9.5 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăLifestyleFoodS-a intors sa-si cunoasca "vanatorul"

S-a intors sa-si cunoasca “vanatorul”

» Pe 6 iunie 1944, tinerii piloti Ion Dobran, 26 de ani, si Barrie Davis, 20 de ani, se vanau in aer, la 7.000 de metri altitudine, deasupra Galatiului. Acum doi ani au aflat unul despre celalalt ca traiesc si au inceput sa-si scrie. Sambata, cei doi, ajunsi la 90, respectiv 86 de ani, s-au vazut pentru prima data la sol, in Bucuresti.

"Sper ca intr-o zi sa ne cunoastem personal", ii scria pe 13 ianuarie 2008 fostul pilot american Barrie Davis lui Ion Dobran, pilotul roman care, pe 6 iunie 1944, ii dobora avionul undeva deasupra Galatiului, in timpul unui bombardament american. Un an si 10 zile mai tarziu de la aceasta prima scrisoare si aproape 66 de ani de la vanatoarea aeriana dintre cei doi, Barrie Davis si Ion Dobran au privit unul in ochii celuilalt pentru prima data.  
Cei doi si-au dat mana si s-au imbratisat cu emotie sambata, la Muzeul Aviatiei din Capitala, in prezenta oficialilor Statului Major al Fortelor Aeriene si a ambasadorului SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein.

"Du-i, Doamne, la Budapesta!"
In dimineata zilei de 6 iunie 1944, locotenentul Ion Dobran juca o partida de bridge la baza din Tecuci, in bordeiul de cinci metri pe cinci sapat in pamant si camuflat cu o foaie de cort. Ca in fiecare dimineata, aviatorii isi faceau de lucru pana la noi ordine.
"Americanii decolau din sudul Italiei. La noi, bombardau uzine, cai ferate, poduri. Ii prindeau prin radar cand se apropiau. Daca veneau spre Turnu Severin, insemna ca veneau la Ploiesti si luau linia muntilor. Daca virau la stanga, insemna ca merg la Budapesta. «Du-i, Doamne, la Budapesta», glumeam noi mereu", spune Dobran. Pe 6 iunie 1944, americanii n-au virat la stanga. Jocul de bridge al pilotilor romani din Grupul 9 de Vanatoare a fost brusc intrerupt de anuntul: "Formatie de avioane americane la 100 km de Prut, cu directia Tecuci".

Toti cei 16 piloti de la baza s-au ridicat in aer. Postul de dirijare ii avertiza ca bombardierele zburau spre o cale ferata din apropierea Galatiului. "Racheta rosie care semnaliza plecarea era mana destinului ce se intindea spre unul sau spre altul. Ca sigur unii nu se mai intorceau", arata sec pilotul Dobran cum se punea problema in acele zile. La scurt timp dupa decolare, s-a pierdut de coechipierul sau. "Am ramas singur. La Galati am ajuns mai tarziu decat ceilalti, deja se vedea fum jos, o parte din calea ferata si un tunel erau distruse." A vazut doua avioane care i s-au parut romanesti. Era prima data cand intalnea Mustangurile pilotate de americani. Abia dupa ce a luat inaltime si-a dat seama ca erau americane, dar nu stia in ce formatie zboara.
"Cand le-am vazut pe cele doua, ma tot asteptam sa mai apara vreo doua. M-am hotarat sa atac, desi nu eram prea convins ca o sa ies bine. Am tras!", spune Dobran, moment in care apasa cu degetul mare un tragaci imaginar.

"Il vad crescand in vizor; apas pe tragaciul tunului"
Pe masa din fata sa stau insirate machete de avioane, articole despre luptele aeriene la care a participat si despre cele 14 victorii ale sale – 11 omologate si trei probabile. Peretii camerei sunt tapetati cu diplome si decoratii primite in cele 340 de misiuni si 74 de lupte aeriene la care a luat parte. Dobran rasfoieste o agenda de buzunar, cu copertele roase, ale carei file le-a scris in timpul misiunilor din al doilea razboi mondial si care a stat la baza "Jurnalului locotenentului Dobran", publicat in anul 1998. Paginile dedicate zilei de 6 iunie 1944 descriu in detaliu atacul impotriva Mustangului american pilotat, cum avea sa afle 64 de ani mai tarziu, de tanarul Barrie Davis: "Altimetru 6.500 m, vitezometru, viteza indicata 440 km/ora, viteza reala catre 600, pozitie, imediat est de Belgrad.

 

Fara sa ma mai gandesc la urmari, ma angajez in lupta. (…) Ma apropii usor, intru in remuurile celui din dreapta, mergeau fara grija, ca la parada. Pic sub ei. Ma axez exact in spate, inca putin. Inca. Ii vad crescand in vizor. Acum! Apas pe tragaciul tunului cu degetul mare de la mana dreapta. Simultan cu aratatorul pe tragaciul celor doua mitraliere cu percutor electric. Rafale succesive tasnesc, le corectez usor dupa trasoare. Un moment americanul parca nu simte nimic, apoi, atins, degajeaza spre stanga jos pe sub celelalte avioane".
Continuarea o povesteste Barrie Davis in scrisoarea  pe care i-a trimis-o pe 13 ianuarie 2008 aviatorului roman. "Prima ta rafala mi-a sfaramat cupola si m-a naucit. Cand mi-am recapatat cunostinta, am descoperit ca nu mai aveam cupola. Nu am remarcat distrugerile pe care le-ai facut avionului meu pana nu am aterizat. Toate cele patru pale ale elicei erau lovite, aripa dreapta era zdrentuita, jumatate din stabilizator nu mai era si un proiectil de 20 mm a fost gasit in rezervorul din spatele scaunului. Din fericire, nici una dintre lovituri nu a atins partile vitale ale Mustangului, asa ca motorul a continuat sa functioneze frumos pana cand am aterizat in Ucraina."  

"Mi-ai facut avionul bun de aruncat la gunoi"

La intalnirea de sambata, Barrie Davis i-a multumit pilotului roman ca a urmarit sa-i doboare avionul, si nu sa-i ia viata: "Ai facut o treaba excelenta pe 6 iunie, mi-ai facut avionul bun de aruncat la gunoi. Iti multumesc insa ca tinta ta a fost avionul, si nu viata mea". Dupa ce l-a imbratisat pe cel pe care l-a obligat sa aterizeze fortat undeva in Ucraina, Ion Dobran i-a spus ca se bucura din toata inima ca-l poate strange in brate si ca a supravietuit atacului sau: "E o adevarata minune. Ca si cum cineva a aruncat atunci, in ’44, o sticluta cu un mesaj in ea si azi, 65 de ani mai tarziu, colonelul Barrie Davis a gasit-o".

Ion Dobran si-a intors auditoriul in timp povestind cum nici Messerschmitt-ul sau n-a scapat nevatamat pe 6 iunie 1944. Pilotul american Wayne Lowry, prieten cu Barrie Davis, a reusit sa trimita doua proiectile in Messerschmitt-ul pilotat de roman si l-a fortat sa aterizeze. "Am vazut ca ma urmarea foarte insistent un alt american. A urmat o lupta in aer dupa toate canoanele: rasuciri, rasturnari, impresii de vrie, la 7.000 metri altitudine, printre nori care lasau o pojghita de gheata pe geam, dar n-a fost chip sa scap de el si mi-a lovit avionul, in mai multe rafale. Un proiectil s-a oprit in scaun, il simteam la spate, dar doar «inflorise» blindajul, nu penetrase. Am aterizat fortat pentru ca un proiectil intrase prin peretele din spatele rezervorului de benzina." Un roman n-ar fi de ajuns pentru cate are de povestit generalul (r) Dobran. Se opreste insa si lasa loc de-o gluma, spunandu-i lui Barrie Davis ca soarta a hotarat ca el sa fie in acel Mustang: "Pentru mine era doar avionul din dreapta, pe care l-am ales intamplator pentru tir".

Si-au scris despre razboi si stranepoti
Amintirea acelei zile inca il mai bantuie pe Barrie Davis, care a venit la Bucuresti special pentru a-l intalni pe cel ce i-a trimis avionul la fier vechi pe 6 iunie 1944. "Imi aduc aminte ca si cum s-ar fi intamplat ieri. Nici macar nu l-am vazut. A venit din spate si nici nu mi-am dat seama ce mi se intampla", spune Davis, care a aflat numele celui ce ii doborase avionul de la editorul unei reviste de aviatie din Statele Unite. "I-am scris pentru ca eram curios ce s-a intamplat in acea zi de 6 iunie", explica Davis dorinta de a lua legatura cu fostul sau dusman din aer. In cei doi ani de cand au aflat unul despre celalalt, fostii inamici si-au povestit vietile in scrisori, si-au trimis fotografii, si-au impartasit impresii din razboi si si-au vorbit despre nepoti si stranepoti.

Dobran i-a spus noului sau prieten despre anii grei din comunism, cand a fost nevoit sa lucreze ca strungar, iar Barrie Davis i s-a destainuit ca si-a pierdut un frate in razboi. Corespondenta lor, inceputa in ianuarie 2008, va continua si dupa recenta intalnire de la Bucuresti. "Razboiul este o pierdere teribila de vieti. Daca fostii inamici pot fi prieteni, exista speranta pentru umanitate", spune Barrie Davis.

» Ambasadorul SUA: "Cine isi varsa sangele impreuna cu mine mi-e frate"
Intalnirea dintre colonelul Barrie Davis si generalul Ion Dobran a fost organizata de consulul onorific al Romaniei la Boston, Dan Dimancescu. Acesta, prezent sambata la Muzeul Aviatiei, si-a exprimat bucuria de a-i vedea pe cei doi unul langa altul, dupa atatia ani de la lupta lor aeriana din timpul celui de-al II-lea razboi mondial. "E neobisnuit sa fii in prezenta a doi oameni care traiesc dupa un cod special, cel al onoarei", a spus Dimancescu. La eveniment a luat parte si ambasadorul Statelor Unite ale Americii la Bucuresti, Mark Gitenstein, care a remarcat ca, daca cele doua tari erau inamice pe data de 6 iunie 1944, acum sunt bune prietene.

"Cei doi au dat dovada de patriotism si eroism. As vrea sa-l citez pe Shakespeare si sa spun ca «cel care-si varsa sangele impreuna cu mine mi-e frate»", a conchis ambasadorul Gitenstein, facand referire la soldatii romani care lupta alaturi de americani in Afganistan. Programul lui Barrie Davis in Romania include vizite la mormantul unor eroi americani si zborul pe traseul Ploiesti-Valea Prahovei-Brasov, unde au avut loc bombardamente americane in cel de-al II-lea razboi mondial.

Cele mai citite

Fântânile arteziene din Sectorul 4, pregătite pentru zilele călduroase de vară

Sectorul 4 al Capitalei este o comoară ascunsă pentru cei care își doresc să exploreze frumusețea orașului. Printre numeroasele sale atracții, cum ar fi...
Ultima oră
Pe aceeași temă