FOTO Cel mai rapid feribot din lume: turbine de Boeing, 59.000 CP, poartă numele Papei!

de Victor Gavril , 08 iulie 2013

Australienii de la şantierul naval Incat au construit cel  mai rapid feribot din lume, nava folosind în sistemul de propulsie turbinele cu gaz ale General Electric (GE), disponibile de asemenea pe avionul Boeing 747.

Turbinele folosite la motoarele cu reacţie din industria aeronautică cumulează împreună nu mai puţin de 59.000 CP, ceea ce transformă feribotul Francisco într-un adevărat "Concorde" al apelor. Cu toate că există şi şalupe mai rapide, atunci când vorbim despre o navă de 99 metri lungime şi 450 tone Francisco este cel mai rapid, cu cele 58,1 noduri (circa 108 km/h) ale sale.

Francisco urmează să intre în serviciul Busquebus şi va opera pe ruta Buenos Aires (Argentina), oraşul natal al actualului papă, după care a fost denumită şi nava şi Montevideo, Uruguay, traseul totalizând 225 km. Având în vedere performanţele sale Francisco ar putea intra în competiţie chiar şi cu serviciul local de transport aerian, mai ales având în vedere capacitatea sa de încărcare, 150 maşini şi 1000 persoane. Catamaranul gigant oferă de călătorilor numeroase servicii, inclusiv un magazin duty-free la bord.

Nava se remarcă şi prin sistemul de propulsie cu emisii reduse de CO2. Francisco este primul feribot din lume care foloseşte drept combustibil gaze naturale lichefiate (GNL). Totuşi motorina este utilizată şi ea pentru pornirea motoarelor şi drept combustibil de rezervă.

Turbinele folosite pe Boeing au fost adaptate pentru a putea fi introduse în sistemul de propulsie al lui Francisco.

Am fost nevoiţi să proiectăm din nou conductele de combustibil şi sistemul de livrare a combustibilului. Însă avem multă experienţă în mediul maritim. Am dedicat milioane de ore acţionării navelor, platformelor de petrol şi gaze şi altor echipamente”, declară Ivan Bach, director de program în cadrul diviziei GE Power and Water.

Turbine similare de la GE, asemănătoare celor de pe Francisco, pun deja în mişcare nave mult mai mari, cum ar fi Queen Mary 2 sau USS Makin Island, prima navă hibridă a Marinei SUA.

 

 

Comentarii

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.