8.7 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăSpecialPiaţa auto este în scădere pentru al 6-lea an consecutiv

Piaţa auto este în scădere pentru al 6-lea an consecutiv

Vânzările de autovehicule noi au înregistrat în 2013 al şaselea an consecutiv de scădere, ajungând la nivelul din urmă cu 13 ani, respetiv circa 82.000 de unităţi, după un regres de 6,3%, în ciuda unui semestru doi în care livrările au fost pe plus, potrivit APIA.

“Semestrul doi din 2013 a înregistrat o creştere destul de importantă a vânzărilor raportate, ceea ce a dus la creşteri chiar importante în anumite luni faţă de lunile similare din 2012. Ca urmare, pentru această perioadă consemnăm o creştere medie a pieţei de 5,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, din care la autoturisme de 9,7%. Cu toate acestea, la sfârşit de an s-a înregistrat o scădere generală a pieţei de 6,3%, din care la autoturisme de 4,8%”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Vânzările de autovehicule au totalizat anul trecut 82.011 unităţi, din care 68.702 au fost autoturisme.

Livrările sunt susţinute în continuare de achiziţiile realizate de companii (74% în 2013 versus 70% în 2012).

Pe de altă parte, volumul autovehiculelor rulate din import a crescut la peste 266.000 de unităţi, din care 221.800 de autoturisme, din aceste date rezultând că la fiecare autovehicul nou vândut nou vândut în România au fost aduse alte 3,8 rulate, conform APIA.

În decembrie, vânzările de autovehicule au scăzut cu 1,6% faţă de luna anterioară, până la 8.070 de unităţi.

“Pentru prima dată în ultimii trei ani remarcăm o creştere a trei trimestre succesive ale aceluiaşi an. Toate cele şase luni ale semestrului doi din 2013 au înregistrat volume mai mari comparativ cu cele similare din 2012. În mod cert, acest dezechilibru între cele două semestre vine din lansarea târzie a programului Rabla”, potrivit sursei citate.

La autoturisme, topul pe mărci este condus de Dacia (22.727 unităţi vândute, respectiv 33,1% din total), urmată de Volkswagen (7.447 unităţi/ 10,8%), Skoda (5.516 unităţi/ 8%), Renault (4.088 unităţi/ 6%), Ford (3.727 unităţi/ 5,4%) şi Opel (2.786 unităţi/ 4,1%).

Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf.

La un volum total de 410.997 unităţi, 2013 a reprezentat un record absolut în privinţa volumului producţiei, creşterea fiind de 21,7% faţă de 2012.

Volumele cele mai mari au fost înregistrate de Dacia Duster (123.213 unităţi), urmată de Dacia Sandero (119.228 unităţi), Dacia Logan (84.050 unităţi) şi Ford B-Max (68.339 unităţi).

Exporturile s-au plasat la 362.869 unităţi, în urcare cu 9,6%.

Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (118.901 unităţi), urmat de Sandero (114.102 unităţi), Ford B-Max (68.353 unităţi) şi Dacia Logan (43.373 unităţi).

Comparativ cu 2007, producţia şi exporturile au crescut anul trecut cu 70%, respectiv 196%, în vreme ce importurile şi vânzările au scăzut cu 75,6%, respectiv 77,6%, potrivit datelor APIA.

Pe de altă parte, în România s-au înregistrat anul trecut trei înmatriculări de maşini noi la mia de locuitori, printre cele mai slabe performanţe la nivelul Uniunii Europene. Comparativ, media europeană a fost de 23 de unităţi/ 1.000 de locuitori, Germania a ocupat primul loc, cu 37 unităţi, în vreme ce Bulgaria s-a plasat pe ultima poziţie, cu 2,5 unităţi.

Principalele cauze care au dus la declinul pieţei auto din România sunt apetenţa ridicată a consumatorilor români pentru autovehiculele rulate, pe fondul deselor modificări legislative, dublate de scăderea puterii de cumpărare, precum şi nefiscalizarea importului de maşini second-hand şi accesul limitat la sursele de finanţare pentru achiziţia autovehiculelor, limitarea deductibilităţii TVA şi a amortizării, demararea târzie a programului Rabla în 2013, nesoluţionarea problemei circulaţiei autovehiculelor înmatriculate în alte state şi accesul masiv pe piaţă a pieselor şi componentelor auto contrafăcute, a declarat într-o conferinţă de presă preşedintele APIA, Ernest-Virgil Popovici.

“Problema nu este că avem scăderi astăzi pe care nu le putem controla sau nu le putem gestiona, problema este că din păcate nu vedem la nivelul anului 2014 factori care să ne încurajeze să credem într-o creştere a pieţei. Avem un nivel al pieţei totale foarte scăzut, avem o tendinţă în piaţă de demotivare a partenerilor, există un aflux puternic de maşini second-hand importate. (…) Planificăm modest piaţa pentru 2014, există diferenţe minime între membrii APIA în ceea ce priveşte prognoza de piaţă pentru 2014”, a declarat, la rândul său, Brent Valmar, vicepreşedinte al asociaţiei.

El a concluzionat că piaţa se va plasa în acest an la un nivel apropiat de cel din 2013, iar dificultăţile se vor menţine.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă