21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialDiesel vs electric. Trebuie căutate soluții de transport public curat

Diesel vs electric. Trebuie căutate soluții de transport public curat

Interviu cu Raul Cazan, preşedintele 2 Celsius, rețeaua europeană a jurnaliștilor de mediu

Credeţi că și-au epuizat motoarele termice toate posibilitățile de evoluție, strict din perspectiva respectării standardelor de poluare care sunt impuse în Europa și SUA?
Producatorii auto, la fel ca alţi producători din industrii intensive din punctul de vedere al emisiilor, nu fac decât să promită și să încerce puțin greenwashing. În realitate, dincolo de frauda de la VW, la testele de emisii de CO2, în medie, aproape toate modelele Mercedes ating pe drum niveluri de 50% mai ridicate decât la testele de laborator; seria BMW 5 și Peugeot 308 depășesc cu aproape 50% testele de laborator. Pentru aproape orice nou model lansat pe piață, diferența dintre test și performanța în lumea reală e mare. Odată cu lansarea lui VW Golf Mark VII, diferența dintre test și emisiile reale a sărit de la 22% la 41%. Diferența pentru noul Mercedes C Klasse a crescut de la 37% la 53%. Pentru Renault Clio IV, diferența e aproape dublă, de la 19% la 34%. Aceste diferențe nu pot apărea doar din utilizarea augmetată a flexibilităților de testare – dispozitive de manipulare mult mai sinistre și la fel de ilegale ar putea fi utilizate la scară largă. (potrivit cercetării Transport&Enviroment – Mind the Gap)
Un Audi A8 testat în Europa produce emisii de oxid de azot (noxe) de 21,9 de ori mai mari decât limita legală pe stradă; un BMW X3 diesel este la 9,9 de ori peste limita de emisii legală măsurate pe stradă; Opel Zafira Tourer, de 9,5 de ori mai mult; Citroen C4 Picasso, de 5,1 de ori mai mult. Toate aceste mașini au trecut testele de laborator! (T&E – Mind the Gap)
Dar vă răspund totuși la întrebare. Motoarele termice nu și-au epuizat posibilitățile, ba dimpotrivă, ar trebui să înceapă să le exploreze cu mai multă atenție și, ceva nou, onestitate. Evoluția spre mai bine, spre mai puține emisii, nu se poate epuiza, mă miră astfel de afirmații prometeice: trăim într-o eră a unor descoperiri științifice și inovații tehnologice fără precedent, dar totul se încheie când e vorba de reducerea emisiilor – acolo, paradoxal, cuceririle științei sunt suspendate, e o zonă în care evoluția tehnologică pur și simplu nu mai are loc.
 În Europa această evoluție nu se poate epuiza până în 2020 pentru că, în primul rând, ea este impusă de lege. În 2009, s-au stabilit obiective juridice clare pentru maşini noi: trebuie să emită 130 de grame de CO2 pe km până în 2015 și până în 2020 – maximum 95g.
 Noua legislație definește modul de a ajunge la obiectivul limită de 95 g / km pentru autoturismele noi vândute în Europa în 2020. Regulile sunt o actualizare a legislației originare UE privind obiectivele de CO2 convenite în 2008 (Regulamentul nr 443/2009). Fiecare producător primește o țintă anuală individuală legată de dimensiunea (măsurată prin greutate) din toate autoturismele sale noi înmatriculate în UE într-un anumit an. Dacă producătorii de autoturisme depășesc aceste limite sunt obligați să plătească amenzi de 95 de euro per vehicul pe gram / km peste limită.
 
Care credeţi că este orizontul de timp în care mașinile electrice le vor poată înlocui, cu adevărat, pe cele cu motoare termice?
 Standardele de CO2 sunt cel mai bun instrument pentru a oferi siguranța investițiilor pentru producătorii de automobile și, mai important, pentru furnizorii lor. Subvențiile, pentru cumpărătorii de maşini electrice sau pentru cercetare (în special atunci când resursele guvernamentale sunt atât de limitate) nu pot oferi același nivel de siguranță a investițiilor ca standarde stricte de eficiență a combustibilului. Mai pe șleau, viitorul maşinii electrice depinde de standardele progresiv mai stricte pentru eficiența consumului de combustibil, pentru a se asigura investițiile tehnologice necesare. Așadar, trecerea de la motorul cu combustie la cel electric se va face “organic”, prin efortul de cercetare și dezvoltare al companiilor producătoare. Când? Nu știu, însă după 2020. Limita-țintă de 95 g / km nu va duce către vânzări mai mari la autovehiculele electrice, dar ținte mai ambițioase, către 2025 ar putea modifica cererea și oferta. Subvenții de stat pentru mașini electrice, acum, deși sunt “de stânga”, nu ar reduce din emisii și nu ar fi sustenabile.
 
Există unele voci care afirmă că și autoturismele electrice aduc după sine ceva poluare: energia electrică se produce în uzine poluatoare, deșeurile de baterii pot ridica probleme asupra mediului și tot așa. Cât de adevărate sunt aceste ipoteze?

Scopul este prezervarea existenței speciei noastre pe planetă; instrumentul este reducerea emisiilor. Ca într-o beție ideologică “verde”, nu trebuie să proiectăm înlocuirea ambuteiajelor de mașini cu motoare Otto sau Diesel cu blocaje de automobile electrice. Acestea din urmă nu sunt un panaceu. Inchipuiți-vă că țări precum China sau Polonia ar trece brusc la alimentare electrică pentru toate automobilele. Mare parte a generării de energie va veni din cărbune, deci amprenta de carbon a transporturilor și poluarea aferentă ar crește.
În contextul urbanizării rapide soluțiile nu mai stau doar în ce fel de mașină conduce individul, ci în soluții de transport curate și publice. La centrul problemei avem mobilitatea și nu proprietatea asupra mașinii.
Desigur, problemele legate de reciclarea sau distrugerea acumulatorilor sunt foarte delicate. Iar mineritul pentru litiu are un impact teribil asupra biodiversității și peisajului.

 

 

 

 

 

 

Cele mai citite

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Deca recunoaște că supune elevii la șocuri?

Reziliență -capacitatea cuiva de a reveni la normalitate după suferirea unui șoc (economic, emoțional etc.) Folosit in discipline precum psihologie, ecologie, inginerie, înseamnă capacitatea de...
Ultima oră
Pe aceeași temă