12 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialUn nemuritor Arlechino: Florian Pittiș

Un nemuritor Arlechino: Florian Pittiș

Luni seară, la ora 20.05, pe TVR2 puteți vedea spectacolul „Mincinosul” de Carlo Goldoni. Piesa este propusă spre difuzare ca  un omagiu adus regizoarei Sanda Manu, ­născută pe 5 august 1933, și o reverență către Florian Pittiș (Arlechino), dispărut dintre noi la 6 august 2007.

Piesa ”Mincinosul” este o spumoasă și încântătoare comedie preluată de la Teatrul Bulandra în 1972, cu o distribuție de zile mari: Ion Caramitru, Mariana Mihuț, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu și un etern-fermecător Florian Pittiș în Arlechino.

Veneţianul Lelio (Ion Caramitru) revine în oraşul natal după o lungă absenţă şi îşi propune să cucerească două surori foarte frumoase, Rosaura (Mariana Mihuț) şi Beatrice, fiicele doctorului Balanzoni (Dumitru Onofrei). În ciuda semnalelor de alarmă trase de credinciosul Arlechino (Florian Pittiș), minciunile acumulate explodează o dată cu venirea tatălui lui Lelio, Pantalone (Petre Gheorghiu).

„Mincinosul” este unul dintre cele peste 120 de spectacole din cariera de regizor a Sandei Manu, cea pe care foarte mulți dintre actorii mari ai țării și-o amintesc mai ales în rolul de dascăl. Serii după serii de studenți au trecut prin mâinile ei, s-au format sub îndrumarea sa plină de suflet și de necruțare profesională. „E un bici cu vârful muiat în iubire. A învăţat generaţii la rând rigoare şi emoţie, inteligenţa actului scenic, bunul-simţ pe scenă şi bunul-simţ în viaţă, eleganţa, clasa, rasa pe care trebuie să le aibă un actor (…). Ne-a fost patru ani mamă, tată, profesoară, mentor, duşman, cel mai bun prieten – deci profesor ideal”, spunea Oana Pellea în laudatio făcut profesoarei sale cu ocazia primirii titlului de Doctor Honoris Causa la UNATC în 2009..

Sanda Manu explică: „Eu stăteam cu un student patru ani de zile, 16 ore pe zi, de patru ori pe săptămână. E o răspundere şi o influenţare foarte mare şi reciprocă, de la mine la ei şi de la ei la mine, pentru că fiecare student este un unicat şi trebuie tratat, din punct de vedere artistic şi uman, separat… cu dreptate, cu severitate, cu indulgenţă. Nu poate exista aceeaşi măsură artistică, dar poate exista aceeaşi măsură umană. Noi, cei care facem teatru, stăm perioade mari de timp împreună, suntem ca o mare familie, şi modalitatea de comunicare artistică este esenţială, dar mai există o comunicare umană care are la bază respectul. Severitatea mea cred că venea şi din respectul pentru răspunderea pe care o aveam. A rata în această meserie este mortal”. (Revista „Be Where”, nr. 12, noiembrie 2012 – „Despre școală ca privilegiu”, interviu de Cristiana Gavrilă)

Florian Pittiș a fost un actor polivalent, a fost și regizor, și traducător, și interpret de muzică rock, și realizator de emisiuni radio și TV. Timbrul și sonoritatea vocii sale au devenit emblematice pentru zeci de emisiuni, precum „Pittiș Show” sau „Teleenciclopedia”. Cel care a fost Laertes în „Hamlet”-ul lui Alexandru Tocilescu, Ariel în „Furtuna” lui Ciulei sau El Însuși în „Cântec despre mine însumi”, de Walt Whitman, pus în scenă chiar de el, avea un cult special al meseriei de actor. Într-un interviu din 1984, luat de Magdalena Boiangiu pentru revista „Teatrul”, spunea că: „Eu sunt acela care mă confrunt cu toate aceste ipostaze ale vieţii pe pământ. Eu personal, eu, Florian Pittiş. Eu am şansa dementă, care mă deosebeşte de mulţi contemporani ai mei de pe planetă, de a duce în fiecare seară o altă existenţă. Sunt rege şi portărel, sunt tânărul care nu a făcut nimic, sînt proaspătul absolvent de liceu, iar alteori sînt numai spirit: Ariel. N-aveţi decît să mă invidiaţi, dar eu pot să fac în fiecare seară această minune: să iau viaţa de la capăt. Şi în permanenţă sunt eu; ceea ce vedeţi pe scenă sunt gândurile mele care îmbracă forma unui rege sau a unui portărel, sau a unui tânăr care n-a făcut nimic, sau a unui absolvent de liceu – etern-candidat la bacalaureatul vieţii”.

În această seară vedeți deci „Mincinosul” lui Carlo Goldoni, un spectacol în care Sanda Manu duce joaca commediei dell’ arte înspre perfecțiune, împreună cu trupa Teatrului Bulandra, iar un fragment din arta actorului Florian Pittiș a rămas întipărit pe peliculă.    

Cele mai citite

Lăcrămioara Perijoc boxează pentru aur la Campionatele Europene de la Belgrad

Pugilista română Lăcrămioara Perijoc va lupta pentru medalia de aur în cadrul categoriei 54 kg, la Campionatele Europene de box de la Belgrad, după...

NATO a exersat trimiterea rapidă a trupelor în România

Conducerea NATO a verificat capacitatea de a-și trimite rapid trupele în România, prin Slovenia și Ungaria, în cadrul unui exercițiu care s-a numit Eagle...

Jens Stoltenberg: „ Nu este prea târziu ca Ucraina să câştige” în războiul împotriva Rusiei

„ Nu este prea târziu ca Ucraina să câştige" în războiul împotriva Rusiei, cu condiţia ca Occidentul să-şi respecte promisiunile de a-i furniza mai...
Ultima oră
Pe aceeași temă