Avionul Solar Impulse 2 se apropia luni de Abu Dhabi, unde ar urma să finalizeze cu succes turul lumii, relatează AFP citată de Agerpres.
Avionul care poate zbura zi şi noapte doar cu energie solară urmează să marcheze o performanță fără precedent, și pentru tehnică dar și pentru om.
Pilotat de elveţianul Bertrand Piccard, aparatul ar urma să aterizeze marţi pe aeroportul Al-Bateen din apropierea capitalei Emiratelor Arabe Unite, de unde a plecat în 9 martie 2015 într-un periplu de peste 42.000 de kilometri, realizat fără nicio picătură de carburant.
Luni la prânz, avionul a survolat nordul statului Qatar, îndreptându-se spre Abu Dhabi, potrivit site-ului internet al expediţiei care vizează să promoveze utilizarea energiilor regenerabile. El a parcurs 2.225 de kilometri în 37 de ore şi 37 de minute de când a plecat de la Cairo (duminică în zori), unde a aşteptat peste o săptămână condiţii meteo favorabile.
Bertrand Piccard (58 de ani) şi Andre Borschberg (63 de ani), care s-au succedat la comanda avionului, urmează să vorbească despre experienţa lor într-o conferinţă de presă organizată de oficiali ai Masdar, oraş ecologic în construcţie în emiratul Abu Dhabi, unul din sponsorii proiectului.
Cântărind 1,5 tone, dar la fel de lat ca un Boeing 747, Solar Impulse 2 a zburat cu o viteză medie de circa 80 de kilometri pe oră cu ajutorul bateriilor care înmagazinează energia solară captată de circa 17.000 de celule fotovoltaice plasate pe aripile sale.
“Am lansat proiectul @solarimpulse în 2003 pentru a transmite mesajul că tehnologiile curate pot realiza imposibilul”, a amintit Piccard într-o postare pe Twitter. El este pe punctul să îşi împlinească visul, după ce înconjurul lumii, la peste 8.500 de metri altitudine uneori, a durat mai mult de un an şi patru luni. Era prevăzut ca aventura să dureze cinci luni, dintre care 25 de zile de zbor efectiv.
Bertand Piccard a făcut prima traversare a Atlanticului (6.765 de kilometri), iar Andre Borschberg a intrat în legendă pilotând aparatul deasupra Pacificului 8.924 de kilometri în ceva mai puţin de cinci zile şi cinci nopţi, cel mai lung zbor solitar realizat vreodată.
În afară de faptul că este o performanţă tehnologică, înconjurul lumii efectuat cu Solar Impulse 2 este şi o realizare umană excepţională. Cei doi elveţieni au pilotat pe rând într-o cabină de 3,8 metri pătraţi, fără aer condiţionat sau încălzire, dar dotaţi cu butelii de oxigen, pentru a permite piloţilor să respire, şi cu un echipament toaletă. Cabina este căptuşită cu o spumă izolantă pentru atenuarea temperaturilor extreme întâlnite în timpul zborului, între +40 şi -40 de rade Celsius. Această situaţie l-a făcut pe Andre Borschberg să spună că a fost “o provocare mai degrabă umană decât tehnică”.
“Foarte curând, vor exista pasageri pe avioane electrice care vor fi încărcate la sol”, a susţinut Piccard, adăugând în schimb că va mai trece ceva timp până la zboruri comerciale cu avioane solare.