10.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialCe reclamă românii când merg în vacanță

Ce reclamă românii când merg în vacanță

Turiştii se plâng cel mai des la ANPC că au fost păcăliţi, că au plătit pentru pachete turistice de mii de euro de care nu au mai beneficiat, că serviciile găsite la locurile de cazare nu s-au ridicat la nivelul celor din ofertă, dar şi reclame înşelătoare de tipul „pentru tine gratuit“.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a prezentat, într-un răspuns la solicitarea Mediafax, unele dintre cel mai des reclamate probleme pe care le întâmpină românii în vacanţă.

Potrivit ANPC, au fost cazuri în care turiştii plecaţi în diferite zone turistice, cu pachete de servicii achitate integral la agenţia de turism din România, au suportat pe cheltuiala proprie cazarea şi întoarcerea în ţară, deoarece firma din România a intrat în insolvenţă.

Au fost reclamate şi agenţii de turism la care rezervările se făceau online şi care trimiteau mesaje cu câteva zile înainte de plecare că rezervarea s-a anulat şi că oamenii vor primi contravaloarea sejurului, lucru care nu se mai întâmpla. Aceste cazuri au fost transmise către serviciile de investigare a fraudelor.

Totodată, au fost situaţii în care la intrarea pe teritoriul altui stat se solicita viză, iar în caz de refuz de către organele abilitate ale statului respectiv, turistul nu-şi putea recupera suma ce reprezenta contravaloarea pachetului de servicii turistice care avea inclus şi biletul de avion.

Mii de euro pentru circuite turistice de care nu au mai beneficiat

La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Iaşi, unii turişti au reclamat că nu le-au fost asigurate în totalitate serviciile din oferta standard denumită „Franţa le grand voyage & nordul Italiei”, şi anume că nu a fost continuat circuitul contractat iniţial pentru 16 zile, începând cu ziua a 11-a a excursiei. Din verificări a reieşit că nu au fost executate corespunzător serviciile menţionate în contract, turiştii fiind anunţaţi că nu mai sunt disponibile fonduri pentru achitarea hotelurilor şi a altor servicii sau cheltuielile pentru continuarea excursiei. Serviciile neprestate au fost estimate la valoarea de 660 de euro. Agenţia de turism care a organizat circuitul a trebuit să restituie valoarea serviciilor neprestate şi a fost amendată.

O familie, tot din Iaşi, a achitat agenţiei de turism suma de 6.160 de euro, reprezentând contravaloarea unui circuit turistic Portugalia-Maroc. Contractul a fost semnat pe 22 aprilie 2013, iar data plecării trebuia să fie 6 septembrie 2013. Turiştii au fost anunţaţi însă, pe 28 august 2013, că excursia nu se mai organizează. Agenţia nu a mai restituit suma plătită pentru circuitul turistic, motivând că aceasta fusese virată deja tour operatorului. Şi în acest caz a fost aplicată o amendă şi a fost dispusă măsura restituirii contravalorii serviciilor neprestate.

O altă excursie-circuit, Anglia-Scoţia-Irlanda, de 11 zile, contractată de doi clujeni la preţul de 1.085 de euro/persoană, de la o agenţie detailistă din Cluj-Napoca, nu s-a mai efectuat din cauza insolvenţei firmei tour-operatoare din Bucureşti. Agenţia de la Cluj a refuzat să returneze clienţilor suma de 2.174 de euro, astfel că aceştia s-au adresat Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, care a dispus restituirea banilor şi amendarea firmei cu 5.000 de lei.

Mai multe persoane au sesizat Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi când au aflat că operatorul turistic care trebuia să le asigure locurile de cazare în Paris nici măcar nu făcuse rezervarea, cu toate că ei achitaseră peste 2.000 de euro.

Reclamanţii şi-au primit banii înapoi, ANPC atrăgând însă atenţia că aceştia puteau plăti mai scump greşeala de a-şi fi acontat sejurul doar în baza unei chitanţe, fără a primi un contract semnat de agenţie şi un vou­cher.

Te cazezi la noi, dar mănânci în altă localitate

La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, o persoană a reclamat că nu a mai fost organizat sejurul plătit, iar reprezentanţii agenţiei au refuzat să-i dea banii înapoi, după ce i-au prezentat mai multe alternative la oferta iniţială şi el le-a refuzat pe toate. În urma reclamaţiei, agenţia a returnat banii şi a fost amendată. Un alt turist, care a cumpărat un pachet de vacanţă pentru cinci zile în România, a primit cazare în afara localităţii trecute pe voucher, pe care a refuzat-o.

Într-un caz similar, la un pachet de vacanţă de şapte zile all inclusive în Bulgaria, nu a fost asigurată cazarea în hotelul prevăzut în contract.

Un alt petent, din Constanţa, alesese cazare la un hotel din Paris, situat în centru, la tarifele prezentate la agenţie, pentru a constata că, în capitala Franţei, erau două hoteluri cu acelaşi nume, situate pe străzi diferite şi cu clasificare diferită, el neavând rezervare la hotelul ales. Nici pe voucherele emise de agenţie şi nici în contract nu erau informaţii cu privire la categoria de clasificare a hotelului şi adresa acestuia.

Alţi turiști au reclamat că, după achiziţionarea unui pachet de Revelion (patru zile în perioada 29 decembrie 2013 – 1 ianuarie 2014) la o pensiune din Rânca, judeţul Gorj, pentru un preţ de 1.200 de lei, nu au mai beneficiat de ultima zi din sejur pentru că au plecat înainte, după ce în noaptea de Revelion a izbucnit un scandal între o parte din participanţi şi nu s-au mai simţit în siguranţă.

ANPC a constatat că operatorul economic nu a luat toate măsurile pentru a asigura siguranţa consumatorilor pe parcursul sejurului şi i-a aplicat o amendă de 5.000 de lei, obligându-l şi să le restituie petenţilor contravalorea serviciilor pe care le-au achitat şi de care nu au mai beneficiat pentru ziua de 1 ianuarie 2014.

Au fost şi turişti care au reclamat că agenţia de turism nu i-a informat înainte de plecare de faptul că, pe timpul zborului, au escală şi au ajuns la destinaţie cu întârziere de mai mult de cinci ore, scurtându-li-se timpul de şedere.

Reclame înşelătoare: „Pentru tine GRATUIT!“

La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, în cursul lunii martie 2014 a fost înregistrată o sesizare privind reclama înşelătoare în cazul unei excursii-cadou de opt zile în Turcia, pe Coasta Licia, textul reclamei fiind: „Pentru tine GRATUIT! Zbor dus-întors, cazare cu mic dejun în hoteluri de 4 şi 5 stele şi transfer de la/la aeroport!”. În continuare era descris programul pe zile, cu excursii şi croaziere gratuite, iar la finalul pliantului se menţiona cu caractere foarte mici: „Tu plăteşti doar taxele de aeroport şi taxele de servicii în valoare de 480 lei/pers., taxa de rezervare în valoare de 40 lei/pers. şi asigurarea medicală şi de bagaje de 39 lei/pers. Nu se pot caza într-o cameră dublă 2 clienţi care beneficiază de gratuitate”, taxele suplimentare pentru camera single fiind cuprinse între 145 şi 185 de lei/noapte în funcţie de perioadă.

Operatorul economic care a distribuit pliantele cu oferta respectivă a fost sancţionat cu amendă în valoare de 5.000 de lei pentru practici comerciale incorecte şi a fost obligat să nu mai utilizeze reclama respectivă.

Cele mai citite

Dotează eficient și igienic spațiile sanitare ale afacerii tale!

Atunci când gestionezi o afacere este important să acorzi o atenție deosebită și spațiilor sanitare. Acestea nu trebuie să fie doar curate, ci și...

Iuliana Demetrescu va arbitra o semifinală de Liga Campionilor

Iuliana Demetrescu a fost delegată de UEFA la partida Chelsea – Barcelona, din semifinalele Ligii Campionilor la fotbal feminin, programată sâmbătă, 27 aprilie, de...

Marcel Ciolacu vrea să găsească o soluție cu ministrul Finanțelor pentru plata pensiilor înainte de Paști

Premierul Marcel Ciolacu a declarat că, lunea viitoare, va avea o întâlnire cu ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, şi cu alţi miniştri pentru a discuta...
Ultima oră
Pe aceeași temă