23.9 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialSituația de acasă se reflectă în comportamentul elevului la clasă. Copilul, oglinda...

Situația de acasă se reflectă în comportamentul elevului la clasă. Copilul, oglinda părinților la școală

„Mai vorbiți și dumnea­voastră cu ei acasă!“ Așa auzim adesea la ședințele cu părinții. Și nu ne îndoim că nu se vorbește cu copiii acasă, în majoritatea situațiilor. Cum se vorbește cu ei sau mai exact cum se comunică acasă, aceasta este o întrebare care are un răspuns personalizat și complex.

Când ne trimitem copiii la școală, odată cu ei trimitem și o oglindă de acasă! Adesea profesorii spun: „se simte când copilul vine cu încredere de acasă“ sau, dimpotrivă, „se simte când copilul nu este motivat, înțeles, ascultat.“ Câte brațe de învățătoare au strâns oare la piept sufletele care au nevoie de afecțiune? Și câte voci de profesori au influențat deciziile copiilor sau modul lor de a se percepe în raport cu școala? După ce s-a închis ușa clasei și un profesor este în fața copiilor o oră sau mai multe, el are șansa să le insufle dragostea de învățătură sau nu. Unii au resurse și disponibilitate pentru a sădi noi conținuturi valoroase, alții nu. Poate doare puțin, dar e o realitate. În acest articol nu discutăm despre recrutarea cadrelor didactice, ci despre comunicarea dintre părinți și copii.

Plasa de siguranță e acasă

Unele alegeri legate de școală și de profesori țin de părinți, altele nu, însă acasă putem oferi cadrul în care copilul se simte în siguranță, iubit și înțeles, astfel încât să poată căpăta încredere față de experiențele de la școală.

E important să lăsăm copiilor spațiu să comunice, să-și exprime emoțiile. Să ne imaginăm o situație: o elevă, proaspăt intrată în clasa a V-a, dorește să participe la olimpiada de Limba Română, dar se în­tâmplă să nu fie nomina­lizată de către doamna pro­fesoară. Există varianta în care copilul va crede des­pre sine că nu este bun, nu merită, nu va comunica despre lucrul acesta și se vor întreba și părinții, și profesorii ce s-a întâmplat de nu mai dorește să învețe la Limba Română ca în trecut. Dar există și varianta în care copilul, obișnuit să-și exprime gândurile și sentimentele, o așteaptă pe doamna profesoară la pauză și o roagă să îi acorde o șansă. Dacă nu are această putere, de a vorbi cu profesorul – uneori e dificil să te reprezinți singur la vârste mici – are șansa să vorbească acasă, cu părinții.

Identificați la școală o persoană-resursă

Mai este un aspect care ține de relația dintre părinți, de starea de acasă. Întotdeauna am încurajat părinții care trec prin situații speciale – separare, deces în familie, criză financiară, disfuncțio­nalități de comunicare etc. – să comunice cu școala: învățător, diriginte, profesor, consilier școlar. Să identifice o persoană-resursă la școală, care este disponibilă în a primi o rugăminte de la om la om: „Știți, trecem printr-o perioadă mai dificilă. M-ar ajuta să îmi spuneți dacă vedeți ceva schimbat la copilul meu“. De cele mai multe ori răspunsul începe cu un „Mi-am dat seama“.

Se vorbește prea mult în alb și negru despre comportamentul copilului la școală: este bun sau nu, obraznic sau cuminte, vio­lent sau submisiv, educat sau needucat. Între toate aceste oglinzi, fiecare copil are multe altele construite în timp despre el însuși, de acasă și apoi de la școală. Cum să aștept de la un copil căruia îi spun că este obraz­nic să se îndrepte? Dacă șeful îmi spune la serviciu că sunt incapabil, ce o să caut? Demisia, când voi avea ocazia. Demisia va căuta și un copil descurajat, numai că amprenta asupra imaginii sale îl va urmări mulți ani, impactul emoțional fiind mai greu de gestionat. Evident, nici supra-aprecierea nu e o soluție. Din păcate, se mai întâmplă ca între notele de la școală și alte tipuri de examene să fie neconcordanțe. Și atunci, cel mai sănătos și adecvat este să menținem oglinda în care se vede copilul cât mai clară și mai curată. Să nu intrăm noi și așteptările noastre în acea oglindă, pe cât posibil.

În concluzie: înainte de a vorbi acasă cu copiii, să stăm de vorbă și noi cu noi, ca adulți. „Mai vorbiți și dum­­neavoastră cu ei acasă“ sau „mai vorbiți și între dum­neavoastră, sincer și adecvat, părinți și profesori“!  Oglinda copilului din clasă va reflec­ta mai încrezător relațiile dintre adulți și modelele de relație ale adulților, dacă ele sunt adecvate și autentice. Ce părere aveți, dragi părinți și profesori?  

E nevoie de un spațiu și de un cadru de dialog legat de școală

În discuțiile despre școală, este de preferat ca părinți să ținem cont de câteva direcții care ajută adesea în construirea unui cadru de discuție sănătos:

  • – nu îmi compar copilul cu alți copii,
  • – încurajez efortul versus rezultatul,
  • – nu asociez copilul cu nota. Nota și rezultatul au apărut într-un context. Copilul poate a depus un efort până la calificativul S sau nota 7. Nu înseamnă că nu a făcut nimic. Înseamnă că are șansa să se autoevalueze, încurajându-l să descopere singur ce putea îmbunătăți.

Înainte să-l întreb lucrurile acestea tehnice legate de școală, m-ar ajuta să construiesc un dialog cu întrebări mai deschise și mai colorate, mai vii, mai surprinzătoare, mai pentru el, indiferent dacă este la liceu sau la grădiniță: „Hei, cum a fost ziua ta azi?; Cum te-ai simțit azi la școală?; Care mai este atmosfera?; Ce te-ar ajuta să  înveți mai bine?; Ce culoare au temele tale azi?“.

Să ne gândim la fiecare dintre noi: după activitatea profesională, ne-ar plăcea să ne scoată cineva la raport acasă? Cum ne-ar plăcea nouă să comunicăm despre noi și nevoile noastre, tot așa le-ar plăcea și copiilor? Ce ziceți?

CV. Nicoleta Larisa Albert este trainer, psiholog, psihoterapeut în formare în psihodramă clasică și dezvoltă programe pentru părinți și profesori. Este mama a patru copii, aflați în grădiniță, școala primară și liceu, în învățământul de masă.

www.nicoletalarisa.ro

intrebari@nicoletalarisa.ro.

Ghid de conversație părinte-copil

Cele mai citite

1 din 2 elevi, victimă a bullyingului

Un procent covârșitor de elevi - 81% - afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață, în vreme ce...

Antrenor dat afară pentru că a avut o relație cu o jucătoare. Anunțul clubului englez Leicester City

Formația engleză de fotbal feminin Leicester City și-a concediat antrenorul, pe Willie Kirk, după ce acesta a fost acuzat că a încălcat codul de...

Explozie la Rafinăria Petromidia! Autoritățile au activat Planul Roșu de Intervenție

O explozie s-a produs, vineri, la Rafinăria Petromidia, iar autorităţile au activat Planul Roşu de Intervenţie. Potrivit Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea”, explozia...
Ultima oră
Pe aceeași temă