Creștere semnificativă pentru industria auto

de Andrei Mărgăritescu , 08 februarie 2016 - stire actualizata la ora 21:15, 08 februarie 2016
Creștere semnificativă pentru industria auto

România se află pe locul 10 în Europa ca număr de maşini asamblate în 2015. Deşi a avut parte şi de obstacole, industria auto a avut o creştere puternică anul trecut. Fabricile din țară au produs pe întreaga durată a anului trecut maşini şi componente în valoare de 18 miliarde de euro, o valoare cu 7% mai mare decât în 2014, potrivit Digi24. O parte mică din producţie a ajuns pe piaţa internă, dar cel mai mult s-a lucrat pentru export. În prima jumătate a anului trecut, exporturile de componente au crescut cu 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2014.

O analiză CENIT, citată de postul de televiziune, arată că investiţiile în fabricile de componente din România sunt mai mari decât în celelalte țări din Europa Centrală și de Est. Iar banii nu sunt cheltuiţi doar pentru deschiderea unor linii de producţie noi, ci se investeşte din ce în ce mai mult şi în modernizarea celor deja existente.

Pe lângă piesele simple din componenţa automobilelor, fabricile din România au început să producă şi elemente mai complexe, cum ar fi sisteme microelectronice și mecatronice avansate. „De exemplu, Bosch a înfiinţat în 2014, la Jucu, o fabrică care produce componente electronice pentru pentru sistemele de asistenţă la condus, dar şi pentru sistemele de management al energiei. Continental şi Fujikura sunt alte două companii care produc în România componente avansate pentru automobile, de la materiale moderne până la senzori”, scrie Digi24.

CENIT remarcă şi o creştere a numărului de roboţi utilizaţi pe liniile de producţie. Dacia deja este într-un proces de creştere a automatizării, care va duce la reducerea numărului de angajaţi. Cel mai mult vor fi afectaţi cei de la linia de caroserii, unde gradul de producție manuală este în prezent de 90%.

Dar, în vreme ce roboţii ameninţă posturile operatorilor de pe liniile de producţie, industria auto din România generează noi locuri de muncă. În plus, au apărut companii locale implicate în digitalizarea producţiei auto. Adică în dezvoltarea tuturor acelor componente care le permit maşinilor să se conecteze la Internet sau la telefonul inteligent al şoferului.

Motoarele de 1,2 litri, la mare căutare

Motorizările sub 1,2 litri, aproape inexistente în anii de boom ai achizițiilor de autovehicule, înregistrează o creștere importantă în ultimul timp în România, având vânzări în urcare cu 30,8%, la 30.882 de unități în 2015, reprezentând 31,4% din piață. Deși cu o creștere mult mai mică decât motorizările sub 1,2 litri, mașinile noi cu propulsoare între 1,2 și 1,6 litri dețin cea mai mare cotă de piață în România, în jur de 47% în 2015, ­conform Wall Street.ro. Pentru acest ­segment de motorizări, cererea a crescut anul trecut față de 2014 cu 12,7%, la 46.012 unități, după cum arată un raport al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA). Pe locul 3 în piața auto din România sunt mașinile noi cu motorizări între 1,6 litri și 2 litri, reprezentând un procent de aproape 15% din vânzări, 14.657 unități. Cererea pentru autoturisme noi cu astfel de propulsoare a crescut cu ­aproximativ 18% în 2015 față de anul trecut. 

Mașinile noi cu motorizări între 2 litri și 3 litri au avut anul trecut sub 7% din piața auto din România, cu 6.544 unități. Singurul segment de motorizări în scădere (-12%) anul trecut a fost cel peste 3 litri, care a avut 0,2% din piață cu 230 de mașini noi vândute.

Vânzările de autoturisme au crescut anul trecut cu aproape 19%, la 98.325 de unități (27% fiind autohtone – 32.100 unități), arată sursa citată. Anul acesta, piața auto ar putea crește cu 10-12% față de 2015, la circa 135.000 de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale și autobuze) de la 120.591 de unități în urmă cu un an, consideră reprezentanții APIA .   

Comentarii

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.