14.8 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialServicii de mesagerie online și respectarea datelor private

Servicii de mesagerie online și respectarea datelor private

După dezvăluirile despre activitățile serviciilor secrete și după numeroasele știri privind problemele de securitate care au dus la compromiterea datelor private ale utilizatorilor de Internet, aceștia din urmă au devenit mai reținuți când vine vorba de comunicare online, cel puțin așa arată studii recente. Nu e de mirare că a crescut preocuparea față de protecția informațiilor personale și față de drepturile pe care ar trebui să le avem când navigăm pe Internet. Dar cum formalizarea acestor drepturi este dificilă, legal și tehnic, suntem nevoiți să găsim propriile instrumente și site-uri care să ne asigure un minim control asupra urmelor pe care le lăsăm online.

Conștientizarea riscurilor specifice fiecărui spațiu online și a metodelor prin care am putea fi monitorizați este un prim pas. Ideea de a ne retrage din lumea digitală nu este nici practică, nici rațională, dar putem, măcar, să ne gândim dacă aplicația pe care o descărcăm sau serviciul la care ne abonăm sunt suficient de valoroase încât să merite efortul și datele noastre. Nu ne putem feri mereu de „ochii” marilor companii, ca Google, Apple sau Facebook, dar putem măcar să comunicăm cu prietenii sau partenerii de afaceri folosind alte servicii, în condiții mai sigure. În final, decizia de a alege un furnizor de mesagerie securizată va fi tot un act de încredere. Unele dintre companiile care oferă aceste servicii se vor dovedi, în timp, respectabile, iar altele vor avea probleme în respectarea promisiunilor făcute utilizatorilor. Recentul scandal Snapchat este un bun exemplu.

Snapchat, avertisment pentru încălcarea drepturilor utilizatorilor

Snapchat a apărut în 2011 și s-a promovat ca un serviciu de trimis imagini și filmulețe care sunt distruse la scurt timp după ce sunt văzute de cel care le primește. Aplicațiile Snapchat, de iPhone sau de Android, s-au dovedit extrem de populare, mulți dintre utilizatori trimițând poze care ar putea fi, cu ușurință, considerate compromițătoare. Succesul s-a datorat încrederii utilizatorilor în buna credință a companiei și în capacitatea acesteia de a șterge pozele definitiv, înainte ca ele să poată fi înregistrate. După mai multe incidente care au arătat că Snapchat nu își poate respecta întru totul promisiunile, a urmat și o investigație a Federal Trade Commission, ale cărei concluzii au fost publicate recent, potrivit Information Week.

Raportul comisiei sancționează atât incapacitatea Snapchat de a împiedica terțe părți să înregistreze mesajele, dar și păstrarea de către companie a mai multor date despre utilizatori decât aveau cunoștință aceștia. În plus, tehnologia de securizare a funcției „Find Friends” s-a dovedit ineficientă, permițând hackerilor să realizeze o bază de date cu 4,6 milioane de numere de telefon ale utilizatorilor Snapchat.

În urma anchetei, aplicarea politicilor privind protecția datelor private ale utilizatorilor va fi controlată de experți independenți. Dacă Snapchat nu își va respecta angajamentele, vor veni, probabil, și amenzi. În orice caz, cel mai grav lucru care ar putea să i se întâmple Snapchat este pierderea încrederii celor care îi folosesc serviciile zi de zi. Pedeapsa este similară cu cea primită de Google și Facebook în cazuri asemănătoare.

Aplicații de mesagerie securizate

În următoarele rânduri vă prezentăm câteva aplicații ale unor servicii de mesagerie. Unele dintre ele pot fi alternative la Snapchat de luat în calcul, altele sunt doar aplicații de trimitere și primire mesaje de tip text.

Wickr (gratuit) (iOS/Android)

Wickr este un serviciu de mesagerie care nu pune accent doar pe encriptarea textelor și imaginilor trimise, ci și pe protecția datelor private, utilizatorii nefiind nevoiți să își ofere datele personale pentru a folosi aplicația. În privința securității, putem spune că fiecare mesaj este codificat cu ajutorul unei chei AES 256 de biți. Utilizatorii pot alege în cât timp să fie șters mesajul după ce a ajuns la destinatar.

Confide (gratuit) (iOS/Android)

Confide șterge conversațiile după ce acestea s-au încheiat. O particularitate a acestei aplicații este modul în care afișează textul primit. El este vizibil doar prin atingerea cuvintelor pe ecranul aplicației. Există și posibilitatea de a șterge printr-un gest rapid textul primit. Punctul slab al Confide este lipsa unei parole.

Telegram (gratuit) (iOS/Android)

Frații Durov, fondatorii Vkontakte, cea mai mare rețea socială din spațiul ex-sovietic, au pornit un serviciu de mesagerie, numit Telegram, compania din spatele acestuia având sediul la Berlin. Ca și fondatorul WhatsApp, a cărui poveste de succes pleacă de la lipsa mijloacelor de comunicare din Uniunea Sovietică, și frații Durov au explicat că motivele care i-au făcut să dezvolte Telegram țin de realitățile politice ale aceleiași zone, în cazul lor fiind vorba despre frica de serviciile secrete ale Federației Ruse.

Heml.is (iOS/Android) (în stadiu de dezvoltare)

Am inclus în această listă și un serviciu de mesagerie care nu este încă lansat, dar care este așteptat de publicul sensibil la respectarea spațiului privat, chiar și atunci când vine vorba de ­Internet. Hemlis înseamnă „secret” în limba suedeză, iar creatorii serviciului de mesagerie promit exact acest lucru, că vor păstra secrete conversațiile utilizatorilor. Ei declară pe pagina lor că mesajele nu vor putea fi citite de ­nimeni altcineva decât de persoanele cărora le sunt destinate, nici măcar de cei care administrează serviciul de mesagerie. Motivul care a făcut ca Heml.is să fie popular, deși nu a fost lansat, este identitatea unuia dintre fondatori: ­Peter Sunde. Acesta face parte din echipa care a creat Pirate Bay, fiind și purtătorul de cuvânt al acesteia.

Servicii populare de mesagerie, soluția cea mai comodă

Bariera cea mai greu de trecut atunci când dorim să renunțăm la un serviciu online este numărul mare de cunoscuți care îl folosesc. Oricât de mari ar fi grijile noastre privind compromiterea datelor private, nu dorim să folosim aplicații care nu sunt populare. În plus, companiile mari oferă adesea un compromis acceptabil, pentru mulți dintre noi, între interesele lor comerciale și așteptările noastre privind securitatea datelor personale. Nu își pot permite să încalce în mod repetat și grav drepturile utilizatorilor, dar vor încerca totuși să scoată profitul maxim din informațile pe care le împărtășim. Dacă acceptăm că asta este lumea online în care trăim, putem să folosim, în continuare, servicii de mesagerie ca Viber, WhatsApp, BBM sau Line. Fiecare dintre aceste servicii sunt accesibile prin aplicatii dezvoltate pe diferite platforme: iOS, Android, Windows Phone. Trebuie doar să fim atenți ce fel de texte și imagini diseminăm prin intermediul acestor medii.

Cele mai citite

Asfaltări din bani publici în curțile votanților PSD la Râmnicu Sărat

În Râmnicu Sărat, Administrația Domeniului Public (ADP) a fost acuzată de practici discutabile în contextul campaniei electorale. Din imaginile surprinse se poate observa...

Clotilde Armand și-a lansat o carte în care descrie lupta “nevăzută” din Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 și candidată la cel de-al doilea mandat, și-a lansat o carte pe care a intitulat-o "Din primărie. Partea nevăzută". O...

Gabriela Firea promite aeroportul București Sud

Gabriela Firea, candidatul PSD la funcția de primar general al Capitalei, promite că va construi aeroportul București Sud, în cazul în care va fi...
Ultima oră
Pe aceeași temă