13.3 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialCe șanse de VIAȚĂ avem, în funcție de VITEZA la momentul...

Ce șanse de VIAȚĂ avem, în funcție de VITEZA la momentul accidentului

Moartea într-un accident rutier a patronului de la Hexi Pharma, Dan Condrea, reaprinde controversele referitoare la conducerea preventivă a automobilelor.

Poliția Rutieră are campanii de informare cu tema “Viteza ucide”. Șoferii au însă opinii mult mai nuanțate.

Unii șoferi susțin că nu viteza în sine, ci starea proastă a șoselelor generează accidente. Alți șoferi acuză semnalizarea rutieră defectuoasă sau incompletă. Drept factori favorizanți  ai accidentelor mai sunt menționați conducătorii auto lipsiți de experiență sau indisciplinați, precum și (nu în ultimul rând) pietonii. Aceștia sunt, de altfel, victime frecvente în accidente rutiere.

Iată concluziile unui studiu de specialitate, prezentat de firma Nexus România – furnizor de soluții GPS.

“Din spatele volanului poți avea impresia ca abia te miști, dar aproximativ 10 la sută dintre pietonii loviți de o mașină care circulă cu 40 de kilometri la oră sunt răniți fatal. Din păcate, prea puțini șoferi știu acest lucru”, subliniază studiul.

Dacă limita de viteză este de 50 km/h în localitate, atunci unii șoferi consideră că pot să accelereze până la 60 km/h, pentru că nu riscă amendă sau puncte de penalizare dacă întâlnesc un echipaj de poliție cu radar. Studiul Nexus relevă că “acest mod de a gândi se finalizează uneori cu povești tragice, precum cea a patronului Hexi Pharma, care conducând cu viteză mare, a ieșit de pe drum și s-a oprit brusc într-un copac”.

Amenda nu reprezintă cel mai mare risc atunci când accelerezi peste măsură! Șoferii nu conștientizează riscurile pe care și le asumă atunci când depășesc viteza legală. Zece, douăzeci, poate chiar 30 de kilometri în plus par nesemnificativi, dar în cazul unui impact, fac diferența între viață și moarte.

Citește și: Cutia de vteză automată și noi versiuni sunt disponibile pe mașinile Dacia, din luna iunie

Concomitent cu creșterea vitezei automobilului, anticiparea traficului devine mai dificilă, iar șoferul nu mai reușește să reacționeze în timp util.

De exemplu, doar 10 km/h în plus cresc exponențial riscul de deces în cazul în care o mașină lovește un pieton.

Dacă mașina are până la 30 km/h, aproape toți pietonii supraviețuiesc. La 40 km/h – supraviețuiesc aproximativ 90%. La 80 km/h numărul de supraviețuitori scade sub 50%. Iar la o viteză a mașinii de 100 km/h, doar 10 la sută dintre pietoni supraviețuiesc.

La impactul frontal între două vehicule, la 64 km/h, 17% dintre șoferii care poartă centura sunt răniți fatal. La 80 km/h, 60% dintre șoferii care poartă centura sunt răniți fatal.

La impactul lateral între două vehicule, riscul de deces este mult mai mare. Astfel, dacă între cele două mașini există o viteză relativă de 64 km/h, 85% dintre șoferii care poartă centura sunt răniți fatal.

Citește și: Ce ACTOR celebru va dirija șoferii prin programul Waze

Șoferii experimentați își supraestimează abilitățile, ceea ce reprezintă un factor de risc. Dacă în primele luni de la obținerea permisului de conducere majoritatea șoferilor sunt rezervați în trafic, odată cu experiența, unii încep să subestimeze pericolele potențiale. De asemenea, orice șofer este mai relaxat când circulă pe un drum știut și tinde să își asume unele riscuri pe care nu și le-ar asuma într-o zonă necunoscută.

Astfel, chiar și șoferii cu ani de experiență riscă să provoace accidente.

Pentru a modera excesul de zel la volan al șoferilor profesioniști tot mai multe companii aleg să implementeze sisteme de monitorizare prin GPS, care oferă printre altele și informații despre viteza de deplasare a vehiculelor. În acest mod, patronul firmei are permanent controlul asupra comportamentului la volan al șoferilor săi.

Monitorizarea prin GPS oferă informații despre viteza și despre accelerația mașinii, despre numărul de kilometri parcurși, despre traseul urmat și despre timpul de conducere și de odihnă al șoferului.

Citește și: Grupul Renault – Dacia ar putea cumpăra o parte din serviciul GPS destinat automobilelor

 

 

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Europa Conference League în faza semifinalelor: Care sunt favoritele

Aston Villa, Fiorentina, Olympiacos și Brugges sunt echipele rămase în cursa pentru cucerirea trofeului UEFA Europa Conference League în acest sezon. Prima manșă a semifinalelor va avea...

Ocolul Bucureștiului în 30 de zile

Coaliția PSD-PSD a făcut un ocol de treizeci de zile pentru a ajunge de unde a plecat. “Și mă ocoli...” – vorba bancului. Dar...

Cât timp ar trebui să dureze plimbarea câinelui?

Plimbarea zilnică a câinelui oferă numeroase beneficii pentru sănătatea mentală, emoțională și fizică pentru aproape toți câinii. Plimbările oferă exerciții fizice, care sunt bune...
Ultima oră
Pe aceeași temă