Moartea într-un accident rutier a patronului de la Hexi Pharma, Dan Condrea, reaprinde controversele referitoare la conducerea preventivă a automobilelor.
Poliția Rutieră are campanii de informare cu tema “Viteza ucide”. Șoferii au însă opinii mult mai nuanțate.
Unii șoferi susțin că nu viteza în sine, ci starea proastă a șoselelor generează accidente. Alți șoferi acuză semnalizarea rutieră defectuoasă sau incompletă. Drept factori favorizanți ai accidentelor mai sunt menționați conducătorii auto lipsiți de experiență sau indisciplinați, precum și (nu în ultimul rând) pietonii. Aceștia sunt, de altfel, victime frecvente în accidente rutiere.
Iată concluziile unui studiu de specialitate, prezentat de firma Nexus România – furnizor de soluții GPS.
“Din spatele volanului poți avea impresia ca abia te miști, dar aproximativ 10 la sută dintre pietonii loviți de o mașină care circulă cu 40 de kilometri la oră sunt răniți fatal. Din păcate, prea puțini șoferi știu acest lucru”, subliniază studiul.
Dacă limita de viteză este de 50 km/h în localitate, atunci unii șoferi consideră că pot să accelereze până la 60 km/h, pentru că nu riscă amendă sau puncte de penalizare dacă întâlnesc un echipaj de poliție cu radar. Studiul Nexus relevă că “acest mod de a gândi se finalizează uneori cu povești tragice, precum cea a patronului Hexi Pharma, care conducând cu viteză mare, a ieșit de pe drum și s-a oprit brusc într-un copac”.
Amenda nu reprezintă cel mai mare risc atunci când accelerezi peste măsură! Șoferii nu conștientizează riscurile pe care și le asumă atunci când depășesc viteza legală. Zece, douăzeci, poate chiar 30 de kilometri în plus par nesemnificativi, dar în cazul unui impact, fac diferența între viață și moarte.
Concomitent cu creșterea vitezei automobilului, anticiparea traficului devine mai dificilă, iar șoferul nu mai reușește să reacționeze în timp util.
De exemplu, doar 10 km/h în plus cresc exponențial riscul de deces în cazul în care o mașină lovește un pieton.
Dacă mașina are până la 30 km/h, aproape toți pietonii supraviețuiesc. La 40 km/h – supraviețuiesc aproximativ 90%. La 80 km/h numărul de supraviețuitori scade sub 50%. Iar la o viteză a mașinii de 100 km/h, doar 10 la sută dintre pietoni supraviețuiesc.
La impactul frontal între două vehicule, la 64 km/h, 17% dintre șoferii care poartă centura sunt răniți fatal. La 80 km/h, 60% dintre șoferii care poartă centura sunt răniți fatal.
La impactul lateral între două vehicule, riscul de deces este mult mai mare. Astfel, dacă între cele două mașini există o viteză relativă de 64 km/h, 85% dintre șoferii care poartă centura sunt răniți fatal.
Citește și: Ce ACTOR celebru va dirija șoferii prin programul Waze
Șoferii experimentați își supraestimează abilitățile, ceea ce reprezintă un factor de risc. Dacă în primele luni de la obținerea permisului de conducere majoritatea șoferilor sunt rezervați în trafic, odată cu experiența, unii încep să subestimeze pericolele potențiale. De asemenea, orice șofer este mai relaxat când circulă pe un drum știut și tinde să își asume unele riscuri pe care nu și le-ar asuma într-o zonă necunoscută.
Astfel, chiar și șoferii cu ani de experiență riscă să provoace accidente.
Pentru a modera excesul de zel la volan al șoferilor profesioniști tot mai multe companii aleg să implementeze sisteme de monitorizare prin GPS, care oferă printre altele și informații despre viteza de deplasare a vehiculelor. În acest mod, patronul firmei are permanent controlul asupra comportamentului la volan al șoferilor săi.
Monitorizarea prin GPS oferă informații despre viteza și despre accelerația mașinii, despre numărul de kilometri parcurși, despre traseul urmat și despre timpul de conducere și de odihnă al șoferului.
Citește și: Grupul Renault – Dacia ar putea cumpăra o parte din serviciul GPS destinat automobilelor