10.6 C
București
luni, 22 aprilie 2024
AcasăSpecialMaşini de epocă celebre, în colecţiile gălăţene

Maşini de epocă celebre, în colecţiile gălăţene

Un Dion Bouton din 1898, un Ford T, din 1914 şi un automobil marca Ego, din 1924, sunt cele mai valoroase maşini de epocă aflate în muzee şi colecţii din Galaţi şi Tecuci.

Cea mai valoroasă dintre maşinile de epocă existente în colecţiile gălăţene e un “Dion Bouton”, model 1898, care se află în colecția Muzeului de Istorie din Galați și este expus la ”Casa Cuza”. În lume se află doar trei astfel de mașini, una dintre ele fiind cea de la Galați. Automo­bilul a aparţinut unui consul occidental care a activat în cadrul Comisiei Europene a Dunării, al cărui sediu era la Galaţi. 

Automobilul a fost restaurat în anii ’80 la combinatul siderurgic. Valoarea sa e apreciată la peste 800.000 de euro, dar japonezii de la Toyota au oferit aproape dublu pentru a o achiziţiona, intenţionând să o expună sub un clopot de sticlă în faţa sediului companiei. Contele Albert de Dion şi colaboratorii săi, mecanicii Georges Bouton şi Trepardoux, au construit primul automobil cu aburi în 1883. Automobilele „Dion Bouton” anticipează autovehiculele cu tracţiune integrală din zilele noastre, roţile din spate fiind acţionate de motorul cu aburi şi transmiţând mişcarea, printr-o curea, roţilor din faţă. Modelul construit în 1884 atingea o viteză de 30 km/h, iar, în 1887, mecanicul Georges Bouton a câştigat cu un astfel de autoturism primul raliu auto organizat oficial în Franţa de revista “Velocipede”, viteza cu care a reuşit această performanţă fiind de 60 km/oră. Automobilul expus la “Casa Cuza” este derivat din modelul de triciclu lansat la 1894 şi care a cunoscut un mare succes de piaţă, fiind produs şi vândut în 21.800 de exemplare.

Caroseria modelului din colectie este neacoperită şi este din lemn de frasin. Roţile cu butuc, janta şi spiţele echipate cu pneuri de 20 de ţoli, sunt protejate de aripi arcuite, realizate din lemn de frasin modelat prin fierbere şi presare, iar şasiul este din ţeavă de oţel. Automobilul are trei viteze pentru mersul înainte şi una pentru mersul înapoi, iar frânarea se face pe transmisia cardanică. Pornirea maşinii se face cu ajutorul unei manivele, iar sistemul de lumini e compus din două faruri cu flacără, alimentate cu acetilena de la un generator.

Maşini de epocă, în perfectă stare de funcţionare

În pofida vechimii sale, automobilul Dion Buton este funcțional. Directorul Muzeului de Istorie Galați, prof. Cristian Căldăraru ne-a declarat că sunt în fază avansată procedurile de clasare a acestui automobil în categoria Tezaur a Patrimoniului Cultural Național și cum după aceea nu va mai putea circula, va efectua o ultimă cursă pe străzile Galațiului. Un colecţionar din Galaţi deţine un Ford T construit în 1914, care este în perfectă stare de funcţionare, piesele originale fiind procurate din Statele Unite.

Valoarea unui Ford T este între 30.000 şi 100.000 de dolari, în funcție de starea tehnică a maşinii. În 1908, când a fost lansat, preţul unui Ford T era de 825 $ şi a scăzut până la 290 $ în 1924. Ultimul model T a ieşit de pe banda uzinelor Ford pe data de 31 mai 1927. În România, mai deţin Ford T în colecţiile lor Regele Mihai şi fostul premier Călin Popescu Tăriceanu. În colecţia Muzeului “Gh. Petraşcu” din Tecuci se află un automobil marca Ego, fabricat în Germania în 1924. Are 14 cai putere, 4 locuri, e decapotabil şi are motorul în 4 cilindri, în linie. Automobilul din Tecuci a fost folosit la realizarea filmului “Restul e tăcere” a lui Nae Caranfil. Doar Fordul T poate fi văzut uneori pe străzile Galațiului. Proprietarul său evită să circule în timpul zilei, când traficul este aglomerat, de teamă că automobilul său distrage atenția șoferilor aflați în trafic și astfel s-ar putea ajunge la coliziuni care pentru el ar fi extrem de costisitoare.

Cele mai citite

SAMEDAY anunță intenția de preluare a companiei de curierat Sprinter din Ungaria

Ca parte a strategiei de extindere a infrastructurii de livrare din regiune, SAMEDAY, compania care a introdus livrarea în easybox în piața din România,...

Românii sunt invitați să se angajeze în armată, într-un moment de criză internațională. Un soldat profesionist câștigă peste 5000 de lei net

Deși nu se ia în calcul reintroducerea serviciului militar obligatoriu, Ministerul Apărării Naționale (MApN) va organiza o nouă campanie de recrutare de soldați și...

SAMEDAY anunță intenția de preluare a companiei de curierat Sprinter din Ungaria

Ca parte a strategiei de extindere a infrastructurii de livrare din regiune, SAMEDAY, compania care a introdus livrarea în easybox în piața din România,...
Ultima oră
Pe aceeași temă