Regele Mihai este, chiar și la 93 de ani, un entuziast al motoarelor. În țară sau în exil, pasiunea pentru mașini nu l-a părăsit niciodată.
Mihai I a apreciat mereu momentele de răgaz, la volanul unui Mercedes de teren (producție 1940), în împrejurimile Săvârșinului, sau al unui roadster, pe drumul București – Sinaia. Ceea ce l-a interesat și mai mult a fost însă mașina din spatele volanului, fiind perfect capabil să repare un motor. Atracția față de lumea auto a început încă din copilărie, când a deprins tainele condusului în curțile Cotroceniului, de la șoferii familiei. De altfel, toți membrii Casei Regale conduceau, inclusiv bunicii săi, regele Ferdinand și Regina Maria, alături de care a zburat și cu avionul.
Un rege cu 2 milioane km la bord
La doar șase ani, regele a primit prima sa mașină, un vehicul electric englezesc, pe care l-a condus pe aleile Cotroceniului. Prima mașină adevărată a primit-o în dar când avea opt ani. Principele Nicolae, unchiul său, i-a făcut cadou un Morris (producție 1927), cu care regele a ”strâns” și primii săi 3.600 km. Din 1929 până în 1936, a rămas în proprietatea sa, iar asta l-a făcut ulterior să spună: „Cred că m-am născut cu volanul în mână”, cum scria Principele Radu, în cartea „Mașinile Regelui” (Curtea Veche, 2012).
De-a lungul timpului, a avut 38 de mașini, plus alte vehicule de teren, printre care și 4 jeep-uri. Cele mai dragi, însă, i-au fost un cabrio Mercedes-Benz 540 K (1937), pe care l-a condus între 1939 și 1941, și un Jaguar SS 100 Supersport (1937). A iubit roadsterul britanic, pentru că, explica Maiestatea Sa, în cartea amintită, l-a atras ținuta de drum a mașinii, „mai ales atunci când ajungea la 180 km/h.”
Cu timpul, a început să fie interesat de jeep-urile americane. Prima mașină de acest fel a primit-o în dar de la soldații americani, prezenți la București, spre finalul anului 1944. A fost un Jeep Ford GPW (1944), cu care a parcurs peste 110.000 km, dintr-un total de 2.000.000 km, ”strânse” cu toate mașinile sale. Regele a condus, de-a lungul timpului, patru jeep-uri.
Pasiunea lui Mihai I pentru mașini s-a adaptat timpurilor trăite de familia regală, însă nu a dispărut niciodată. Astfel, dacă în perioada în care a fost rege a schimbat mașinile la doi-trei ani, în exil, a păstrat o mașină chiar și 10 ani. În perioada interbelică, lansările de mașini erau puține, iar asta le permitea celor pasionați de cai-putere să încerce aproape tot ce apărea nou pe piață.
Pasiunea pentru aviație
Obligat de comuniști să abdice, Mihai I s-a angajat ca pilot în Elveția, în perioada exilului. Regele pilota avioane către diverse companii aeriene din Europa și trebuia să prezinte oferta Learjet.
Mihai I a purtat mereu amintirea mentorului său în tainele zborului, pilotul Traian Udrischi. Un episod din tinerețea Regelui este cel în care Udrischi i-a dat mână liberă să zboare singur. A fost un zbor reușit, iar, după aterizare, Regele a constatat că, din cala avionului, a coborât un grup de soldați, care erau gata să intervină în orice moment pentru a-i salva viața.
Regele Mihai a lucrat pentru diverse companii, din domenii diferite, în perioada exilului, însă industria aeronautică a fost mai aproape de sufletul său, se mai arată în lucrarea ”Mașinile Regelui”.
De altfel, în timpul liber, Mihai I putea fi găsit mereu meșterind în garaj. Aproape la fiecare dintre reședințele Casei Regale a existat sau există un garaj: la Palatul Regal București Săvârșin (anii ’30, ’40) sau Palatul Elisabeta (unde a stat între 1945 și 1948), Vila Fantasia din Versoix (Elveția, 1950-1970) și casele din Marea Britanie (1950-1956).