9.6 C
București
joi, 16 mai 2024
AcasăSpecialNoxele ard grupul Volkswagen

Noxele ard grupul Volkswagen

Pentru a afla nivelul până la care va merge această înfrângere, trebuie pornit de la poziția judecătorului districtual Charles Breyer, în timpul unor audieri preliminare din San Francisco, când mai mulți cetăţeni din Ca­lifornia au reclamat emisiile de CO2 în atmosferă, măsurate de laboratoare independente pe maşini Volkswagen cu motori­zare Diesel.

Rolul acuzatorului în acest scandal a fost preluat de asistentul procurorului ge­neral din Washington, John Cruden, care a arătat o atitudi­ne fără echivoc. “Constructorii de autovehicule care pică examenul certificării şi sunt învinşi de procentul eliminării noxelor în atmosferă păcălesc cumpărătorii şi pun în pericol sănătatea cetăţenilor. Ei trebuie să plătească!… SUA au demarat acţiuni concrete împotriva Volks­wagen“, a precizat acesta.

Protecția mediului este o ţintă veche, fixată în programul politic al Administraţiei Obama. Un obiectiv propus, cu limite prestabilite fixate pentru decenii şi datorită acordurilor internaţionale privind încălzirea globală. Se ştie că au existat contestări vehemente ale europenilor asupra măsurilor de ecologizare din America. De altfel, Canada şi SUA au refuzat să recunoască unele clauze ale protocolului Kyoto, care fixează principial cantitatea maximă de CO2 care va fi debarasată în atmosferă de fiecare ţară.

Termenul de 24 martie impus la început de 2016 de responsabilii americani Grupului Volkswagen pentru a prezenta soluţia salvatoare a fost unul rezonabil. Firmele care derulează proiecte de lungă durată au experienţă în a planifica toate activităţile. Specialiştii germani nu au mai apelat la recalibrarea software-ului computerului care manevra noxele. Soluţia de inginerie găsită de Volkswagen implică plasarea unui nou element tubular mecatronic de filtrare pe ţeava de eliminare a gazelor produse prin arderea combustibilului. Avantajele anterioare vor fi pierdute: puterea de tractare se micșorează, consumul de motorină creşte, viteza de accelerare scade. Doar regulile ecologice vor fi respectate.

Termen ratat

Volkswagen nu a respectat însă termenul de 24 martie pentru închiderea litigiului. Directorul general al grupului a anunţat că sunt în pregătire alte costuri adiţionale. Matthias Müller a explicat planificarea a 7 miliarde de dolari pentru cheltuieli urgente. Unele surse însă ridică estimarea la un total necesar de 46 miliarde dolari, pentru circa 11 milioane de autovehicule VW intrate în ilegalitate pe glob. Matthias Müller a dat de înţeles că cei din Wolfsburg sunt pregătiţi să plătească chiar şi aceste pierderi.

New York Times a calculat că pentru o primă tranşă de 800.000 de unităţi Volkswagen în SUA se vor cheltui 2,2 miliarde dolari. Dar, pentru că au înşelat încrederea consumatorilor americani, există posibilitatea chiar a răscumpărării autovehiculelor care au instalat software-ul de eludare a limitei de noxe a atmosferei.

Din 4 ianuarie 2016, lucrurile au fost clarificate cumva pe partea americană. În februarie, cheltuielile revendicate a fi suportate de VW se ridicau la 18 miliarde de dolari. Doleanţele Departamentului Justiţiei de la Washin­gton către grupul german au ajuns la Wolfsburg în primul rând pe fondul nemulţumirii manifestate de consumatorii de autovehicule din California. Aceştia au reclamat propriului stat inadvertenţele descoperite la autoturisme, iar anchete inerente în cadrul VW au revelat munca nepotrivită a 17 angajaţi care au obstrucţionat justiţia, prin ascunderea unor probe.

Grupul german a promis compensaţii directe către pro­prietarii americani de autoturisme cu tracţiune Diesel construite după 2010. Posesorii de VW au deja opţiunea de a primi 1.000 de dolari despăgubiri, însă experţii firmei au formulat rezerve că ar avea o capabilitate de a repara aproximativ 600.000 de maşini în service-uri, câte s-au anunţat iniţial a fi propice cantitativ pentru a acoperi rapid vina poluării atmosferice. La confruntarea cu părţile implicate din martie, judecătorul districtual Charles Breyer a fixat un ultim termen, 21 aprilie, pentru a îngădui marelui plan al VW să satisfacă pe deplin cererile guvernului american.

Emisii de noxe înspre Europa

Deşi în primele luni nu a reacţionat, Marea Britanie a început acţiuni de convingere a Grupului Volkswagen. După ce managementul sucursalei britanice a concernului german a clamat că “nu există planificate compensaţii pentru proprietarii de Diesel-uri din Regatul Unit”, o dezminţire a venit după o lună de la Wolfsburg, iar lucrurile s-au schimbat brusc şi britanicii vor primi despăgubiri. Pentru că planul de rechemare şi refacere a maşinilor este în întârziere, va fi oferită păgubiţilor o decompensare asemenea celei din USA. 

Locul 1, pierdut în favoarea Toyota

Directoratul Grupului Volkswagen a pregătit piaţa bursieră cu un pesimism temperat. Bilanţul anual a fost reportat din 2015 în 2016. În punctul de maxim al crizei noxelor, în 24 septembrie 2015, valoarea acţiunilor scăzuse la jumătate. O fracţiune importantă din marea problemă a rambursărilor tuturor cheltuielilor Volkswagen revine firmelor de asigurări. Acestea suferă, la rândul lor, reevaluări bursiere. În plus, în mediul bancar o discuţie din culisele unui credit de 11 miliarde dolari pentru Volkswagen ridică semne de întrebare. Ca funcţionalitate, probabil, creditorul va primi siguranţa rambursării de la un consorţiu bancar, care va garanta buna-credinţă a celui împrumutat. Statul german se va implica susţinut pe această direcţie.

Deja, Volkswagen a fost devansat la nivel mondial de grupul Toyota, deși în 2014 se credea că în următorii ani cei din Wolfsburg vor fi numărul 1 în lume, cu 10 milioane unităţi vândute pe an.

Grupul își pune speranțele de revenire în noi modele Volkswagen, prezentate cu mândrie mapamondului – la ultimul Târg de Automobile de la Geneva, din Elveţia. Este cert – constructorii de autovehicule care nu progresează dispar! Deşi conduita actuală a concernului german emană siguranţă, confruntarea cu spectrul închiderii firmei este real. În acest caz sumbru, litigiul VW cu Departamentul American al Justiţiei va fi unul cu adevărat devastator. Guvernul de la Washington nu a pierdut timpul degeaba în privinţa apărării drepturilor cetăţenilor afectaţi uneori de abuzuri. Va obţine maximum de beneficii în favoarea acestora. Anchetele vor dezvălui cum a fost posibilă apariţia şi utilizarea 5 ani de zile a unor autovehicule ilegale.

Numai prin mediatizarea excesivă în afacerea Volkswagen-urilor poluatoare concernul cu sediul la Wolfsburg pierde enorm. Consecinţe directe se vor vedea abia peste 2, 3 ani, când vor fi resimţite şi în România.

Cele mai citite

Robert Fico, premierul slovac, este supus unei operaţii “foarte complicate” la Spitalul Roosevelt din Banska Bystrica

Premierul slovac Robert Fico este supus unei operaţii "foarte complicate" la Spitalul Roosevelt din Banska Bystrica, după ce a fost împuşcat de cinci ori...

Attila Varga, judecător la CCR, a fost internat în stare gravă la Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti

Judecătorul Varga Attila de la Curtea Constituţională a României a fost internat, miercuri, în stare gravă, la Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti, au precizat...

Pe eJobs sunt afișate salariile pentru pozițiile care se scot în piață la angajare

Uniunea Europeană a decis, recent, termenul limită până la care angajatorii vor fi obligaţi să publice salariile pentru toate poziţiile pe care le scot...
Ultima oră
Pe aceeași temă