Îndulcitorii naturali îngraşă?

de Flavia Dragan , 06 ianuarie 2013
shutterstock 66849718
Fructoza, unul din îndulcitorii naturali care se găseşte în băuturile din comerţ, nu transmite creierului senzaţia de saţietate, astfel că mâncăm mai mult. Deşi specialiştii nu au reuşit să demonstreze clar rolul fructozei în apariţia obezităţii, ei ne sfătuiesc să ne ferim de băuturile îndulcite cu fructoză.

După ce consumăm o băutură care conţine fructoză, creierul nu înregistrează o senzaţie de saturaţie, ca atunci când bem un sirop îndulcit cu glucoză, ci, dimpotrivă, ne sporeşte pofta de mâncare, arată un studiu efectuat de cercetătorii de la Yale, ­potrivit publicaţiei britanice „The Independent".

Fructoza, folosită încă din anii 1970 pentru îndulcirea băuturilor din comerţ, stimulează creierul să crească pofta de mâncare. Totuşi, studiul nu demonstrează direct că fructoza sau siropul de porumb, bogat în fructoză, determină apariţia obezităţii, atrag atenţia cercetătorii, însă ei apreciază că, în mod cert, acest îndulcitor are un rol important în creşterea în greutate.

Folosind teste RMN (imagistică prin rezonanţă magnetică), oamenii de ştiinţă de la Yale au monitorizat activitatea cerebrală a 20 de tineri,cu greutate normală,  înainte şi după consumul unor băuturi îndulcite cu fructoză, respectiv glucoză.

Rezultatele au arătat că, după consumarea unor băuturi îndulcite cu glucoză, în zonele din creier responsabile cu apetitul se înregistra o saturaţie, spre deosebire de efectele inverse obţinute în urma consumului unor băuturi îndulcite cu fructoză, a explicat endocrinologul Robert Sherwin, de la Universitatea Yale. Astfel, a subliniat el, dorinţa de a mânca sporeşte. 

În plus, fiind rugaţi să spună dacă simt senzaţia de foame, după consumarea diferitelor băuturi, subiecţii au confirmat rezultatele testelor RMN.

Testele dovedesc că, atunci când vine vorba de consumul de alimente şi creşterea în greutate, fructoza acţionează negativ, faţă de glucoză, a explicat şi endocrinologul Jonathan Purnell, de la Universitatea din Oregon, potrivit „The Independent".

Ca să contracaraţi efectele negative ale băuturilor dulci din comerţ, soluţia este să preparaţi în casă siropuri şi să evitaţi fructoza şi siropul de porumb, vă sfătuiesc specialiştii.

Fructoza - alături de glucoză, zaharoză, maltoză şi lactoză - ­face parte din clasa îndulcitorilor naturali. În cantităţi foarte mari, aceştia provoacă apariţia cariilor. Singura formă sub care zahărul poate fi folosit de organism pentru producerea energiei este glucoza (dextroza). Ea se găseşte în majoritatea fructelor, nectarul florilor şi miere.

Singurul îndulcitor care nu prezintă riscuri pentru sănătate este  Stevia Rebaudiana, o plantă originară din America de Sud, de 300 de ori mai dulce decât zahărul, dar care nu îngraşă şi nu are efecte secundare, a explicat, pentru România liberă, directorul Institutului de Cercetări Alimentare, dr. Gheorghe Mencinicopschi.

În prezent, în Uniunea Europeană, stevia este permisă temporar pentru consumul uman în Franţa. Japonezii o folosesc deja de câteva decenii în sucuri, iar acum se lucrează la dezvoltarea unei întregi game de băuturi răcoritoare bazate pe stevie. 

Comentarii

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.