19.1 C
București
marți, 21 mai 2024
AcasăSpecialAvioane vandute pe nimic

Avioane vandute pe nimic

Doua avioane romanesti si-au luat “zborul” din hangarele TAROM-ului. Potrivit unor surse, au fost vandute pe doi lei. Avion la pretul unui motor. Pe de alta parte, fostul manager TAROM, Nicolae Demetriade, protejat de PSD, sustine ca n-a avut de ales. Alte aeronave au fost transformate in fier vechi. Pare lipsit de sens, cata vreme Armata achizitioneaza avioane care au facut razboaiele din Coreea si Vietnam, in loc sa le cumpere de la TAROM.
Potrivit surselor noastre, s-au pierdut sute de milioane de dolari, timp in care aeronavele au fost trase pe dreapta.

Boeing 707 – 50 de ani de viata

Cele doua avioane Boeing 707 vandute erau foarte bine echipate, intretinute si aveau foarte putine ore la bord. Specialistii spun ca ele aveau ca durata de viata 50 de ani si ca ar fi urmat sa iasa din uz abia in 2035. Valoarea lor, astazi, pe piata este de 5 milioane de dolari si ele se afla in dotarea NATO. Au o capacitate de 200 de persoane si sunt prevazute cu o cala imensa. Motiv pentru care sunt folosite pentru transport marfa, ele putand cara 40 de tone. Aceste avioane au motor clasa JET si pot atinge 900 km/h.

Doua avioane Boeing 707 (YR-ABA si YR-ABC) din dotarea flotilei TAROM au fost vandute, pe 7 aprilie 2003, la pretul de 600.000 de dolari. Specialistii spun ca atat costa un motor plus piesele de schimb. Tranzactia a avut loc pe vremea cand cumnata lui Adrian Nastase (pe atunci prim-ministru), Rodica Odobescu, pastorea compania nationala in calitate de director general. Tranzactia s-a facut insa sub atenta indrumare a lui Nicolae Demetriade, fost manager la TAROM. Avioanele au ajuns in Emiratele Arabe Unite, unde Demetriade a fost, timp de 10 ani pe vremea lui Ceausescu, “cap de linie”, altfel spus reprezentantul companiei romanesti. Interesanta coincidenta.

Fostul sef al TAROM recunoaste ca “pretul a fost foarte mic”

S-a pornit de la pretul de 700.000 de dolari per avion la licitatia din 22.01.2002, iar pretul a urcat pentru avionul YR-ABC la peste 2 milioane de dolari. Pretul era oferit de un broker international. “Era dispus cineva sa dea acesti bani. Dar legea ne-a obligat sa scoatem vanzarea avioanelor la licitatie prin Bursa Romana de Marfuri”, se apara Demetriade. Acesta mai spune ca au fost si alte oferte tentante, dar care au cazut. In consecinta, s-a ajuns ca la licitatie sa nu se prezinte nici un ofertant. Unele surse spun ca au fost eliminati din start. Pentru ca apoi sa se prezinte tocmai un agent din Emiratele Arabe Unite (unde avea relatii Demetriade), care a dat 600.000 de dolari pentru doua avioane. “Avioanele s-au vandut la un pret foarte mic, dar nu a existat alta posibilitate”, recu-noaste Nicolae Demetriade.
TAROM a luat in calcul imediat dupa 1989 vanzarea avioanelor Boeing din dotarea flotilei sale. Pe motiv ca nu mai raspund standardelor UE. Adica, nu corespundeau standardelor STAGE 3, fiind la standardul STAGE 2. Este vorba despre zgomotul prea mare produs de acest tip de avion. “Modernizarea ar fi insemnat o investitie de 2 milioane de dolari”, ne-a spus Demetriade. In loc de aceasta varianta, TAROM a preferat sa vanda pe doi lei acest tip de avion.

Boeing transporta berbeci catre tarile arabe

In anul 1975, Romania cumpara patru aeronave Boeing 707: doua de transport pasageri, noi, virate direct din fabrica (care fac obiectul anchetei noastre) si doua cargo (transport marfa), second hand. Mai existau deja doua Boeing, comanda speciala tip VIP, pentru Nicolae Ceausescu, ultimul tip fabricat, care era denumit “Morunul”. Acest tip de avion se afla in dotarea companiei Romavia, fiind avionul prezidential. Cele doua Boeing-uri luate la mana a doua (YR-ABM si YR-ABN) au fost folosite de Ceausescu pentru export in tarile arabe si din Africa de fructe, legume, pasari, berbeci, dar si apa grea. Alte doua B707 au fost folosite de Ceausescu in tara, pentru deplasarile interne. Acestea au disparut misterios dupa 1989 din hangarele TAROM, fiind vazute in Sri Lanka si inmatriculate in aceasta tara. Autoritatile sustin ca au fost… inchiriate.

B707 a transportat trupe ONU

Organizatia Natiunilor Unite a inchiriat din Romania, in 2000, un Boeing 707 pentru a transporta soldati din trupele ONU in misiuni umanitare in Timorul de Est, in timpul razboiului civil din Indonezia. Cu acest avion s-a deplasat si presedintele Portugaliei, Jorge Sampaio, din Timorul de Est la Singapore. Atunci, personal demnitarul portughez a tinut sa multumeasca echipajului romanesc. Avion bun pentru ONU, dar considerat depasit de TAROM! Potrivit specialistilor, o alta varianta care putea fi luata in calcul era dotarea Armatei cu acest tip de avion. Si nu vanzarea la pret de un motor! Mai ales ca MApN a facut o afacere controversata cu achizitionarea avioanelor Hercules. Potrivit unor surse din aviatie, ar fi fost mult mai rentabil ca avioanele B707 sa fie date pentru utilarea Armatei. Capacitate de 200 de persoane; pot transporta 40 tone de marfa. Hercules nu poate transporta decat 60 de oameni. Iar Boeing-ul este folosit de toate armatele din NATO. Putea fi modernizat cu 2 milioane de dolari – au mai spus sursele citate.

Avioane la groapa de fier vechi

Sursele noastre sustin ca TAROM a aruncat la groapa de fier vechi si o serie de avioane considerate a fi fost iesite din uz: BAC1-11, IL-62, TU-154B, IL-18 si AN-24. Nu se mai aflau la standardele cerute de UE, dar puteau fi vandute intr-o serie de tari din Africa sau Orientul Apropiat. Existau destule cereri pe piata externa pentru asemenea avioane o data cu dezvoltarea traficului de marfuri in aceste tari. “A fost o perioada in care tarile africane si cele arabe achizitionau multe avioane din Europa. Acolo nu este nevoie sa indeplinesti standardele europene”, a afirmat Demetriade. Avioanele IL-18 puteau fi transferate Armatei, tinand cont de faptul ca se aflau in stare buna, sau puteau transporta echipament militar.
Potrivit surselor mai sus citate, compania aviatica a pierdut si o serie de contracte foarte avantajoase. Un exemplu ar fi si contractul incheiat in anul 2000 cu un broker cu baza in Ostende (Belgia). TAROM a inchiriat firmei din Belgia doua avioane B707 si avea profit pe luna 350.000 de dolari. Aeronavele de tip cargo-lung curier transportau flori si peste din Africa (Nairobi, Kenya si Tanzania) la baza de la Ostende si de acolo alimentau piata din Olanda. Totodata, se faceau transporturi de cai si masini peste Ocean, in SUA si Canada. Sursa citata sustine ca afacerea ar fi cazut deoarece existau interese ca cele doua avioane sa fie dirijate pe directia Dubai (Emiratele Arabe Unite), unde existau interesele unor personaje din aviatie. Motivul ruperii contractului cu brokerul belgian ar fi fost ca acesta ar fi intarziat cu plata. Insa – potrivit acelorasi surse – brokerul ar fi angajat un credit si ar fi facut o programare la Burbank, in SUA, pentru trecerea motoarelor de la STAGE 2 la STAGE 3. O alta afacere pierduta – mai spun sursele noastre – a fost si cu Air Afrique, cu baza la Marsilia, aducand un profit de 200.000 dolari/luna. Afacerea insemna transport marfa cu doua avioane Boeing mai ales in Africa. Contractul a fost rupt de TAROM, iar cele doua aeronave au fost trase pe dreapta. Timp in care compania aviatica producea numai… datorii.

Cele mai citite

INCREDIBIL. 35.000.000 de euro un kilometru de autostradă București-Brașov

La propunerea ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, Guvernul a adoptat recent o investiție exorbitantă pentru „ciotul” de 5,18 km ai tronsonului Cristian-Codlea...

Poliția ungară l-a arestat pe căpitanul unei nave implicată într-o coliziune pe Dunăre

Poliţia ungară a anunţat luni că l-a arestat pe căpitanul unei nave de croazieră sub pavilion elveţian implicată într-o coliziune pe Dunăre cu o...

România și Turcia vor colabora pentru deminarea în Marea Neagră

Prim-ministrul Marcel Ciolacu a anunțat că, în curând, va fi operaționalizată acțiunea de deminare în Marea Neagră, desfășurată în comun de forțele navale din...
Ultima oră
Pe aceeași temă