15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăLifestyleFoodGALERIE FOTO: Capcanele Bucureştiului pentru şoferi şi pietoni

GALERIE FOTO: Capcanele Bucureştiului pentru şoferi şi pietoni

Găuri în asfalt protejate doar cu o bandă din plastic, drumuri excavate pe porțiuni mari și abandonate cu zilele, șantiere începute la care nu se lucrează decât câteva ore pe zi sunt doar câteva dintre obstacolele acestei veri din București.

„România liberă” a inventariat mai multe lucrări  care îngreunează traficul din Capitală și care sunt întârziate deoarece firmele implicate acționează cu un număr redus de muncitori, o dată la două zile, cu pauze în weekend. Se lucrează la reabilitarea și asfaltarea marilor bulevarde, în timp ce administratorii de rețele electrice sau de apă își refac infrastructura. Pentru a verifica mersul șantierelor (de care te lovești la aproape fiecare intersecție importantă), am verificat o parte din aceste lucrări timp de mai multe zile, inclusiv sâmbătă și duminică. Am putut vedea că, în unele cazuri, șantierul era întins pe sute de metri, chiar kilometri, dar se lucra într-un singur punct. În unele locuri, muncitorii nu au apărut două zile consecutiv. Mai mult, dezinteresul celor implicați în reabilitarea bulevardelor bucureștene nu se manifestă doar în stradă. Deși ne-am adresat autorităților pentru a ne explica de ce se mișcă atât de greu, acestea nu ne-au răspuns la întrebări nici după o lună.

Iată în continuare câteva șantiere vizitate de „România liberă”:

Găurile de pe Eminescu

Compania Apa Nova era „proprietarul” unei găuri pe Bulevardul Mihai Eminescu din București, pe care, pe 16 iulie, a preferat doar să o semnalizeze pentru a fi ocolită. Desigur, mult mai simplu ar fi fost ca o echipă de muncitori să o astupe; în schimb, lucrarea a obturat circulația timp de mai multe zile. Câțiva metri mai sus, tot pe același bulevard, alte lucrări în carosabil pentru Apa Nova. În prima zi în care am fost noi, se muncea la turație maximă. Dar a doua zi, surpriză, pe șantier mai rămăseseră doar utilajele, care staționau, deși șantierul nu avansase considerabil.

Jumătatea de măsură

O imagine-simbol pentru modul cum se desfășoară reparațiile în București este cea a jumătăților de măsură de pe bulevardele Barbu Văcărești și Dacia, și de pe strada Vlad Dracul din sectorul 3. Groapa făcută pentru înlocuirea unor țevi a fost acoperită, chiar cimentată, dar nu a fost adusă la nivelul restului drumului. Probabil, executanții lucrării aveau treabă în altă parte și au mai amânat această „operațiune banală”, dar care dă mari dureri de cap șoferilor. Din păcate, nu avem un răspuns, pentru că autoritățile nu ni l-au oferit.

Inventarierea continuă cu o altă lucrare abandonată, chiar dacă de dimensiuni mai mici, pe Șoseaua Panduri. Dar tocmai suprafața mică face mai greu de înțeles de ce simpla nivelare a unei porțiuni de doi metri pătrați este amânată zile în șir. În cazul de față, privând șoferii de un loc de parcare.

Decopertare inutilă pe kilometri întregi

O meteahnă a constructorilor care acționează în București este aceea că decopertează asfaltul pe sute de metri sau kilometri întregi, pentru ca apoi să se lucreze doar pe o porțiune mică din șantier. La fel e și cazul metroului din Drumul Taberei, de exemplu. Deși nu aveau fonduri suficiente pentru finalizarea investiției, finanțatorii proiectului au săpat șanțuri uriașe pe aproape tot traseul magistralei Drumul Taberei-Eroilor. Apoi, lucrările au încetinit, când nu s-au oprit de tot. Așa încât un cartier întreg stă cu munți de pământ sub geam, pentru o perioadă de timp încă neterminată.

Iar dacă soluția este aplicată la șantiere de anvergură, nu putea fi ratată nici la cele mai mici.  Acesta este și cazul străzii Popa Petre, în capătul dinspre Calea Moșilor. Asfaltul a fost înlăturat, dar nu se lucra, deși am trecut prin zonă de mai multe ori. La fel pe Bulevarul Pantelimon, unde, spre ieșirea din oraș, drumul a fost  decopertat pe o distanță uriașă. Muncitorii români nu au învățat să lucreze „chirurgical”, exact în punctul nevralgic al drumului, și să lărgească șantierul pe măsură ce avansează cu lucrările.

Lista durerilor de cap

Numărul șantierelor deschise în București care fie au fost abandonate, ori se lucrează cu viteză minimă este atât de mare încât în continuare vom face doar o trecere în revistă a celor mai relevante „puncte nevralgice”. La Piața Muncii, se formează cozi care depășesc uneori un kilometru, pentru că aici se amenajează intersecția după aceeași rețetă, a decopertării pe mai mulți kilometri. În zilele în care am vizitat șantierul, lucrau trei oameni și un excavator. Sâmbătă și duminică, odihnă. Pe Calea Dorobanți, se lucra în ritm de melc, lângă Academia de Științe Economice nu se lucra deloc, iar într-o joi, la ora 13.00, șoferul de pe utilajul principal dormea. Nederanjat de faptul că mașinile circulau bară la bară.

Pe Bulevardul Nicolae Grigorescu, utilajele erau puse la păstrare, deși drumul era decopertat pe mai multe sute de metri. La fel, pe Bulevardul Dacia. În fine, la una dintre cele mai aglomerate intersecții din București, la intersecţia dintre Barbu Văcărescu şi Ștefan cel Mare, zăcea abandonată o groapă imensă îngrădită. Și atât.

Doar 200 de străzi sunt incluse în proiecte de reabilitare

„România liberă” relata, la începutul anului, că Primăria Capitalei a cheltuit, în ultimii trei ani, mai bine de 480 de milioane de lei, adică peste 100 de milioane de euro, pentru întreţinerea a 204 străzi din cele 800 pe care le are în grijă. Fondurile au fost folosite doar pentru arterele principale, pe care circulă mijloacele de transport în comun, iar contractele se referă exclusiv la lucrări de întreţinere, adică intervenţii punctuale pentru remedierea defecţiunilor apărute în carosabil, ele nu includ lucrări de reabilitare capitală a străzilor. „Precizăm că inspectorii ASB monitorizează permanent străzile aflate în administrarea Municipalităţii, astfel încât constructorii responsabili cu întreţinerea acestora să intervină pentru remedierea defecţiunilor apărute în carosabil”, au declarat în mai oficialii Administrației Străzilor București.

Unul dintre constructorii contractați de Primărie pentru întreţinerea străzilor, Sorin Enescu, director general al Straco Grup, recunoștea, pentru „România liberă”, că serviciile de întreţinere lasă de dorit în Bucureşti, dar îi este greu să găsească un vinovat. “Trebuie să recunoaştem, Bucureştiul are o grămadă de artere. Şi nu numai Administraţia Străzilor e de vină, poate şi o parte din constructori, care nu refac carosabilul cum trebuie, şi avariile la apă, la curent, la gaze, mai este vremea…”, declara Sorin Enescu.

În Bucureşti sunt în jur de 5.300 de străzi, dintre care 800 sunt în grija Primăriei Generale. Dintre acestea, doar 204 sunt obiectul unor contracte pe termen lung. Pe restul se fac lucrări din când în când, la nevoie, transmit reprezentanţii Administraţiei Străzilor. Diferenţa până la 5.300 – străzi de cartier, lăturalnice, pe care nu circulă RATB, o regăsim sub responsabilitatea primăriilor de sector şi constituie obiectul unor alte contracte de întreţinere între edili şi constructori.  

Cele mai citite

Premierul Ciolacu anunță că programul supermarketurilor NU se modifică în weekend

Supermarketurile nu se închid în weekend și nici nu vor avea program modificat. Premierul Marcel Ciolacu anunță că nu este benefică această măsură. „Vreau să...

Administratora unui bloc din Sectorul 2, înjunghiată mortal de un vecin

O femeie de 56 de ani, administratora unui bloc din Sectorul 2 al Capitalei, a fost înjunghiată mortal de un vecin, joi seară. Individul...

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic, analiză

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe deplin scăderile din timpul  pandemiei, estimările inițiale indicând chiar o creștere de 2% peste nivelurile...
Ultima oră
Pe aceeași temă