Pietrarii care au ridicat Casa Poporului au dat în judecată Guvernul (TEXT INTEGRAL)

de Manuela Golea , 12 februarie 2016 - stire actualizata la ora 09:36, 13 februarie 2016

Executivul a aprobat miercuri o nouă serie de exproprieri pentru autostrada care va traversa Ardealul, iar suma stabilită a fi plătită pentru un metru pătrat a fost de 1,85 lei. Cei vizați de decizie sunt nemulțumiți de faptul că acum, când prețul terenurilor agricole a crescut, vor primi o sumă mai mică pentru despăgubiri decât au încasat proprietarii îndepărtați din drumul Autostrăzii Transilvania în urmă cu 9 ani. Astfel, deși în 2007 pământul costa de trei ori mai puțin, despăgubirile au ajuns și până la 6 euro pe metru pătrat.

Guvernul României a emis două hotărâri pentru exproprierile de pe traseul autostrăzii Braşov-Tg. Mureş-Cluj-Oradea, cunoscută şi sub numele de Autostrada Transilvania. Primul act se referă la exproprieri pe secţiunea 2A, Ogra-Câmpia Turzii, care cuprinde terenuri cuprinse pe raza localităţilor Bogata, Cheţani, Cucerdea, Cuci, Iernut, Luduş şi Ogra, din judeţul Mureş, precum şi localitatea Luna, din judeţul Cluj. Documentul prevede că „se alocă suma de 5,015 milioane lei destinată despăgubirii proprietarilor celor 1,724 de imobile, cu suprafaţa totală de 2.725.506 metri pătraţi, ce urmează să fie expropriate”. La un calcul simplu rezultă că expropriaţii vor primi 1,85 de lei pe metru pătrat.

A doua hotărâre de guvern se referă la „declanşarea procedurilor de expropriere pentru 366 de imobile proprietate privată de pe secţiunea 3A, pe teritoriul localităţilor Gilău şi Gârbău, din judeţul Cluj. Astfel, se completează şi se modifică HG 416/2014, în sensul adăugării celor 399 de imobile ce urmează să fie expropriate pe această secţiune. De asemenea, pentru despăgubirea proprietarilor acestor imobile, se suplimentează cu 74.000 de lei suma de 658.000 de lei alocată iniţial, prin hotărârea adoptată în 2014”.

Cum în document, nu sunt trecuţi metri pătraţi, ci doar numărul de proprietăți, putem doar aproxima că se vor da 202 lei pe fiecare.

Se vor expropria mai ales ­terenuri agricole

Noțiunea de „imobile” din aceste documente include și terenurile, după cum au explicat reprezen­tanții Guvernului. „În cazul celor două Hotărâri de Guvern, în majoritatea covârşitoare a cazurilor este vorba despre terenuri, la care se adaugă câteva clădiri dezafectate ale fostelor CAP-uri”. Cu alte cuvinte, termenul «imobil» desemnează realitatea fizică de «teren». Pe scurt, se vor expropria preponderent terenuri agricole, arături, fâneţe, livezi etc.”, a răspuns Biroul de Presă al Executivului.

Am întrebat șefii administraţiilor publice locale pe teritoriile cărora va trece autostrada cum consideră nivelul acestor despăgubiri, acordate conform grilei Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi. „Oamenii sunt cam sărăci în această zonă şi trăiesc preponderent din agricultură. Nivelul de despăgubire de 1,85 lei pe metru pătrat este cel puţin jenant. Cu aproximativ 5 ani în urmă s-au mai făcut exproprieri pentru această autostradă, cu 5 euro pe metru pătrat. Oamenii şi atunci au fost nemulţumiţi, dar acum? Eu cred că va fi scandal! Puteau să întrebe şi primăriile, ce rang are localitatea, care este nivelul de impozitare... Nu este corect ce se întâmplă”, ne-a declarat Laura Dordea, secretarul primăriei Iernut.

Edilul din comuna Bogota, Bartha Laszlo, a precizat că până acum era 3, 5 sau 6 euro pe metru pătrat, unde s-a mai expropriat. „Unii poate nu vor să dea terenurile pentru că sunt agricultori! Pe noi nu ne-a întrebat nimeni, totul e pe nepusă masă, noi doar trebuie să ne acomodăm, nu avem nici o putere. Probabil că oamenii vor merge în instanţă”, este de părere Bartha Laszlo.

Oamenii sunt nemulțumiți de sumele foarte mici prevăzute pentru expropierea terenurilor din calea Autostrăzii Transilvania. „Cu aproximativ cinci ani în urmă, poate chiar mai mult, când era criză, s-au făcut exproprieri cu 3, 5 sau 6 euro pe metru pătrat. Acum de ce nu se poate? Oamenii trăiesc din agricultură, prin asociaţii agricole, cum să le iei terenurile cu 1,85 de lei metrul pătrat? Ciopârţirea terenului le afectează fermele! Înainte s-au negociat banii mulţi pentru exproprieri cu şmecherii care au relaţii, iar acum au rămas săracii, care nu mai primesc nimic. Vă spun că vor fi probleme!”, a precizat primarul comunei Cuci, Ilie Şuta.

În fine, edilul din localitatea Ogra a explicat că localnicii trăiesc mai mult din agricultură. „Vor fi mari discuţii cu aceşti 1,85 de lei pe metru pătrat! Noi am pus la dispoziţia CNADNR datele tehnice privind proprietăţile încă din 2004. Urma ca dânşii să se întâlnească cu proprietarii şi să negocieze. Nu a venit nimeni să negocieze la Ogra, au negociat cu alţii, iar noi am rămas cu 1,85 de lei pe metru pătrat, obligatoriu. Cred că oamenii vor ataca în instanţă această hotărâre”, a explicat, pentru „România liberă“, ­Marian Palaghie, primarul comunei Ogra.

Despăgubiri şi de 0,13 lei mp

Când au auzit despre ce sume li se vor propune pentru despăgubiri, localnicii s-au arătat revoltați. „Nici nu se pune problema ca oamenii să accepte preţul! Oricum, ei sunt deja în proces cu statul”, a explicat primarul comunei Gârbău, Lucian Gheorghe Broaina.

Este vorba despre un proces privind nivelul de despăgubiri dintr-o hotărâre de Guvern din 2014, tot pentru Autostrada Transilvania, care este completat de cel adoptat miercuri. ­Documentul prevede că proprietarii din Gilău şi Gârbău, ­judeţul Cluj, au primit despăgubiri pentru expropriere de 0,17 lei pe metru pătrat şi chiar 0,13 lei pe metru pătrat!

„Oamenii trăiesc aici din ­agricultură şi din cioplirea pietrei. Aici trăiesc familiile meşterilor pietrari care au făcut stucatura Casei Poporului. Preţul de 0,17 lei pe metru pătrat, care este sub-simbolic, a fost atacat în instanţă. Sub nici o formă nu vor primi alte oferte decât prin negociere directă. Nu se mai acceptă bătaia de joc pentru această autostradă nedreaptă”, s-a plâns ing. Silviu David, şeful departamentului Registru Agricol din Primăria Gârbău.

Pagube. Afacerea Bechtel, peste un miliard de euro

Constructia tronsonului Braşov - Borş al Autostrăzii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, încheiat cu compania Bechtel. Firma americană a construit, timp de 7 ani, numai 52 km de autostradă între Turda şi Câmpia Turzii, din 415 cât prevedea contractul pentru Autostrada Transilvania. După cum anunța CNADNR în 2011, în primii 6 ani compania americană a încasat peste un miliard de euro pentru primii 42 de kilometri inaugurați. În plus, statul român a mai avut de plătit penalizări uriașe - dar dosarul secretizat sau dat dispărut pe vremea ministrului Șova nu a mai fost găsit - cifra reală fiind un mister și azi.

Ciudat. Mai scump, când era mai ieftin

Preţurile terenurilor agricole din România sunt de 3 până la 7 ori mai reduse decât în majoritatea statelor europene, deşi s-au dublat în perioada 2007-2011, ajungând la o medie de 1.972 euro pe hectar, potrivit unui studiu al companiei DTZ Echinox, scria Mediafax încă din 2012. Cu toate acestea, „România liberă“ arăta, în 2007, că în cel mai expropriat sat din Transilvania, oamenii au primit 4 euro pe metru pătrat pentru a permite autostrăzii să treacă peste terenurile lor. Astfel, în comuna Turdaș, din Hunedoara, în urma exproprierii a 3.000 de hectare, 71 de familii au primit peste 3.000 de euro, alte 94 de familii au primit peste 10.000 de euro, iar o familie a primit chiar aproape 60.000 de euro.

Comentarii

  • sanis

    13 februarie 2016 15:00

    In tarile civilizate NU EXISTA LITIGII, pentur ca "interesul national" are prioritate. Exista un pret fix care nu poate fi contestat d enimeni. In plus, optica este diferita unui teren care ajunge sa aiba iesire la autostrada ii creste valoarea, deci proprietarul va profita in viitor, fara sa faca nimic. Camd e unde credeti ca a avut Spania atiuti bani ca sa plateasca despagubiri tuturor desproprietaritilor, dupa Dictatura fiind saraca lipita si, azi, avind cea mai deasa retea de autostrazi din Europa? Daca ar fi trebuit sa satisfaca lacomia spaniolilor, asa cum face Statul Roman azi, nu ar fi avuit nici ei austrozi!

    raspunde comentariului
  • marin

    13 februarie 2016 7:58

    Sper ca acesti borfasi care au pus mina pe terenurile pe unde va fi trasata autostrada sa fie despagubiti asa cum merita ! Terenul sa fie evaluat la pret de teren agricol in concordanta cu localitatile unde se afla ,nu va fi un pret de specula mai scump decit cel din centru Clujului sau Bucurestiului ! Sa fie un pret corect ca altfel nu vom circula pe autostrada nici in anul 3000!

    raspunde comentariului
  • Pietrescu I.

    12 februarie 2016 16:27

    O sa le dea cate-un cos de piatra sa mance si cate-un chietroy in CUUUUUR ca dop sa nu sa mai bheeese !! Asa merita cei care isi vand pamantul stramoshesc la talharii comunisto-capitalisti caaacati peste noapte in emanatia iliesciana....

    raspunde comentariului
  • Pietrescu I.

    12 februarie 2016 16:27

    O sa le dea cate-un cos de piatra sa mance si cate-un chietroy in CUUUUUR ca dop sa nu sa mai bheeese !! Asa merita cei care isi vand pamantul stramoshesc la talharii comunisto-capitalisti caaacati peste noapte in emanatia iliesciana....

    raspunde comentariului
  • adrian

    12 februarie 2016 10:52

    CIND E VORBA DE PROIECTE DE INTERES NATIONAL CUM ESTE CONSTRUCTIA DE AUTOSTRAZI,IN ORCICE TARA S-A FACUT O LEGE PENTRU ACESTE EXPROPRIERI SI SE RESPACTA INDIFERENT DE CE SUNT NEMULTUMITI UNII.LA NOI FIECARE CERE SI FACE CE VREA. PENTRU ROMANIA AUTOSTRAZILE SUNT O URGENTA,FARA COMENTARII. VRETI SA TRAIM MSI BINE TREBUIE SA DERULAM CONSTRUCTIA DE AUTOSTRAZI CA DE NU ROMANIA IN MOCIRLA VA RAMANE MEREU.

    raspunde comentariului
    • Cuviosul Microfonie

      12 februarie 2016 18:03

      Cand e vorba de interesul national, in toate tarile civilizate, Guvernul pune de-o parte bani pentru despagubiri la valoarea pietei si negociaza cu cei expropiati. Si asta pentru ca nu vor ca lucrarile sa fie devansate ani de zile pentru litigii. La noi insa este exact invers. Se creaza conflicte artificiale pentru a intarsia lucrarile apoi companiile incaseaza bani pentru intarzierile guvernului. Si uite asa o autostrada de 1 milliard ajunge sa coste 4 dupa 8 ani, cand e pe jumatate gata.

      raspunde comentariului
  • adrian

    12 februarie 2016 10:51

    CIND E VORBA DE PROIECTE DE INTERES NATIONAL CUM ESTE CONSTRUCTIA DE AUTOSTRAZI,IN ORCICE TARA S-A FACUT O LEGE PENTRU ACESTE EXPROPRIERI SI SE RESPACTA INDIFERENT DE CE SUNT NEMULTUMITI UNII.LA NOI FIECARE CERE SI FACE CE VREA. PENTRU ROMANIA AUTOSTRAZILE SUNT O URGENTA,FARA COMENTARII. VRETI SA TRAIM MSI BINE TREBUIE SA DERULAM CONSTRUCTIA DE AUTOSTRAZI CA DE NU ROMANIA IN MOCIRLA VA RAMANE MEREU.

    raspunde comentariului
anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.