Cazul epavei „Rostock“ nu s-a încheiat nici după 25 de ani

de Ticu Ciubotaru , 11 martie 2016 - stire actualizata la ora 14:08, 12 martie 2016
Cazul epavei „Rostock“ nu s-a încheiat nici după 25 de ani

Partea olandeză a cerut strămutarea dosarului privind o datorie de 12,5 milioane de euro, iar Curtea de Apel Galați a suspendat procesul până pe 13 aprilie.

Încă o lună de incertitu­dini în Dosarul „Rostock”, aflat pe rolul Curții de Apel Galați, în care consorțiul „Rostock Wreck Remouval Consortium” (RWRC), care în 2006 a scos la suprafață epava navei „Rostock”, solicită statului român, prin Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, plata unor daune de 12,5 milioane de euro pentru lucrări suplimentare. Obiectul dosarului aflat pe rolul instanței din Galați este reprezentat de procedura de „exequator”, adică de recunoaștere a datoriei, respectiv a daunelor – 12,5 milioane de euro care au fost stabilite în urma judecării litigiului dintre AFDJ și RWRC de către Tribunalul de la Zürich.

Curtea de Apel Galați judecă acum apelul Administrației Fluviale, după ce în noiembrie Tribunalul Galați a aprobat procedura de exequator, dând astfel posibilitatea ca RWRC să execute statul român. Instanța Curții de Apel Galați a luat notă de faptul că avocații consorțiului au depus la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) o cerere de strămutare a dosarului și în aceste condiții a luat decizia suspendării judecării cauzei până pe 13 aprilie, dată până la care ar urma judecătorii să se pronunțe în privința strămutării.

Contract de 5 milioane de euro

Reamintim că în 2004, după 13 ani în care epava navei „Rostock” a îngreunat navigația pe Canalul Sulina, Administrația Fluvială a Dunării de Jos a încheiat contractul pentru ranfluarea  (scoaterea la suprafață) a epavei cu consorțiul RWRC, format din compania olandeză Multraship (Müller Maritime) BV, compania Titan Maritime din SUA și Deltacons Tulcea. Contractul era în valoare de 5 milioane de euro. RWRC a scos la suprafață epava la începutul lui 2006 și după câteva luni, s-a adresat Curții Internaționale de Comerț de la Paris, cerând plata a 7,5 milioane euro, reprezentând costuri suplimentare. În 2009, RWRC și-a ridicat pretențiile la 12,5 mili­oane euro, iar în 2012 Tribunalul de la Zürich a obligat AFDJ la plata celor 12,5 milioane euro.

Hotărârea arbitrală a fost dată cu 2 la 1, de trei arbitri. Avocatul care a reprezentat Administrația Fluvială a Dunării de Jos, Adrian Rațiu, nu a recunoscut nici un moment autoritatea Tribunalului de la Zürich, întrucât potrivit contractului joint-venture încheiat de AFDJ și RWRC, litigiul trebuia judecat de arbitri desemnați de Camera de Comerț și Industrie a României.

Memoramdum desființat prin declarație de martor

În decizia luată la Zürich nu s-a ținut cont de o anexă la contract, „Memorandumul de înțelegere încheiat între AFDJ și RWRC”, prin care cele două părți au convenit, pe lângă prețul de 4.999.999 euro pentru scoaterea epavei și plafonareaa cheltuielilor neprevăzute la un milion de euro. Acest document a fost ignorat în baza unei simple declarații de martor. Lucrările de ranfluare a epavei au fost finanțate dintr-un credit BEI de 76 milioane euro. La cererea BEI, Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați a încheiat cu RWRC un contract de tip „fidic”, în care între antreprenor și beneficiar se interpune consultantul, res­pectiv consorțiul Luis Berger. Însă Luis Berger nu avea experți în ranfluare și a subcontractat acest serviciu unei companii din Olanda, reprezentate de Johann Mauritzius Hoptzak. Astfel, Hoptzak a devenit consultant al AFDJ.

În timpul procesului, cei de RWRC l-au adus ca martor pe Hoptzak, care a declarat că ar fi fost de față la o discuție în care reprezentanții AFDJ ar fi fost de acord să renunțe la Memorandum. Însă nu există nici un document care să confirme renunțarea la document și implicit la clauza care limita cheltuielile neprevăzute la un milion de euro. Avocatul autorității române a cerut respingerea mărturiei lui Hotzpak, pentru că olandezul avea o clauză de confidențialitate cu Administrația Fluvială a Dunării de Jos. Arbitrul olandez și cel elvețian au ignorat cererea și au votat pentru obligarea statului român la plata celor 12,5 milioa­ne euro. Arbitrul român Victor Tănăsescu s-a opus, dar  votul său nu a mai contat.  

Comentarii

  • Dadi

    12 martie 2016 22:53

    OPORTUNITATE pentru TIMPUL LIBER ! Trebuie sa ai o ora , doua libere pe zi, calculator sau laptop, conexiune la internet, multa INCREDERE , CURIOZITATE si multa SERIOZITATE. Noi iti oferim restul, adica programul pe care sa-l folosesti cand vrei, in timpul tau liber si sa castigi bani . SUCCESUL este o stare de spirit pe care o inteleg doar cei bine INFORMATI . Acum PROIECTUL s-a extins si international . Vrei mai multe detalii? Solicita-le acum la adresa de email cosdadiyahoo.com

    raspunde comentariului
  • Mazilu

    11 martie 2016 9:48

    ROMNIA , trebuie si trebuia sa aiba in dotare toate echipamentele necesare unei salvari , degajari , ranfluare , curatare senal navigare , etc , etc ! Dunarea nu trece prin Romania de 2-3 zile ! A avea aceste instrumente inseamna a fi om gospodar . Asa cum un agricultor are tot ce-i trebuieste in domeniul sau , plug , sapa , grebla , coasa , etc . Dar , romaniii nu au vocatie de oameni gospodari ci de de puturosi si hotzi ! Cand lipseste ceva care ar fi trebuit sa existe in dotare , oriunde , in orice domeniu , se invoca lipsa banilor ! Niciodata nu se invoca lipsa creierului si a cinstei ! Uitati-va cati hoti avem in politica , numai in parlament sant aproape 600 ! Din 90 si pana acum s-au furat in bani si alte naturi , peste 1000 de miliarde de euro !

    raspunde comentariului
    • mazilu'cu'mintile'in'cui

      11 martie 2016 12:53

      Esti doar in plus ,nea mazilu'! Poate ai treaba sa fii gospodar , sa impingi oile la rau ..sa tunzi veveritele,adulmeci ca agricultorul declarat canepa indiana ..chestii de'stea ,muncitoresti si bazate pe echipamente ! succes in intelepciune lipsa ! Romania inseamna ceva doar pentru oameni adevarati !!

      raspunde comentariului
  • Mazilu

    11 martie 2016 9:48

    ROMNIA , trebuie si trebuia sa aiba in dotare toate echipamentele necesare unei salvari , degajari , ranfluare , curatare senal navigare , etc , etc ! Dunarea nu trece prin Romania de 2-3 zile ! A avea aceste instrumente inseamna a fi om gospodar . Asa cum un agricultor are tot ce-i trebuieste in domeniul sau , plug , sapa , grebla , coasa , etc . Dar , romaniii nu au vocatie de oameni gospodari ci de de puturosi si hotzi ! Cand lipseste ceva care ar fi trebuit sa existe in dotare , oriunde , in orice domeniu , se invoca lipsa banilor ! Niciodata nu se invoca lipsa creierului si a cinstei ! Uitati-va cati hoti avem in politica , numai in parlament sant aproape 600 ! Din 90 si pana acum s-au furat in bani si alte naturi , peste 1000 de miliarde de euro !

    raspunde comentariului
  • Mazilu

    11 martie 2016 9:48

    ROMNIA , trebuie si trebuia sa aiba in dotare toate echipamentele necesare unei salvari , degajari , ranfluare , curatare senal navigare , etc , etc ! Dunarea nu trece prin Romania de 2-3 zile ! A avea aceste instrumente inseamna a fi om gospodar . Asa cum un agricultor are tot ce-i trebuieste in domeniul sau , plug , sapa , grebla , coasa , etc . Dar , romaniii nu au vocatie de oameni gospodari ci de de puturosi si hotzi ! Cand lipseste ceva care ar fi trebuit sa existe in dotare , oriunde , in orice domeniu , se invoca lipsa banilor ! Niciodata nu se invoca lipsa creierului si a cinstei ! Uitati-va cati hoti avem in politica , numai in parlament sant aproape 600 ! Din 90 si pana acum s-au furat in bani si alte naturi , peste 1000 de miliarde de euro !

    raspunde comentariului
  • Mazilu

    11 martie 2016 9:48

    ROMNIA , trebuie si trebuia sa aiba in dotare toate echipamentele necesare unei salvari , degajari , ranfluare , curatare senal navigare , etc , etc ! Dunarea nu trece prin Romania de 2-3 zile ! A avea aceste instrumente inseamna a fi om gospodar . Asa cum un agricultor are tot ce-i trebuieste in domeniul sau , plug , sapa , grebla , coasa , etc . Dar , romaniii nu au vocatie de oameni gospodari ci de de puturosi si hotzi ! Cand lipseste ceva care ar fi trebuit sa existe in dotare , oriunde , in orice domeniu , se invoca lipsa banilor ! Niciodata nu se invoca lipsa creierului si a cinstei ! Uitati-va cati hoti avem in politica , numai in parlament sant aproape 600 ! Din 90 si pana acum s-au furat in bani si alte naturi , peste 1000 de miliarde de euro !

    raspunde comentariului
  • Mazilu

    11 martie 2016 9:48

    ROMNIA , trebuie si trebuia sa aiba in dotare toate echipamentele necesare unei salvari , degajari , ranfluare , curatare senal navigare , etc , etc ! Dunarea nu trece prin Romania de 2-3 zile ! A avea aceste instrumente inseamna a fi om gospodar . Asa cum un agricultor are tot ce-i trebuieste in domeniul sau , plug , sapa , grebla , coasa , etc . Dar , romaniii nu au vocatie de oameni gospodari ci de de puturosi si hotzi ! Cand lipseste ceva care ar fi trebuit sa existe in dotare , oriunde , in orice domeniu , se invoca lipsa banilor ! Niciodata nu se invoca lipsa creierului si a cinstei ! Uitati-va cati hoti avem in politica , numai in parlament sant aproape 600 ! Din 90 si pana acum s-au furat in bani si alte naturi , peste 1000 de miliarde de euro !

    raspunde comentariului
  • elenis

    10 martie 2016 23:00

    Avem pentru toate localitatile tarii o oferta exceptionala de colaborare in timpul liber sau full-time, la alegere, cu castiguri urgente, 100 de euro lunar part-time sau 285 euro lunar full-time, chiar din prima luna. Cerem maxima seriozitate si dorinta de a castiga! Pentru mai multe detalii, contactati imediat unul dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email elenis.filipescuyahoo.com

    raspunde comentariului
anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.