15.4 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăLifestyleFoodAnina, orasul care moare

Anina, orasul care moare

» Tragedia petrecuta la mina de la Petrila din Valea Jiului a readus in atentie si drama altor mineri care au cazut victime ale accidentelor la locul de munca. In orasul Anina totul se prabuseste – oameni si locuri – sub privirile indiferente ale autoritatilor.

In explozia ce a avut loc la mina Anina din judetul Caras-Severin in data de 14 ianuarie a anului 2006 si-au pierdut viata sapte mineri, iar trei au fost grav raniti. Dintre acestia, cel mai tanar, Marcel Strachina, de 32 de ani pe atunci, a ramas cu sechele psiho-neurologice.
Din punct de vedere al aspectului fizic, Marcel Strachina arata bine, refacandu-se aproape complet. In schimb, din cauza intoxicatiei cu monoxid de carbon si gaze arse de mina, creierul sau a avut de suferit. A stat mult timp fara aer si creierul i-a fost afectat din cauza lipsei de oxigen. Fostul miner are pierderi de memorie si face foarte usor atacuri de panica urmate de stari de letargie.

Sotia sa, Marilena Strachina, s-a luptat din toate puterile sa-i asigure tratamentul, precum si regimul alimentar special compus din alimente usoare si, mai ales, multe fructe cu aport de vitamine. La acestea se adauga un tratament medicamentos ce are rolul de a oxigena creierul si de e reface legaturile neuronale. Cei care se fac raspunzatori de actuala stare a lui Marcel Strachina si, la urma urmei, de starea actuala a intregii familii nu i-au ajutat cu mai nimic. ,,Nu mai pot, am ajuns la capatul puterilor. Numai medicamentele ma costa peste cinci sute de lei, bani la care se adauga cei pentru regimul alimentar, care si el ajunge la cateva sute de lei", ne spune sotia fostului miner. Femeia are un castig de 800 de lei lunar – bani pentru concediul postnatal –, carora li se adauga banii de pe alocatiile copiilor. Atat.

Refuzat la pensionare dupa un control superficial
Marcel a lucrat cu ziua pe unde a apucat. Fiindca este amnezic si labil din punct de vedere emotional, nimeni nu a vrut sa-l angajeze cu carte de munca. De profesie este lacatus mecanic auto. I-a placut sa lucreze la motoarele masinilor, dar acum, din cauza bolii, a uitat multe lucruri. Familia lui Marcel s-a inmultit de anul trecut. In casa lor a venit si o bucurie. Anul trecut, sotia sa a nascut o fetita care acum implineste 18 luni. Marilena spune ca ,,mi-am dorit acest copil pentru Marcel, am vrut sa-i demonstrez ca este un om normal, un tata de familie care isi iubeste familia. Prin copil am vrut ca Marcel sa-si redobandeasca increderea in el, sa vada ca este util, ca iubeste si este iubit". Ramanea insa realitatea crunta: familia lui Marcel Strachina o ducea foarte greu.

 

Dupa zilele de concediu medical cuvenite, a fost supus unei comisii medicale pentru pensionare pe o perioada de timp, dar l-au respins. Sotia lui Marcel spune ca medicii au vazut doar aspectul exterior, dar nimeni nu i-a facut un control psihologic sotului ei. Pentru recuperarea neurologica a lui Marcel Strachina, ar fi necesara internarea acestuia intr-un sanatoriu, dar, din pacate, conform declaratiilor medicilor, un asemenea centru nu exista in Romania. De bani pentru un tratament in Elvetia sau Austria nici macar nu poate fi vorba, fiindca familia nu are bani nici pentru sarbatorile de iarna care se apropie.
Cu toate acestea, Marcel a plecat la munca in Cehia. Acum lucreaza ca miner – meserie care era sa-l coste viata in 2006. Dar nu are de ales.

Cea mai adanca mina din Europa a ajuns o ruina
La Anina s-a inchis tot. Mina a fost efectiv devalizata. Tot ce a fost parte metalica a fost taiat si dus la fier vechi. Pe lichidatorul judiciar nu l-a interesat ca de fapt este taiata istoria de 200 de ani a unui oras, a unei parti din Romania. Banul castigat cat mai repede si mai usor a dictat totul. A fost singurul deziderat al celor  care s-au aruncat cu bonfaierele pe trupul in agonie al Minei Anina, cea mai adanca mina din Europa. Au fost taiate utilaje unicat ce ar fi stat la loc de cinste in orice muzeu al mineritului. Masini de extractie, o parte dintre ele unice in Europa, compresoare, strunguri unicat si o serie de alte utilaje, candva indispensabile industriei mineritului, au fost tocate zilnic de aparatele de taiat fier.

Si acest lucru s-a intamplat de cand s-a hotarat inchiderea SC Miniera Banat Anina, societate din care nu a mai ramas mai nimic, fiind lichidata. Ghinionul SC Miniera a fost ca a intrat pe mana unui lichidator judiciar pasionat doar de propriile buzunare si pentru care istoria e, probabil, doar un cuvant al limbii romane. Sa distrugi un utilaj de pe vremea Austro-Ungariei, aflat in stare de functionare si care ar fi trebuit sa fie mostenire tehnica mondiala, este un gest care nu mai are nevoie de nici o catalogare. La Putul II s-a taiat masina de extractie, pusa in functiune in anul 1912 – singura din tara care functiona cu cablu lat. Nimeni nu a luat vreo masura impotriva lichidatorului judiciar Tudor Ion. si acum autoritatile locale declara ca vor sa faca muzeu cu ce a mai ramas din mina. Adica nimic. Necugetarea a mers mai departe: au fost taiate si masinile de extractie de la Putul I, masini unicat care, pana in 2006, au scos carbune de la 1.000 de metri adancime.

Calea ferata unicat, la cheremul hotilor
Anina moare incet pe mana autoritatilor care nu au reusit sa faca nimic. Dupa inchiderea minei, a urmat inchiderea fabricii de suruburi, apoi a fabricii de cherestea. Acum, in vizorul hotilor de fier a intrat calea ferata Oravita-Anina, cale ferata unicat, sau Semmeringul romanesc, cum i se mai spune. In primavara anului 1861 incepe constructia unei cai ferate de la Oravita la Anina. La 15 decembrie 1863, calea ferata Oravita-Anina, avand lungimea de 33,4 kilometri, este terminata. Frumusetea peisajului si performanta constructiei l-au determinat pe un anume baron Schlagintweit sa o compare cu linia de cale ferata austriaca a Semmeringului, faimoasa la acea vreme, si sa incerce sa faca cunoscuta lumii aceasta zona sub denumirea de "Elvetia banateana". Dupa reintregirea Romaniei, traseul a fost denumit "Semmeringul banatean".

 

O locomotiva cu aburi tragea un tren de epoca ce strabatea traseul Oravita-Anina. Trenul de epoca pastra cu fidelitate atmosfera anilor ‘30. Una dintre locomotive s-a stricat mai demult. A ramas in functiune o a doua locomotiva cu abur din seria 50065, construita de firma STEG din Austria in anul 1821. Aceasta locomotiva, botezata initial "Steierdorf", este alintata astazi de mecanici "Neagra". Numai ca, din cauza unor defectiuni, Neagra a iesit fortat la pensie, iar traseul pe care circula vestita locomotiva risca sa fie uitat definitiv. Locomotiva a fost fabricata la Viena special pentru acest traseu. Acum are insa mare nevoie de ajutor, mai precis, de reparatii la cazanul de apa.

» Moment aniversar umbrit
S-ar gasi si un prilej aniversar la Anina: anul viitor se implinesc 198 de ani de la constructia Garii Oravita si a primei linii de cale ferata din Romania, care leaga orasele Oravita de Anina, traseu pe care, pana de curand, turistii puteau circula cu un tren de epoca tras de "Neagra", ultima locomotiva cu abur functionala din Romania. Cu toate acestea, cineva vrea ca si aceasta parte de istorie sa moara. Primul pas a fost facut. Numarul curselor intre cele doua orase a fost limitat la… doua. In curand, trenurile vor fi anulate, iar atunci hotii de fier vor trece "la treaba", asa cum au facut si cu linia cu cremaliera care lega Banatul de Ardeal prin Portile de Fier ale Transilvaniei dintre localitatile Bautar din Caras-Severin si Sarmizegetusa din judetul Hunedoara.

Cele mai citite

Beat la volan, cu 218 km pe oră în localitate

Un șofer în vârstă de 41 de ani din Craiova a fost prins de polițiști conducând băut la volan și cu o viteză de...

Ciolacu reafirmă că alianța PSD-PNL îl are pe Cătălin Cîrstoiu candidat la Primăria generală a Capitalei

Preşedintele PSD, Marcel Ciolacu, afirmă că în prezent Cătălin Cîrstoiu este candidatul alianţei PSD-PNL la Primăria generală a Capitalei, potrivit spotmedia.ro. El a subliniat că...

Lamborghini va fabrica o ediție limitată a variantei Huracan

Lamborghini a prezentat o ediție specială a modelului italian, cu patru vopsele deosebite, stil camuflaj. Au fost produse doar 12 exemplare, toate fiind deja...
Ultima oră
Pe aceeași temă