luni, 29 aprilie 2024
AcasăSpecialFOTO Cele mai ciudate planete

FOTO Cele mai ciudate planete

Oamenii de ştiinţă americani au descoperit că în galaxia noastră există aproximativ 500 de miliarde de planete, potrivit rezultatelor colectate de telescopul Kepler al NASA. Printre aceste planete din afara sistemului nostru solar există şi unele asemănătoare Pământului, însă care sunt pline de vulcani sau au o panoramă specială unde poţi vedea apusul mai multor sori.

Space.com a realizat un clasament al celor mai incredibile exoplanete descoperite până în prezent:

Cea mai mică planetă

Kepler-10b este cea mai mică planetă din afara sistemului nostru solar, ce a fost descoperită în ianuarie 2011. Potrivit Nasa, Kepler -10b este totuşi de 1.4 ori mai mare decât Terra şi se află la 560 de ani lumină  depărtare de sistemul nostru solar. Steaua are aproape 12 miliarde de ani, cu 7 miliarde mai bătrână decât Soarele.

Până la descoperirea planetei Kepler -10b, titlul de cea mai mică stea era deţinut de Gliese 581, o stea mică şi roşie ce se află la 20 de ani lumină faţă de Pământ.

Cea mai mare planetă

Cea mai mare exoplanetă descoperită până în prezent este şi una dintre cele mai ciudate şi teoretic nu ar fi trebuit să existe, spun oamenii de ştiinţă. Denumită TrES-4, planeta este de două ori mai mare ca Jupiter, se învârte în jurul stelei sale la trei zile jumătate şi se află la 1.400 de ani lumină faţă de Pământ.

Cea mai apropiată lume extraterestră

Epsilon Eridani b orbitează în jurul unei stele portocalii ce este situată la 10 ani lumină de Pământ. Este atât de aproape de noi încât vom putea în curând să o fotografiem folosind telescoape mai performante. Oamenii de ştiinţă spun că nu există viaţă pe aceasată planetă pentru că distanţa faţă de Soarele ei este mult prea mare. Totuşi este posibil ca printre planete să există candidate perfecte pentru o viaţă extraterestră.

Coşmarul vulcanic

CoRoT-7b nu pare un loc ideal pentru a locui datorită suprafeţei sale stâncoase. Pe lângă relieful neprietenos, temperaturile de pe acestă planetă pot ajunge până la 2.200 de grade Celsius. Oamenii de ştiinţa spun că este posibil ca aici să plouă cu pietre şi să fie centrul unui gigant de gaz vaporizat.

Apusuri multiple

În Star Wars, Luke Skywalker avea casa pe planeta Tatooine care avea doi sori. Însă această imagine nu se compară cu peisajul regăsit pe o altă planetă cu trei sori ce se află la 149 de ani lumină faţă de Pământ. Sistemul este cunoscut sub denumirea de HD 188753, iar planeta din centrul ei are temperaturi ridicate.

Planetele extremelor

Cu o temperatură medie de -220 grade Celsius, planeta numită OGLE-2005-BLG-390L b este cea mai friguroasă planetă extraterestră cunoscută până acum. Ea este de 5,5 ori mai mare ca Pământul şi pare să aibă un relief stâncos. Orbitează în jurul unei stele roşii ce se află la 28,000 de ani lumină faţă de Pământ, distanţă ce o face să fie cea mai depărtată planetă cunoscută.

La extrema celor mai călduroase planete cunoscute se situează WASP-12b unde se înregistrează peste 2.200 de grade Celsius. Se învârte în jurul orbitei stelei sale principale la o distanţa foarte mică de doar de 3.4 kilometri.  WASP-12b este o planetă gazoasă, de două ori mai mare ca Jupiter ce se află la 870 de ani lumină de Pământ.

Super-Pământul

Astronomii au descoperit mai multe lumi care intră în categoria denumită Super-Pământuri. Aceste planete sunt de până la 10 ori mai mari decât Terra şi aici se pot forma condiţii perfecte pentru viaţă deoarece miezul lor este cald şi se pot produce schimbări geologice prin mişcarea plăcilor tectonice şi actrivităţi vulcanice.

Cea mai veche planetă extraterestră

Cea mai veche planetă din Univers s-a format acum 12.7 miliarde de ani, cu 8 miliarde de ani înaintea Pământului şi doar cu 2 miliarde de ani după Big Bang. Descoperirea a arătat faptul că planetele sunt elemente comune ale Universului şi a ridicat întrebarea dacă viaţa a apărut mult mai devreme decât şi-au imaginat oamenii de ştiinţă. În schimb cea mai tânără extroplanetă are mai puţin de 1 milion de ani şi se numeşte Coku Tau 4.

Planeta pufoşenia

O planetă mai uşoară decât o minge de plută este una dintre cele mai “pufoase” planete descoperite până acum. Numită HAT-P-1, planeta ar putea pluti dacă ar exist un bazin destul de mare pentru a o cuprinde.

Lumea oblică

Majoritatea planetelor se deplasează pe un plan corespunzător cu cel al  orbitei stelei- părinte. Însă XO-3b se învârte într-un mod ciudat, cu o înclinaţie de 37 de grade. Un alt exemplu de planetă care are o astfel de inclinaţie este Pluto, însă la un nivel mult mai mic.

Cea mai rapidă planetă şi lumea acvatică

SWEEPS-10 se învârte atât de repede în jurul stelei sale încât un an pământesc durează numai 10 ore. Planeta extrasolara GJ 1214b care se află la 30 de ani lumină depărtare este singura exoplaneta din categoria “Super- Pământ” care are o atmosferă.  Cercetătorii cred că este o lume acvatică cu un miez solid.

Planeta pe cale de dispariţie

Atunci cănd astronomii au observat pentru prima dată planeta WASP-18b, probabil că au fost martorii ultimelor sale momente de viaţă cosmică.

Planeta locuibilă

Una dintre planetele din cadrul sistemului solar Gliese 581, şi anume Gliese 581 d are una dintre cele mai bune condiţii de dezvoltare a unor condiţii de viaţă. Ea se află la o distanta perfectă faţă de steaua sa astfel încât elementul principal al vieţii- apa poate să existe.

Cea mai densă planetă

COROT-exo-3b este de două ori mai densă decât mercurul. Ea are aproape aceeaşi mărime ca a planetei Jupiter, dar este de 20 de ori mai grea.

Primarii ar putea avea mandat de 5 ani, dacă deputații votează legea