pentru lotul 3 din Sibiu-Orăştie.

Comentarii

  • HOTI SI LA CFR CALATORI?

    16 octombrie 2015 20:51

    In urma cu ceva timp, directorul general al compania CFR Calatori, Iosif Szentes, a dispus incredintarea, fara licitatie , a sumei de 7.200.000 de lei, adica circa 1.600.000 de euro, catre societatea Informatica Feroviara pentru prestarea de servicii informatice.Potrivit informatiilor , incredintarea acestei sume mari de bani s-a facut si ca urmare a faptului ca Iosif Szentes este prieten bun cu Valentin Dorobantu, fostul controversat director al CFR Calatori, ajuns acum la operatorul privat Regiotrans Brasov, iar sotia lui Dorobantu este sefa la Informatica Feroviara . Trebuie precizat ca nu este prima data cand CFR Calatori da sume mari de bani, fara licitatie, catre Informatica Feroviara si aceata metoda a aplicat-o si fostii directori Valentin Dorobantu si Vasile Secara, iar acum Szentes continua practica predecesorilor sai.Insa, aceasta atribuire cu dedicatie nu se putea face fara acordul celor doua doamne care dirijeaza si aranjeaza de multi ani, in funtie de interese, toate achizitiile si licitatiile de la CFR Calatori- Carmen Maria Popescu si Elena Miu. Nu trebuie omis faptul ca Dorobantu si Szentes au fost primii care, in 2012, au tesut mersul trenurilor in interesul operatorilor privati. Iosif Szentes este cunoscut in randul ceferistilor ca un sustinator infocat al operatorilor de transport feroviar de calatori, in special a mersului cadentat, care au prins viteza in mandatul lui Radu Berceanu si Anca Boagiu.Trebuie precizat ca in 2012, odata cu venirea in fruntea Ministerului Transporturilor a lui Ovidiu Silaghi, la conducerea CFR Calatori a fost impus tandemul garantat si sustinut de controversatul Gruia Stoica, adica Stefan Roseanu- Valentin Dorobantu, iar Iosif Szentes a devenit consilierul acestora. Ulterior, Roseanu a fost inlocuit la sefia CFR Calatori cu Valentin Dorobantu, iar Szentes a ramas pe pozitie.In acea perioada, Roseanu, Dorobantu si Szentes au tesut mersul trenurilor de asa natura incat sa devalizeze compania de stat, dar sa prospere operatorii privati de transport feroviar de calatori. Ulterior, in 2013, Dorobantu si Szentes au repetat reteta aplicata in 2012 care a pagubit la greu CFR Calatori

    raspunde comentariului
  • Nick29

    14 octombrie 2015 17:27

    Din nou ma refer la autostrada Sibiu - Orastie.Din punctul meu de vedere situatia se prezinta astfel Pot exista deficiente, datorate comoditatii, neglijentei, lipsei de experienta etc in elaborarea studiului geotehnic, a studiului de fezabilitate si proiectului tehnic de executie, insa 1. Normele obliga conducatorul de proiect, supraveghetorul, expertul geotehnician si executantul sa monitorizeze executia lucrarii si concordanta previziunilor geotehnice hidrogeologice cu conditiile geotehnice si hidrogeologice intalnite pe parcursul executiei lucrarilor. In situatia in care se ivesc conditii geotehnice si hidrogeologice diferite fata de cele previzionate, atunci cei mentionati mai sus stabilesc masuri adecvate si urmaresc realizarea lor integrala.2. Beneficiarul lucrarii, care in cazul nostru este CNADNR si Ministerul Transporturilor, prin Dirigintele de santier expert geotehnician - hidrogeolog, trebuia sa urmareasca permanent executia lucrarilor, de drenare - asecare, respectiv tipul si modul de amplasare a filtrelor orizontale, conexiunea acestora la reteaua generala de colectare, functionalitatea acestor filtre inainte si dupa acoperirea lor cu material de filtrare si umpluturi etc. Dupa cate se constata, acest lucru nu a fost realizat. Probabil ca in loc sa asigure asistenta 24 ore din 24, beneficiarul a lasat executia lucrarilor de drenare si consolidare la latitudinea executantului.Este uimitor tupeul celor de la CNADNR, care acum cand nenorocirea s-a produs, au venit pe post de inspectori si experti sa constate ca lucrarile s-au facut fara respectarea normativelor de executie, ca nu s-a facut urmarirea pe faze a lucrarilor si ca procesele - verbal de receptie a fazelor de executie s-au realizat "din burta".Daca analizam din punct de vedere legal, atunci cei de la CNADNR poarta toata raspunderea din punct de vedere tehnic pentru aceasta catastrofa economica si costurile pentru remediere le sunt imputabile lor, dar si ministerului de resort. Ministrul transporturilor avea in aceasta tara o singura autostrada in constructie si stia, sau ar fi trebuit sa stie, ca acolo sunt probleme deosebite. De aceea ar fi trebuit ca macar de doua ori pe saptamana sa - si urce "tuhazul" in masina si sa mearga sa vada cum se lucreaza, ce probleme sunt si cu ce trebuie sa sprijine realizarea acestui proiect. Sigur, o sa-mi spuna ca acest mod de lucru este comunist, ca acum este democratie. Vreau sa - i spun atat lui cat si celor din guvern ca democratia nu este totuna cu iresponsabilitatea, cu hotia si nerespectarea legii.Daca cei de la CNADNR si Ministerul transporturilor gandesc asa, atunci nu au decat sa suporte rigorile legii.Ce mi se pare mie mai curios, desi nu ar trebui dupa ceea ce am vazut in cei 25 ani de "democratie"romaneasca, este ca nici pana la aceasta data DNA_ul s-au Procuratura generala nu s-au sesizat din oficiu asupra acestei situatii catastrofale, iar Guvernul Romaniei nu a luat masuri de destituire imediata a intregii conduceri tehnice a CNADNR. Deabia acum il consider pe victor viorel ponta vinovat de complicitate la acest dezastru.

    raspunde comentariului
  • dorinteodor

    14 octombrie 2015 17:21

    o sa regretam ca i-am alungat pe cei de la bechtel. stiau ei ce stiau si au cerut pretul corect.... cine va plati oalele sparte?

    raspunde comentariului
  • Sebastian

    14 octombrie 2015 11:19

    Toata lumea din zona autoritati, institutii, cetateni stia inva inainte de "Revolutie" ca zona este "miscatoare". S-au facut ani de zile lucrari ample de consolidare a terenului pentru a se proteja soseaua si linia ferata.De ce a s-a ales traseul respectiv pentru construirea autostrazii, din greseala, prostie sau...interes? Cine plateste daunele?

    raspunde comentariului
  • nicu

    14 octombrie 2015 11:14

    CITI BANII S-AU PLATIT PE STUDII DE FIZABILITATE,IN CARE BUZUNARE AU INTRAT ACEST BANI ,DIN ACESTE CONTRACTE,CINE VA PLATI PENTRU ACESTE NEREGULI ARATATE MAI SUS IN ARTICOL . PONTA NU ARE NICI O VINA, SE PROCEDEAZA EXACT CA PE VREMEA " IUBITULUI CONDUCATOR" ASTA E MENTALITATEA CARE NU S-A VRUT DUPA 1989 SA O SCHIMBE POLITICIENII,PENTRU CA EI PROVENEAU DIN SECURITATEA COMUNISTA CARE STIAU F.BINE CUM SE PROCEDEAZA CU UN POPOR IESIT DIN COMUNISM DAR BAGAT INTR-O GRUPARE MAFIOTA A SECURITATII COMUNISTE CARE L-AU SI OMORIT PE CEAUSESCU. ASTA A FOSRT DE FAPT SCOPUL ACETEI LOVITURI DE STAT, A PRINS BINE MOMENTUL ACESTI SECURISTI CIND S-A REVOLTAT POPORUL IN DEC 89 ,A FOST MOMENTUL LOR PRIELNIC. NU STIU DACA ACEST POPOR VA MAI AVEA CURAJUL SA FACA CE A FACUT IN dec 1989,DACA VOM MAI AVEA VOM SCAPA DE ACESTI CORUPTI,ACESTI MAFIOTI ,SECURISTI AI PSD,DACA NU ....VOM AVEA UN COMUNISM CU FATA UMANA CUM DE FAPT L-A VRUT ILIESCU

    raspunde comentariului
  • alta parere

    14 octombrie 2015 8:12

    In Bucuresti apa este la doar 3 metrii sub bulevarde iar la Venetia la o jumate de metru. Alta e cauza.Proiectul gresit fara strat de beton armat suficient de gros sub autostrada.

    raspunde comentariului
  • crina

    14 octombrie 2015 6:50

    Sistem performant pentru succes! Daca doresti rezultate, succes si prosperitate, este timpul sa te alaturi celui mai nou si mai performant program de lucru la domiciliu! Noi iti oferim tot ceea ce ai nevoie instruire gratuita si de cea mai buna calitate, contract de comision, un plan exceptional de dezvoltare si extindere in viitor. Porneste rapid si cere acum toate informatiile, la adresa de email iulicrinutayahoo.com sau adresa de facebook Crina si Iulian Dimache-Sima

    raspunde comentariului
  • Xing

    13 octombrie 2015 20:16

    Va faceti de ras cu comentariul asta. La ce adancime credeti ca se afla in general stratul acvifer ? Dar apa din fantanile taranilor ?

    raspunde comentariului
  • dice

    13 octombrie 2015 19:03

    Daca doriti sa aveti stiri interesante va dau unele sugestiiVerificati traseul autostrazii, variantele initiale, precum si persoanelefirmele despagubite pentru ca trece pe terenul lor. Daca dati de smecheri politicieni sau afaceristi, continuati. Nu e intamplator aleasa aceasta ruta.Mai departe cred ca va descurcati.Este similar cu ce s-a intamplat cu terenul expropriat de la Codrin Stefanescu in Bucuresti, dar chiar mai mult de atat.

    raspunde comentariului
  • vaporeanu

    13 octombrie 2015 16:12

    Sistem performant pentru succes! Daca doresti rezultate, succes si prosperitate, este timpul sa te alaturi celui mai nou si mai performant program de lucru la domiciliu! Noi iti oferim tot ceea ce ai nevoie instruire gratuita si de cea mai buna calitate, contract de comision, un plan exceptional de dezvoltare si extindere in viitor. Porneste rapid si cere acum toate informatiile, la adresa de emailgheorgheneculayahoo.com

    raspunde comentariului
  • zap

    13 octombrie 2015 15:16

    Printre măsurile alea inginerești nu se prescrie și niște pușcărie pentru niște guvernanți?

    raspunde comentariului
  • raul marius

    13 octombrie 2015 14:24

    In ,umila mea opinie,derbedeul ponta ,impreuna cu banda nesatula a penalistilor psd,au taiat panglica ,la aceasta lucrare,zicind ca-i munca lor,este logic ca acesti derbedei sa plkateasca ,ca au de unde !!!

    raspunde comentariului
  • rammstein

    13 octombrie 2015 13:51

    noi si americani am gasit apa !!..unii sub autostrada rusinii ponta ,alti pe marte !!!...asta-i diferenta intre state !..de cateva sute de ani....sunt curios sa vedem ce se mai descopera sub autostrada ....

    raspunde comentariului
  • andreesanu

    13 octombrie 2015 12:50

    Unde-i studiul geo pentru aceasta zona in care au aparut fisurile ???.Cine a elaborat proiectul ???.Ce s-a gasit in momentul executiei fata de documentatia de proiect ?Unde-s PV pentru lucrarile ascunse ?Ce a ascuns CNADNR si de ce ?Pana cand cei din conducerea CNADNR nu sunt judecati pentru sabotarea economiei nationale circul da la autostrazi nu se incheie.

    raspunde comentariului
  • Nick29

    13 octombrie 2015 11:14

    Masurile care trebuiesc luate se impun a fi drastice - destituirea intregii conduceri a CNADR, anchetarea si imputarea prin confiscarea tuturor bunurilor cv lucrarilor de refacere care urmeaza a fi facute - firmafirmele executatnte sa refaca lucrarile pe banii lor, sub supravegherea unei echipe independente de experti. In conditiile in care nu vor acest lucru sa fie dati in judecata si imputate sumele aferente refacerii autostrazii segmentuluisegmentelor cu deficiente cheltuielile de neutilizare a autostrazii celelalte costuri ce vor fi solicitate de o terta firma care va face lucrarile, fie romaneascade preferat fie strainaPana nu vor fi luate astfel de masuri, in Romania vor continua sa existe astfel de situatii si nu vom reusi niciodata sa ajungem o tara civilizata, in care normele de lucru si legile sa fie respectate ad literam.

    raspunde comentariului
  • Gigi

    13 octombrie 2015 11:12

    Au gasit apa? Bine ca n-au gasit petrol!

    raspunde comentariului
  • Contribuabil pagubit

    13 octombrie 2015 10:51

    Multe dintre firmele italiene au in spate grupari mafiote bine organizate si cu experienta vasta . Aceste firme se lipesc rapid in zonele cele mai corupte si imorale ale Europei si obtin contracte exclusiv avantajoase . Romania , condusa de hoti prosti , deosebit de prosti , reprezinta o adevarata mana cereasca !

    raspunde comentariului
  • Contribuabil pagubit

    13 octombrie 2015 10:51

    Multe dintre firmele italiene au in spate grupari mafiote bine organizate si cu experienta vasta . Aceste firme se lipesc rapid in zonele cele mai corupte si imorale ale Europei si obtin contracte exclusiv avantajoase . Romania , condusa de hoti prosti , deosebit de prosti , reprezinta o adevarata mana cereasca !

    raspunde comentariului
  • www

    13 octombrie 2015 10:37

    CNADR este cea mai antinationala companie.La cati bani a cheltuit si ce a rezultat de pe urma acestor cheltuieli cred ca nici mongolii,hunii si tatarii la un loc nu ar fijefuit natiunea romana de atatia bani.

    raspunde comentariului
  • rodica

    13 octombrie 2015 8:41

    Oferta accesibilă de lucru. Ai timp liber și vrei să ciștigi bani? Compania RomânăePublishers ce vizează piața cărților electronice cauta colaboratori dispusi să lucreze în fața calculatorului. Proiectul se doreste a fi lansat pe piata americana de carti electronice!NU este necesara nici un fel de experienta! Oferim curs gratuit si complet de instruire de la zero sub forma a 12 lectii prin email.Cerințe - cunostinte minime PC- conexiune la internet- seriozitate- răbdare- dorință să avansezi și sa înveti ceva nouPentru mai multe informații la adresa de email rodyalbayahoo.com

    raspunde comentariului
  • marin

    13 octombrie 2015 8:11

    Interesant ar fi de stiut a cui a fost terenul peste care s-a construit autostrada !

    raspunde comentariului
    • dice

      13 octombrie 2015 19:07

      Si de data asta cred ca politicienii care si-au vandut pamantul pe-acolo ar trebui serios trasi la raspundere.Ca sa nu zic in teapa.

      raspunde comentariului
anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.