8.2 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialÎn viitor ai putea avea un şef robot

În viitor ai putea avea un şef robot

În căutarea nesfârșită pentru productivitate, automatizarea a ajuns deja la mai multe domenii industriale. Şeful tău viitor ar putea fi o mașinărie.

Ideea că roboți și algoritmi vor avea locuri de muncă este o preocupare comună cu privire la viitor. Bill Gates a afirmat la începutul acestui an: "20 de ani de acum, cererea locurilor de muncă pentru o mulțime de seturi de competențe va fi substanțial mai mică." Automatizarea a eliminat deja nevoia de oameni din mai multe locuri de muncă, de la construirea de mașini în fabrici până la rezervările în call-center.

Într-o măsură, managerii robotici sunt deja aici, mai ales în lumea online. Pe Mechanical Turk al celor de la Amazon, o mare parte din coordonare este făcută de către un algoritm. Listele de software pe Mechanical Turk, sarcinile disponibile, totul, de la desenarea unui logo până la transcrierea înregistrărilor audio, sunt coordonate de un algoritm. Bazându-se pe performanțele anterioare ale unui Turker, algoritmul îi va plasa mai sus sau mai jos pe lista de potențiali candidați pentru un loc de muncă sau le va regla salariul.

Alte servicii, cum ar fi MobileWorks, utilizează un software similar pentru a recruta și a plăti lucrătorii pentru sarcini mici, cum ar fi a face o fotografie sau a verifica o foaie de calcul – toate independente de orice mână umană. Și Freelancer.com, care face reclamă unor locuri de muncă precum: ingineri software, scriitori, traducători, arhitecţi etc, are un software care decide să ofere mai multe şanse freelancerilor cu mai multă experienţă şi care s-au descurcat mai bine în trecut.

Scriitoarea Mac McClelland a descris recent timpul pe care l-a petrecut muncind într-un depozit al unui comerciant online. Fiecăruia dintre muncitori li s-a dat un dispozitiv handsfree care le spunea unde să meargă în depozit pentru a ridica un anumit obiect pentru a-l pregăti de livrare. McClelland a povestit cum dispozitivul număra câte secunde avea pentru a ajunge la destinația sa şi îi monitoriza deficienţele dacă îi lua mai mult timp decât credea maşinăria că are nevoie. Chiar dacă un şef uman era responsabil de managerierea tuturor angajaţilor, în cea mai mare parte a zilei maşinăria era cea responsabilă.

Echipele de analiză din departamentele de resurse umane ale companiilor mari, cum ar fi Google şi General Motors, de exemplu, utilizează algoritmi pentru a tria prin cantități mari de date colectate de la interacțiunile online, fiecare comentariu de pe forumuri, fiecare tweet, fiecare status de pe Facebook sunt analizate, iar la final iese un număr care reprezintă cât de adecvat este un candidat pentru o anume poziţie.

Un algoritm bun ar putea da instrucţiuni clare, ar putea procesa informaţia foarte rapid şi ar putea face multitasking cu o marjă de eroare neglijabilă şi chiar dacă nu sunt empatici la greşelile făcute de angajaţi, măcar nu greşesc ei înşişi.

“Cred că mai e cale lungă până când calculatoarele vor fi şefi cu adevărat buni deoarece nu au suficiente nuanţe.” a declarat Sandy Pentland, directorul laboratorului de Dinamică Umană de la MIT, care crede că experimentul lui cu insigne electronice specializate îi confirmă teoria. Aceste insigne înregistrează în jur de 100 de puncte de date pe minut despre interacţiunile sociale ale purtătorului, cât de mult vorbesc, cât ascultă şi ce ton are vocea lor, iar studiile efectuate arată că "Nu e ceea ce spui, ci cum o spui" astfel că roboţii mai au de lucrat până să poată deveni cu adevărat şefi.

Cele mai citite

Serviciile germane de informații suspectează Rusia de finanțarea partidelor regionale de extremă dreapta

Agenția germană de informații interne a cerut luni autorităților de la Berlin să îi acorde mai multe puteri pentru a putea monitoriza fluxurile financiare,...

Coaliția ar fi decis să meargă cu candidați separați pentru Primăria Capitalei

Coaliţia PSD - PNL a decis să meargă cu candidaturi separate la funcţia de primar general al Capitalei, respectiv Gabriela Firea (PSD) şi Sebastian...

De ce nu se creează efectul de campanie electorală?

Campania electorală s-a declanșat neoficial în România. Criza desemnării candidatului comun al coaliției PSD-PNL are efecte profunde. În această perioadă, se fac calibrări de...
Ultima oră
Pe aceeași temă