Românii, codașii Europei la cumpărături online cu cardul

de Cristian Curus , 02 februarie 2016 - stire actualizata la ora 21:59, 02 februarie 2016

Numai 18% din cele 10 milioane de utilizatori de internet din țara noastră fac cumpărături cu plata exclusiv online, România ocupând ultimul loc la acest capitol, conform studiului Eurostat.

În 2015, românii au cheltuit peste 1,4 miliarde euro pentru produse comandate exclusiv online, însă din totalul tranzacțiilor efectuate numai 6-7% au fost plătite online, cu cardul, conform cifrelor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC (cel mai important eveniment de e-Commerce din România). Cifrele GPeC fac referire exclusiv la produsele fizice comercializate online (indiferent de natura lor) și în acest studiu nu au fost luate în calcul plata online pentru diverse servicii, achitarea facturilor la utilități, rezervări de servicii turistice sau vacanțe, bilete la spectacole etc.

Conform studiului GPeC, 6,7 milioane de români au comandat produse pe internet. Însă, conform unui studiu al Eurostat, realizat la nivel european, doar 18% din utilizatorii de internet români – 1,8 milioane – au făcut achiziții online în 2015, România plasându-se astfel pe ultima poziție a clasamentului european. Diferențele pot apărea și de la faptul că Eurostat ia în calcul tranzacțiile online cu cardul, nu și pe cele plătite în numerar, la livrare. Din păcate, în ciuda unui număr foarte mare de magazine online, 90% din comenzile plasate de români sunt achitate „cash, la livrare“, arată aceleași estimări ale GPeC.

Din punct de vedere al plăților online prin card, volumul total înregistrat în 2015 depășește cu mult bilanțul pe 2014, respectiv: 514 milioane euro au fost generate de plăți online prin card în 2015 (e-tail, dar și servicii, travel, plăți utilități etc.), comparativ cu 337 milioane euro înregistrate în 2014. Din cele 514 milioane euro, RomCard (principalul procesator de plăți electronice din România) a generat un volum de 394 milioane euro, iar procesatorul mobilPay – un volum de aproximativ 120 milioane euro, ambele companii înregistrând creșteri semnificative în 2015 față de 2014, se arată în comunicatul GPeC.

În clasamentul Eurostat, primele cinci poziții privind utilizatorii de internet care fac achiziții online sunt ocupate de Marea Britanie (87%), Germania (82%), Danemarca (82%), Luxemburg (80%) și Suedia (78%). La polul opus al clasamentului, pe ultimele cinci poziții, se află Lituania și Italia (ambele cu 39%), Cipru (32%), Bulgaria (31%) și România (18 %).

Ce se cumpără pe internet

Potrivit datelor GPeC, principalele patru categorii de produse pe care românii le comandă online sunt – în ordine descrescătoare – electronice-electrocasnice-IT, haine și accesorii, articole home&deco și articole pentru copii. Din nou datele din piața autohtonă diferă de cele din restul Europei, unde pe primul loc se situează hainele, accesoriile și echipamentele sportive, urmate de servicii turistice (excluse din studiul românesc) și articole home&deco.

Clar este că media europenilor care preferă să achiziționeze electronice și electrocasnice și să le plătească online este mai mică, sub 30% la nivelul UE, categoria acestor produse aflându-se abia pe locul al șaptelea în clasamentul Eurostat.

Din punct de vedere al plăților online prin card, volumul total înregistrat în 2015 depășește cu mult bilanțul pe 2014, respectiv: 514 milioane EUR au fost generate de plăți online prin card în 2015 (e-tail, dar și servicii, travel, plăți utilități etc.), comparativ cu 337 milioane EUR înregistrate în 2014. Din cele 514 milioane EUR, RomCard a generat un volum de 394 milioane EUR, iar procesatorul mobilPay – un volum de aprox. 120 milioane EUR, ambele companii înregistrând creșteri semnificative în 2015 față de 2014, se arată în analiza GPeC.

Cumpărături din afara UE

Cele mai multe achiziții online sunt făcute de europeni la magazinele virtuale din țările proprii, media ridicându-se la 88% la nivelul celor 28 de membri UE; cifra este în scădere cu trei procente față de anul 2012. Însă se remarcă o ușoară creștere a plăților efectuate pentru achiziția de produse de la magazinele din alte țări UE, 30% din europeni făcând acest lucru anul trecut, cu cinci procente mai mult decât în 2012.

Tot cu cinci procente sunt în creştere şi comenzile achitate la magazinele din afara graniţelor Uniunii, 18% din cumpărători declarând că au făcut acest lucru cel puţin o dată anul trecut. În următorii ani se estimează că numărul acestor achiziții va crește, iar specialiştii din domeniul comerţului electronic privesc şi către o piaţă liberă între Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii. Astfel, europenii vor avea acces la anumite produse puțin mai ieftine decât în Europa, dar pentru care vor trebui să achite taxe de transport şi, cel mai probabil, taxa pe valoarea adăugată (TVA), aceasta din urmă fiind calculată la primirea coletului sosit din SUA.

Magazinele amazon.com, bestbuy.com sau macys.com sunt numai câteva dintre site-urile care primesc comenzi din Europa, majoritatea din ţările de Vest ale bătrânului continent, datorită proximităţii şi tarifelor mai bune pentru expedierea coletelor.

Legislativul european consideră că o eliminare a taxelor vamale va duce la creşteri semnificative pentru comerţul dintre cele două regiuni, creştere care în ultimii ani nu este considerabilă. De exemplu, în anul 2012 UE exporta bunuri în valoare de 293 miliarde euro către SUA, în timp ce în 2014 suma a ajuns la 311 miliarde. 

Comentarii

anunturi mica publicitate

Urmareste-ne pe Facebook

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.