sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialFOTO + VIDEO. Descoperire uimitoare a NASA: Pe trei planete aflate la...

FOTO + VIDEO. Descoperire uimitoare a NASA: Pe trei planete aflate la 40 de ani-lumină ar putea exista viață

NASA a anunțat, miercuri, descoperirea unui sistem format din șapte planete care gravitează în jurul unei stele, la 40 de ani lumină de planeta noastră.

Astronomii americani susțin că toate cele şapte planete ar putea avea apă în formă lichidă la suprafaţă, iar trei dintre planete sunt plasate în zona estimată, în mod tradiţional, ca fiind locuibilă – nici prea aproape nici prea departe de steaua centrală.

Acest sistem de șapte exoplanete orbitează în jurul stelei denumite Trappist-1. Noul sistem planetar a fost descoperit prin utilizarea Telescopului Spitzer al NASA, el aflându-se în constelaţia Vărsătorului.

Diametrul stelei Trappist-1 reprezintă aproximativ 8% din cel al Soarelui. Din acest motiv, planetele din jurul ei, de dimensiunea Terrei, par foarte mari atunci când trec prin faţa stelei lor.

Studiată cu telescoapele de pe Pământ, mişcarea acestor planete blochează cu regularitate lumina emisă de steaua lor. Cercetătorii reuşesc să determine dimensiunile şi structurile planetelor prin analiza acelor scăderi de intensitate luminoasă.

"Planetele se află foarte aproape una de cealaltă şi foarte aproape de stea, situaţie asemănătoare cu cea a lunilor planetei Jupiter", a declarat Michaël Gillon, cercetător la Universitatea belgiană Liège.

"Totuşi, steaua este atât de mică şi de rece încât clima celor şapte planete este temperată, ceea ce înseamnă că ar putea avea anumite cantităţi de apă lichidă şi, prin extensie, poate chiar viaţă", a subliniat Gillon, şeful echipei internaţionale care a analizat datele NASA despre Trappist-1.

Steaua Trappist-1 are o vârstă de cel puţin 500 de milioane de ani, însă speranţa ei de viaţă este de 10 trilioane de ani. Prin comparaţie, Soarele nostru a ajuns deja la jumătatea speranţei sale de viaţă, care a fost estimată la 10 miliarde de ani.

Aşadar, peste câteva miliarde de ani, când Soarele va rămâne fără combustibil şi Sistemul Solar din care face parte Terra nu va mai exista, Trappist-1 va fi încă o stea foarte tânără, a precizat astronomul Ignas Snellen de la Observatorul Leiden din Olanda.

”Trappist-1 îşi arde hidrogenul atât de încet, încât această stea va trăi pentru încă alte 10 trilioane de ani. Iar acest interval reprezintă o perioadă suficient de mare de timp pentru ca viaţa să evolueze pe planetele sale”, a adăugat savantul olandez.

Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.

Beat la volan, cu 218 km pe oră în localitate