9.1 C
București
luni, 22 aprilie 2024
AcasăLifestyleFoodFata cu aripi

Fata cu aripi

Nu îţi trebuie mult timp pentru a-ţi da seama cât de mare este pasiunea Marinei Cozma pentru pilotaj. Adolescenta a făcut cunoştinţă cu aviaţia la doar 11 ani, în clasa a V-a, atunci când a urmărit un episod din emisiunea ”Dezastre în aer”. De aici a urmat curiozitatea de a se documenta, iar interesul puternic pentru acest domeniu s-a sedimentat în clipa în care a citit pentru prima dată un manual de aviaţie.

La început a fost… dorinţa

Din acest moment, s-au înfiripat primii fiori, imaginân­du-se la bordul unui avion. „Am dorit să urmez cursurile de pilotaj de la Tuzla. Părinţii mei mi-au promis că dacă voi intra în cea mai bună clasă a celui mai bun liceu îmi vor permite să fac acest lucru. Iniţial, nu am ştiut că pot să urmez cursurile atât de devreme, dar la începutul clasei a IX-a am descoperit că le pot începe”, ne-a spus Marina.

Întâlnire cu norii

Marina avea atunci 15 ani, dorinţa de a învăţa să zboare şi curajul necesar pentru a păşi într-o lume fascinantă. În plus, adolescenta a trebuit să facă dovada unei bune stări de sănătate pentru a trece cu bine de examenul medical. Înainte de toate însă, constănţeanca este de părere că pasiunea primează.

„În afară de curaj, secretul este pasiunea pentru aviaţie. Oricine vrea să devină pilot trebuie să fie pasionat, pentru că aviaţia presupune foarte multe cunoştinţe din diferite domenii, şi trebuie să ştie să le îmbine pe toate, astfel încât să obţină cele mai bune rezultate”, completează fata.

Prima certificare în lumea aviaţiei

În prezent, Marina este pe punctul de a încheia primul stagiu din cariera deja aleasă. Peste o lună, atunci când va împlini 17 ani, ea va susţine examenul care îi va aduce licenţa de pilot privat. Drumul de la iniţiere la aprofundare în aviaţie nu este uşor. „Cine doreşte să devină pilot trebuie să ştie în primul rând fizică. La şcoala de pilotaj avem opt materii, şi la cele opt materii este necesar să ştim multe lucruri dinainte, inclusiv biologie”, mai aveam să aflăm de la Marina. Matematica şi limba engleză sunt la fel de importante.

Pregătire temeinică

Fiecare zi de antrenament petrecută la Tuzla trece foarte repede. Cunoştinţele teoretice se împletesc cu cele practice. „La şcoala de pilotaj trebuie să parcurgem mai multe exerciţii. Fiecare exerciţiu este unul nou. Primul este cunoaşterea zonei şi ajungem la ultimul, care este un traiect ce presupune aterizare pe două aeroporturi. Înainte de fiecare zbor trebuie să ne pregătim, să ne luăm informarea meteo, restricţiile de navigaţie, apoi dacă zburăm într-o altă zonă de control trebuie să depunem plan de zbor şi să verificăm centrajul avionului. Tot înainte de fiecare zbor trebuie să facem inspecţia externă a avionului”, explică liceana. Între 10 şi 15 ore de zbor , în funcţie de cât de repede învaţă, elevul poate zbura singur, fără instructor. „E minunat să zbori singur”, mărturiseşte Marina. Nu ne abţinem să o întrebăm ce senzaţii o încearcă în aer, la ce anume se gândeşte în acele momente şi aflăm că în aer orice pilot trebuie să dea dovadă de maximă concentrare şi atenţie distributivă. Un lucru este cert. Sus nu este timp pentru bâlbâieli.

Pilotajul, ca matematica

„Uneori, unele situaţii necesită şi calcule în timpul zborului. De exemplu, dacă dorim să schimbăm ruta trebuie să facem noi calcule, să determinăm capul pe care trebuie să îl urmăm sau să fim atenţi la vânt etc. Tot timpul suntem într-o maximă concentrare. Pentru a fi un pilot bun trebuie să ştii tot ce se întâmplă cu avionul, fără «Păi…». Înainte de a zbura singur, orice elev trebuie să fie capabil să facă faţă oricărei situaţii de urgenţă. De exemplu, cea mai rea ar fi să se oprească motorul. Înainte de a ieşi singuri, facem foarte multe simulări de pană de motor etc.”, povesteşte adolescenta care a acumulat până acum 45 ore de zbor.

Pasul doi: brevetul de pilot comercial

Până a deveni pilot comercial, brevet pentru care trebuie atinsă vârsta de 18 ani, elevul trebuie să treacă prin mai multe module. Cu licenţa de pilot privat poţi zbura cu avionul propriu, iar ca pilot comercial poţi lucra pe avioane de pasageri. „Vreau să devin pilot comercial şi în paralel să urmez o Facultate de Inginerie Aerospaţială în America, pentru că acolo este NASA şi consider că în acel loc există un nivel mai ridicat în ceea ce priveşte calitatea studiilor. Agenţia spaţială americană este visul oricărui elev pasionat de spaţiul cosmic, pentru că acolo putem vedea locul unde se lansează navetele cosmice”, este de părere Marina.

 

Visează să testeze navetele spaţiale

Constănţeanca a ajuns de două ori peste Ocean. O dată la Centrul spaţial din Houston şi a doua oară la cel din Kennedy, Florida. „Visul meu este să ajung la NASA. Aş dori să devin pilot de teste şi, cine ştie, poate astronaut”, mai spune eleva Colegiului Naţional „Mircea cel Bătrân”, hotărâtă să adune cât mai multă experienţă în aviaţie pentru a ajunge să testeze într-o zi navetele spaţiale.

Marina este şi una dintre premiantele concursurilor de staţii spaţiale organizate de NASA. Participările şi rezultatele sale individuale şi în echipă sunt remarcabile. Recent, a trecut în palmaresul său şi titlul de „Cel mai bun leader”.

De curând, ministrul Educa­ţiei Naţionale, Remus Pricopie, aflat la Constanţa cu prilejul unui eveniment important organizat la CNMB, a felicitat-o public pentru ambiţia sa de a fi aviator, la momentul actual mircista fiind cel mai tânăr pilot din România.

Cele mai citite

Simona Halep s-a retras oficial de la Madrid! „Experienţa îmi spune să nu mă grăbesc”

Simona Halep a anunţat că s-a retras de la turneul WTA 1.000 de la Madrid, care va avea loc în perioada 23 aprilie-5 mai. „Din...

Președintele Iohannis a ajuns în Coreea de Sud

Delegația oficială condusă de președintele Klaus Iohannis a ajuns în Coreea de Sud, într-o vizită care va dura trei zile. Cele mai importante momente din...

Robe, toci și eșarfe – accesoriile perfecte pentru a-ți completa ținuta de absolvire

Fie că ești în clasa a XII-a sau în ultimul an de facultate, absolvirea este un moment special. Este un moment unic care marchează...
Ultima oră
Pe aceeași temă