FOTO. Avertisment: Metroul din București trebuie construit prin îngheţarea pământului

de Manuela Golea , 13 martie 2016 - stire actualizata la ora 17:17, 14 martie 2016

Tehnologia utilizată în zona Eroilor de constructorul Magistralei 5 este greşită, consideră inginerul Florea Neagu, cel care la finele anilor 1970 a construit staţia de metrou Titan, într-un teren nisipos și umed, printr-o metodă care îi aparține.

Locuitorii din zona Eroilor, București, evacuați în urmă cu trei luni în urma surpării pământului din cauza lucrărilor la metroul care ar urma să facă legătura între Drumul Taberei și centrul Capitalei, s-au întors săptămâna aceasta acasă. Ce au găsit? Apartamente zugrăvite și geamuri vopsite. Nici vorbă de consolidarea blocului pe fațada căruia se văd crăpături imense.

Neglijența muncitorilor a bulversat viața celor 14 locatari, așa încât niciunul nu vrea să semneze procesul verbal de predare-primire a locuinței. Majoritatea celor din bulevardul Eroilor Sanitari nr. 55 cer reabilitarea și consolidarea clădirii.

Când s-a dat alarma în zonă, pe 11 decembrie anul trecut, că se prăbușește bulevardul și odată cu el și câteva locuințe, locuitorii din zonă a înlemnit. Potrivit oficialilor, de vină a fost ”cârtița” care săpa galeria metroului și care a spart un puț de colectare a apei în exces din zona în care se construiește tunelul metroului. Apa descătușată a spălat pământul din subteran, iar asfaltul drumului și blocul învecinat s-au lăsat.

Ing. Florea Neagu, inventatorului procedeului și dispozitivelor pentru consolidare zonală prin înghețarea rocilor acvifere (invenție înregistrată la OSIM în 1976) s-a dus împreună cu alți specialiști și un scurt istoric al metodei sale, pe la toate instituțiile abilitate, de la Primăria Capitalei, la Guvern și la Metrorex, oferindu-și expertiza în domeniu. Nu numai că nu au fost ascultați, dar nici nu au fost primiți sau măcar înregistrată pe undeva propunerea lor.

Forare pe 1200 de metri

Întâmplarea face ca tocmai acest om, Florea Neagu, să fi fost cel care a gândit și proiectat metoda de înghețare a solului folosită cu succes în săpăturile tunelului de metrou din București, pentru stația Titan. „Era un sol nisipos plin de apă. Am căutat și am construit tehnologia prin care să putem trece tunelul prin acest sol îmbibat. Este invenția mea brevetată la OSIM și folosită în perioada 1976-1977, atunci când s-a săpat tunelul în Titan. Metoda a fost folosită pe o distanță de forare înghețată de 1.200 de metri. Este simplă, ieftină și avem mijloacele să o construim pe loc, aici, la lucrările actuale de la metrou. Nu voiam decât să le explicăm că se poate și altfel, însă n-am ajuns la nimeni. Au făcut legea bodyguarzii care ne-au alungat ca pe niște hoți”, ne-a declarat inginerul.

Altfel spus, când întâmpini teren cu multă apă, nu aduni acel surplus de lichid din sol într-un bazin pentru a putea înainta cu săparea tunelului, deoarece în acest mod dezechilibrezi straturile geologice și produci fracturi, așa cum s-a întâmplat la Eroilor. Prin înghețare, însă, straturile rămân la locul lor, iar suprafața terenului rămâne neclintită. Aceași metodă inventată de specialistul Florea Neagu a fost folosită și în minele din România.

După incidentul din zona Eroilor, următoarea întrebare care se pune este ce se va întâmpla în buricul Capitalei, zona Cișmigiu-Universitate, unde se va construi un alt tronson al metroului? „Un dezastru! Solul nu este foarte solid și e o zonă plină de case vechi, multe cu așa-zisa bulină roșie. Sunt supărat. Cred că vom fi surprinși și îmi pare rău de oamenii peste care vor cădea casele, la metrou”, a conchis ing. Florea Neagu.

Locatarii blocului șubrezit au fost înștiințați că se pot întoarce acasă

”Executantul lucrării (Asocierea Astaldi-FCC-Delta ACM-AB Construct) a transmis locatarilor din imobilul situat pe Bulevardul Eroilor Sanitari nr.55 invitația de a reveni în apartamentele pe care le dețin începând cu data de 29.02.2016, ora 09:00. Condițiile de revenire a locatarilor în locuințe au depins în totalitate de finalizarea lucrărilor de amenajări interioare convenite între constructor și locatari. În ceea ce privește clădirea de pe Bulevardul Eroii Sanitari nr. 55, așa cum am comunicat anterior, raportul de expertiză aferent clădirii a confirmat faptul că imobilul este în siguranţă, atât din punct de vedere al stabilităţii terenului, adiacent și de sub clădire, cât şi din punct de vedere structural. Clădirea nu a suferit deteriorări ale structurii care să-i afecteze rezistenţa şi stabilitatea”, a spus pentru România liberă directorul general al Metrorex, ing. Marin Aldea. El susţine că, prin lucrările de injectare a terenului, s‑a realizat o consolidare, care va contribui la rezistenţa clădirii în cazul unui seism de intensitate majoră.

El ne-a mai precizat că lucrările de metrou executate în zona Bulevardul Eroii Sanitari, nr.11 - în apropierea monumentului Eroilor Sanitari -, la incinta care asigură scoaterea TBM și legătura cu Magistrala 1 de metrou, nu au nicio legătură de cauzalitate cu cele reclamate de locatarii acelui imobil, respectiv că lucrările au distrus structura de rezistență a imobilului de la numărul 11.

”Aceste lucrări, pe lângă faptul că se află la o distanță considerabilă de clădiri, sunt finalizate încă de anul trecut. În ultima perioadă, s-au executat lucrări pregătitoare pentru continuarea viitoarelor lucrări de structură (consolidare cu piloţi plastici şi sistematizare de suprafaţă), acestea neavând nicio legătură/influenţă cu/asupra clădirilor din vecinătate, inclusiv asupra clădirii de la nr. 11. Toate celelalte lucrări subterane, cu referire la devieri rețele apă, canal, termoficare, gaz, precum și incinta de pereți mulați, sunt executate din anul 2015 și nu au existat probleme în ceea ce privește o eventuală influență asupra clădirilor din zona reclamată de riverani”, a mai declarat directorul Metrorex.

Comentarii

  • Mihai

    14 martie 2016 17:36

    Domnule Inginer Neagu - va sfatuiesc sa nu luati in seama rautile. Va doresc sanatate!

    raspunde comentariului
  • Stoian Gheorghe

    14 martie 2016 16:07

    Dna Golea Nu aveti de unde sa stiti, dar, Dl.Ing.Neagu a "inventat" si "ptentat" ...roata procedeul a mai fost utilizat, cu mult timp in urma si pt.metroul parizian, si pt. cel din fotul Leningrad ! Poate ca si in alte parti !

    raspunde comentariului
  • Horea

    14 martie 2016 13:50

    Metrorex e bun de plata! Locatarii sa-si ia un avocat bun si sa scrie Metrorex-ului o scrisoare oficiala, pentru care sa-i intrebe can aduc cladirile la starea initiala, si in plus de ce nu au folosit metoda ing. Neagu. Si pentru habarnisti daca ing. Neagu are un patent valid din 1976 inseamna ca are si ceva original in metoda lui, chiar daca inghetarea solului au aplicat-o si altii. In plus, intrucat au trecut mai mult de 20 de ani de la brevetare brevetul a expirat iar ing. Neagu nu mai primeste nimic de pe urma lui. Insa este evident un expert care ar trebui angajat urget pe post de consultant de Metrorex!!!

    raspunde comentariului
  • andreesanu

    14 martie 2016 11:38

    Orce solutie aplicata la metrou nu-i moaca ,solutia ing Neagu brevetata poate fi aplicata in 2 situatii 1 Daca brevetul apartine Metrorex fiind cedat inca din anii 70 de autor -statului roman ,sau daca brevetul este in vigoare si ing Neagu a platit ani la rand mentinerea in vigoare a drepturilor de autor ,atuncise poate negocia cu ing Neagu drepturile ce-i revin din aplicarea brevetului pe baza de contract de asistenta .

    raspunde comentariului
  • andreesanu

    14 martie 2016 11:37

    Orce solutie aplicata la metrou nu-i moaca ,solutia ing Neagu brevetata poate fi aplicata in 2 situatii 1 Daca brevetul apartine Metrorex fiind cedat inca din anii 70 de autor -statului roman ,sau daca brevetul este in vigoare si ing Neagu a platit ani la rand mentinerea in vigoare a drepturilor de autor ,atuncise poate negocia cu ing Neagu drepturile ce-i revin din aplicarea brevetului pe baza de contract de asistenta .

    raspunde comentariului
  • Stoian Gheorghe

    14 martie 2016 8:03

    Cum a putut breveta acst domn inginer "metoda" sa de inghetare ? Metroul din fostul Leningrad, a fost construit orasul are si "denumirea" de Venetia nordului a fost construit chiar, partial asa !

    raspunde comentariului
  • rebeleanu valer

    14 martie 2016 7:24

    Metoda este veche, dar scumpa ca toate metodele speciale. Inginerul Florea Neagu a imbunatatit-o. Cunosc realizarile inginerului Florea Neagu care a rezolvat probleme dificile utilizand aceasta metoda.. Beneficiarul trebuia sa-l consulte in faza de proiect. . De avarie sunt responsabili proiectantul si executantul, care au tratat problema cu superficialitate. In faza actuala singurul procedeu de rezolvare este consolidarea si impermiabilizarea prin injectare a formatiunilor.

    raspunde comentariului
  • Mihai-Canada

    13 martie 2016 23:14

    Am fost uimit cînd am vâzut câ inventia este... româneascâ ! Criogenia a fost folositâ acum... 110 ani la metroul parizian cu ocazia trecerii tunelului pe sub Sena.

    raspunde comentariului
    • Stoian Gheorghe

      14 martie 2016 8:08

      Asa-i, Dle Mihai ! Daca inventarea insulinei a fost "deturnata" acum un roman "breveteaza" metoda utilizata la Paris nu stiam si le metroul din foastul Leningrad Venetia nordului.Asa-i pe la noi, "lucrari stiintifice" in puscarii, teze de doctorat plagiate, inventii "reinventate" !

      raspunde comentariului
  • Mihai_Canada

    13 martie 2016 23:10
  • pai

    13 martie 2016 16:47

    Pai cei care au inceput facultatea dupa revolutie credeti ca mai stiu meserie? Au luat examenele cu spaga si acum sint mari specialisti si doctori ca bulgaroiul care ne-a facut praf economia.

    raspunde comentariului
    • Stoian Gheorghe

      14 martie 2016 8:52

      Pt. "pai" bulgaroiul care ne-a distrus economia este "poetul" si "geniul economic" armean varujan vosganian ministru de finanate sub "sceptrul" tov.motociclist tariceanu, actualul "Gica contra" !

      raspunde comentariului
  • rammstein

    13 martie 2016 14:17

    criogenia salveaza romania !!!..uite mureau astia de la metrou daca nu venea asta cu criogenia lui.....crezi tu ba ca nu s-au gandit la solutia asta ????????..."Neglijența muncitorilor a bulversat viața celor 14 locatari, "...vai de capul vostru de nenorociti ...cine ***** sunt astia 14 ???....pai ai sa vedem...toti sunt urmasi ai activitilor si securistilor lui ceasca !!!....gura pacatosului adevara graieste !!..sa-i inghetam pe criminalii astai sa-i mai avem de prasilia !!!..tara derahat...poate si pe matroana firea si androneasca la pachet...

    raspunde comentariului
    • Vlad

      13 martie 2016 21:14

      rammstein,ai dreptate, Tara-i de ***** deoare ce dupa lovitura de stat din 1989 tara a fost condusa si inca este condusa de OAMENI DE RAHT SI ANALFABETI CA TINE.SE VEDE CA AI ABSOLVIT SCOALA ELEMENTARA LA FARA FRECVENTA !

      raspunde comentariului
    • ION

      13 martie 2016 16:16

      D-le ,,DOREL'' , oamenii matale au stricat locuintele oamenilor din jur , plus subsolul facut noroi de inginerii lui matale buni pt Bangladesh si Pakistan !,,Criogenia '' a construit toate liniile de metrou bucurestean , cu mijloace tehnice mult mai modeste .,, Specialistii '' de azi cum pun mana pe o unealta cum strica ceva !

      raspunde comentariului
  • cetatean

    13 martie 2016 13:45

    Dir METROREX e complet naiv sau minte cu buna stiinta, ambele il declasifica de la comanda unei intreprinderi de stat. Ca nu are nicio legatura este imposibil, e ca tiganul care ti-a luat portofelul si zice ca ti l-a imprumutat. Apa nu sta locului, se plimba pe sub pamant si umple golurile de mai jos, scurgandu-se din cele de sus, asta stie si un copil de clasa cincea, darmite ditamai directorul. Iar distantele de 100 de m sunt mici, chiar mai mari ar prezenta modificari. Trebue dati urgent in judecata constructorii si cerute daune si mai mari pentru inselaciune.

    raspunde comentariului
  • Mazilu

    13 martie 2016 13:17

    In Romania , hotii si prostii detin fraiele puterii si iau decziili importante .Oameni valorosi precum acest brav inginer Florea Neagu , sant dispretuiti si forzati sa-si faca valiza si sa plece pe alte meleaguri . Prostul ne e prost destul daca nu e si fudul ! Acest domn inginer , vine si le ofera o solutie practica , ieftina, eficienta , brevetata si experimentata deja iar nulitatile si analfabetii cu diplome si doctorate obtinute prin corespondenta si pe bani iar domnii,,specialisti '' il ignora dispretuitor ! Daunele, produse de lipsa de profesionalism si competenta , sa fie platite exclusiv din buzunarul acestor nulitati !

    raspunde comentariului
    • cj

      13 martie 2016 19:26

      Este mai mult decat adevarat si acest lucru se vede in toate domeniile. Peste tot apar oportunisti care au in priviri cifre cu multe zerouri.

      raspunde comentariului
  • Mazilu

    13 martie 2016 13:17

    In Romania , hotii si prostii detin fraiele puterii si iau decziili importante .Oameni valorosi precum acest brav inginer Florea Neagu , sant dispretuiti si forzati sa-si faca valiza si sa plece pe alte meleaguri . Prostul ne e prost destul daca nu e si fudul ! Acest domn inginer , vine si le ofera o solutie practica , ieftina, eficienta , brevetata si experimentata deja iar nulitatile si analfabetii cu diplome si doctorate obtinute prin corespondenta si pe bani iar domnii,,specialisti '' il ignora dispretuitor ! Daunele, produse de lipsa de profesionalism si competenta , sa fie platite exclusiv din buzunarul acestor nulitati !

    raspunde comentariului
    • Stoian Gheorghe

      14 martie 2016 8:58

      Tov.Mazilu. Documenteaza-te mai bine ! Acest "brav inginer" a "inventat" ROATA s-a mai aplicat "metoda bravului nostru inginer de foarte mult timp un romano-canadian zice ca si in Paris, iar eu stiu ca si-n fostul Leningrad !

      raspunde comentariului
anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.