21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSportFormula 1EXCLUSIV. Gigantul Ford, obligat să acopere paguba de la FNI. Artificiul executorilor:...

EXCLUSIV. Gigantul Ford, obligat să acopere paguba de la FNI. Artificiul executorilor: Debitorii statului sunt puși la plată pentru a se recupera banii furați prin ţeapa lui SOV

La 16 ani după ce s-a prăbuşit Fondul Naţional de Investiţii, câteva mii de români încă încearcă să-și recupereze banii pe care i-au pierdut în jocul piramidal al lui Sorin Ovidiu Vîntu.

Unii dintre cei țepuiți au identificat scheme prin care au reușit să evite statul rău platnic și și-au luat banii de la companii precum Ford, de exemplu. Oricât ar părea de ciudat, schema este legală, dar accesibilă numai unor cunoscători. Despre toată tevatura, însă, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), instituția care trebuie să -despăgubească perdanții de la FNI, păstrează o tăcere suspectă.

Într-o informare din octombrie 2015 către Ministerul Economiei, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) arăta că instituția mai avea de plătit 305 milioane lei către foștii deponenți la Fondul Național de Investiții (FNI). În aceeași informare, Autoritatea menționa și imposibilitatea de plată a debitelor. „Având în vedere întârzierile obiective înregistrate în procedura de plată a acestor despăgubiri (…), o parte din de-ponenți au solicitat Curții Europene a Drepturilor Omului și în unele situații au și obținut obligarea statului român/AAAS la executarea sentințelor judecătorești emise și achitarea sumelor la care sunt îndreptățiți. Întrucât nu sunt posibilități reale de achitare a acestor sume, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului și Ministerul Afacerilor Externe au întocmit proiectul unui Memorandum pentru prezentarea către Guvernul României a situației create (…), urmând ca în funcție de rezultatul evaluărilor să se propună un set de măsuri (…)“, se arată în documentul AAAS, sub semnătura șefului instituției din octombrie 2005, Nicolae Minea.

Sugestiile lui Nicolae Minea au fost ignorate de către Guvern până în momentul de față. Unii dintre cei care aveau de luat bani în contul țepei FNI, însă, nu au mai așteptat bunăvoința statului român și au purces la recuperat sumele pe alte căi. Una din acestea a fost identificarea unor debitori ai AAAS, adică a unor persoane juridice cu datorii către Autoritate. Dar nu era suficient: acești debitori ar fi trebuit să fie și solvabili, astfel încât să li se poată executa conturile. Una dintre cele mai sol-vabile companii cu datorii la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului identificată de către țepuiții FNI a fost Ford. Schema a fost simplă: un executor judecătoresc a blocat conturile companiei americane, apoi le-a executat și, astfel, a recuperat banii pierduți la FNI de către clienții săi. Obligată de către instanță să plătească, în urma blocării conturilor, Ford a plătit. Dar apoi s-a îndreptat împotriva AAAS, cerând să i se scadă suma achitată feneiștilor din obligația de plată către statul român.

Executorul judecătoresc care a luat, în contul țepelor lui Sorin Ovidiu Vîntu, bani de la Ford se numește Adrian Moianu. „România liberă“ l-a întrebat de ce a preferat să blocheze conturile constructorului de mașini cu fabrică la Craiova, și nu ale altui debitor al AAAS. Dar executorul judecătoresc nu a fost foarte disponibil. În schimb, a recunoscut că a reușit să recupereze pentru clienții săi o parte din banii datorați de AAAS de la compania Ford. „Nu pot să dau detalii despre sumă sau clienți. Sunt date confidențiale. Nu sunteți parte în dosar“, a declarat Adrian Moianu pentru „România liberă“.

Am încercat să aflăm de la compania Ford România în baza căror documente a decis să plătească o datorie a AAAS și către cine. Purtătorul de cuvânt al societății, Ana Maria Timiș, nu a vrut să explice cum a ajuns compania pentru care lucrează să achite o creanță a AAAS și nici cine a beneficiat de bani.

„În măsura în care anumite informații de ordin comercial nu vor fi identificate în surse publice de informare, acest aspect se datorează prevederilor/clauzelor specifice în materia confidențialității acestor informații“, a transmis Ana Maria Timiș. Suma pe care compania Ford a fost nevoită să o plătească nu a fost mare, respectiv 160.000 de euro, adică doar o parte infimă din cele 70 milioane de euro (echivalentul a 305 milioane lei) pe care AAAS le mai datorează celor țepuiți de SOV prin FNI. Totuși, important e precedentul stabilit de executorul judecătoresc Adrian Moianu.

Cioloș a aflat în SUA despre afacerea Ford-FNI

Despre achitarea pagubelor FNI din banii Ford s-a vorbit la nivel înalt între premierul României și conducerea Ford din Statele Unite. Premierul Dacian Cioloș a efectuat în luna mai a.c. o vizită în SUA, unde s-a întâlnit și cu conducerea Ford Motor Company, prezidată de Mark Fields. După ce oficialii români s-au reîntors în țară, conform surselor „României libere“, premierul Cioloș și ministrul Economiei, Costin Borc, l-au convocat pe Nicolae Minea, președintele AAAS. Căruia i-au solicitat să găsească o soluție pentru ca Ford să plătească statului român o sumă cu 160.000 de euro mai mică.

„Acești bani au fost plătiți de către Ford la solicitarea unui executor judecătoresc, în contul unei datorii pe care o avea AAAS către păgubiții FNI“, susțin sursele „României libere“ din cadrul AAAS.

Aceleași surse au precizat și că „departamentul juridic al AAAS nu a găsit nici o portiță legală pentru acest demers (scăderea datoriei Ford către statul român – n.r.), pe care l-au considerat ilegal. Orice modificare la contractul de privatizare cu Ford trebuia făcută prin ordonanță de guvern. Juriștii nu au vrut să își asume așa ceva“. Cum situația nu s-a remediat, Nicolae Minea a fost schimbat de la șefia AAAS cu liberala Ruxandra Elena Gîndu, mai receptivă la dorințele guvernamentale.

Secretomania autorităților în legătură cu această afacere este deplină. Deși „România liberă“ a încercat să obțină un punct de vedere de la ministrul Costin Borc încă din luna august, acesta nu a răspuns solicitării. Nici președinta AAAS, Ruxandra Elena Gîndu, nu a fost mai comunicativă.

Privatizarea Ford, amenințată de litigii

Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), fostă AVAS, a anunțat în mai 2007 vânzarea pachetului de acțiuni de 72,4% pe care îl deținea la Automobile Craiova. În martie 2012, statul român a amendat Ford cu 14,25 milioane euro pentru nerespectarea contractului de privatizare. Totodată, ajutorul de stat în valoare de 143 milioane euro, aprobat anterior, a fost redus la 75 milioane euro din cauza nerespectării prevederilor contractuale (producerea a 250.000 de mașini).

Dar Ford nu a plătit amenda primită de la statul român. Ba mai mult, a solicitat despăgubiri în valoare de 15 milioane euro pentru decontaminarea pânzei freatice de sub fabrica de la Craiova. Cum AVAS, actuala AAAS, a refuzat să plătească despăgubirile în baza unei simple solicitări, Ford s-a adresat Curții Internaționale de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț de la Paris. După numai o lună de la primul termen de judecată, premierul Victor Ponta a decis să nu se mai judece cu Ford.

Ministrul Finanțelor, favoruri pentru Ford

Compania Ford avea obligația de a realiza 810.000 autovehicule și 1,5 milioane motoare până la data de 31 decembrie 2017. Nerealizarea acestor obligații atrăgea după sine returnarea ajutorului de stat proporțional cu gradul de nerealizare. Dacă la finele anului 2017 va realiza doar jumătate din producția asumată, Ford ar fi obligată să returneze statului român nu mai puțin de 37,5 milioane euro. Cum aceste cote sunt greu de atins, Ford a decis să solicite prelungirea perioadei de realizare a volumului de producţie de automobile şi motoare până în anul 2025, în schimbul unei investiții de 130 milioane euro până la finele anului 2019. 

Salvarea companiei Ford a venit de la Anca Dragu, ministrul Finanțelor Publice, și Costin Borc, vicepremier și ministru al Economiei. Dragu a întocmit o notă de fundamentare prin care a solicitat modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională.

În documentul cu pricina se menționează că Ford va realiza investiții suplimentare, va produce un nou model de autovehicul și va menține cei 2.700 de salariați până în 2025. 

Cele mai citite

Peste 6000 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului european de educație financiară European Money Quiz

Peste 6.260 de elevi, cu vârsta între 13-15 ani, din 390 de școli, licee și colegii de la nivel național s-au înscris la ediția...

Hidroelectrica anunță că Barajul Izvorul Muntelui este în perfectă siguranță după seismul de joi dimineață

Hidroelectrica a anunțat că Barajul Izvorul Muntelui, unul dintre cele mai mari din Europa, este în perfectă siguranţă după seismul produs joi dimineață în...

Surpriză la turneul de la Miami! Carlos Alcaraz, eliminat în „sferturi”

Carlos Alcaraz a fost eliminat în sferturile de finală ale turneului ATP Masters 1.000 de la Miami, după ce a fost învins de bulgarul...
Ultima oră
Pe aceeași temă