Dacă nu sunt în aceeași țară, orașele din jurul Mării Negre nu sunt foarte bine conectate între ele, ceea ce arată și că oamenii, comunitățile, chiar elitele din această regiune nu comunică între ele.
Spre exemplu, între Batumi (Georgia) și Trabzon (Turcia) sunt în jur de 180 de kilometri, pe o șosea paralelă cu marea, iar autobuzele sunt destul de dese, în special operate de companii turcești, dar n-am întânit pe nimeni în Trabzon care să fi mers vreodată la Batumi.
Uneori georgienii vin la cumpărături în partea turcă, deși lucrurile turcești sunt tot mai scumpe prin comparație cu cele chinezești care se găsesc în Georgia. Totuși, destui oameni de afaceri turci au întreprinderi în regiunea Adjaria, a cărei capitală este Batumi și unde până nu demult musulmanii erau majoritari. Apoi, dinspre Trabzon spre Batumi, pleacă mulți turiști veniți din statele arabe în orașul turcesc să-și petreacă vara. În special bărbații sunt atrași în Batumi de numărul mare al cazinourilor pentru toate buzunarele.
În schimb, între Soci și Batumi, cu toate că sunt mai puțin de 400 de kilometri, care în mod normal s-ar face în șase ore cu autobuzul sau cu trenul, ai nevoie de 24 de ore, pe o rută care ocolește Caucazul și pe care uneori circulă niște autobuze neoficiale. Geografia Mării Negre e dictată de politica Rusiei și de răspunsurile nervoase ale vecinilor săi, afectați de expansionismul Moscovei.
Citiți continuarea textului pe blogul Sabinei Fati, de pe Europa Liberă.
Sabina Fati – În jurul Mării Negre
De la Constanța la Odesa: de ce n-au vrut sovieticii să facă drumuri (1)
Americanii din rata de Odesa și cum ia mită polițistul român (2)
Când trebuie văzută Crimeea și cum am făcut 24 de ore de la Constanța la Cetatea Albă (3)
A cui e Cetatea Albă? Și de ce nu mai funcționează drumul spre Marea Baltică (4)
Cetatea Albă: în cancelarie se vorbește limba rusă (5)
Cum poate fi întors cursul Nistrului (6)
Denumirea feminină a Odesei sau despre (im)posibila decomunizare (7)
Odesa: un oraș „între succes și sinucidere” (8)
La Odesa „nu contează dacă vorbești rusa sau ucraineana, oricum ai accent evreiesc” (10)
Mykolaiv=Nikolaev: orașul unde Barbie și-a cumpărat țigări pe banii mei (12)
Nikolaev: între Bug și Marea Neagră „te simți mai aproape de Rusia decât de Europa” (13)
Nikolaev și Herson: Orașele mireselor: de ce vin americanii după fete până la Marea Neagră? (14)
Un american la Herson: comandant al flotei de la Marea Neagră (15)
Melitopol: poarta de intrare în Ucraina este blocată pe termen lung (16)
Berdiansk: „Vodca este inamicul nostru așa că trebuie să-l terminăm cât mai repede” (17)
Berdiansk: omul sovietic și patriotismul ucrainean (18)
Mariupol. Astrograma unui oraș care depinde de puterea Armatei (19)
Mariupol-Harkov: lucrurile subversive pe care le am în rucsac (20)
Harkov-Rostov pe Don: interogatoriul polițistului rus (22)
Rostov-pe-Don: încă 5 ani de sancțiuni te pot face milionar (23)
Kerci, un oraș militarizat (25)
Veselia din Feodosia și de ce s-a întors FSB spre literatură (26)
Sevastopol: portul strategic sau despre președintele erou și pizza Putin (28)
Cum mi-am petrecut lovitura de stat pe coasta turcă a Mării Negre
Novorossisk: Cum vor rușii să controleze Bosforul și să neutralizeze scutul din România (32)
Soci: aventuri romantice în capitala lui Putin de la Marea Neagră (33)
De ce e nevoie de două zile pentru 150 de km. Sau cum se ajunge în Abhazia (34)
De ce Abhazia nu poate fi Monaco sau cum a fost distrusă Coasta de Azur a Mării Negre? (35)
Poti: cel mai mare port din Georgia (36)
Cum a traversat Maka munții până la Poti, însărcinată, hrănindu-se doar cu miere și pâine (37)
Cum a intrat conflictul georgiano-abhaz în Guinness Book (38)
Trabzon: regiunea de unde se trag cei mai influenți oameni ai Turciei (39)
Samsun: mitul lui Ataturk împotriva lui Erdogan? (40)
Zonguldak, Turcia: „Poți să-mi dai numele, oricum oricine poate fi acuzat acum de orice” (41)