18.9 C
București
marți, 30 aprilie 2024
AcasăSpecialEXCLUSIV RL: Deși cumpărăm avioane F-16 din Portugalia, Armata Română se va...

EXCLUSIV RL: Deși cumpărăm avioane F-16 din Portugalia, Armata Română se va baza până în anul 2020 pe vechile aeronave MiG 21 LanceR

Ministerul român al Apărării va cumpăra, după cum se știe, avioane de luptă F-16, din excedentul Forțelor Aeriene ale Portugaliei. Cu toate acestea, cel puțin până în anul 2020, avioanele MiG 21 LanceR vor continua să zboare în serviciul Forțelor Aeriene ale României.

Dovada în acest sens o reprezintă o licitație organizată acum câteva zile de Statul Major al Forțelor Aeriene (SMFA). Licitația s-a referit la cumpărarea de anvelope pentru aeronave.

Documentația aferentă licitației s-a bazat pe așa-numitul „Caiet de sarcini pentru asigurarea anvelopelor la avioanele militare în perioada 2015 – 2020”. Caietul de sarcini nu spune nimic despre cumpărarea de pneuri pentru F-16 (deși oficialii susțin că acesta e viitorul avion de luptă al României).

Forțele Aeriene Române mențin în exploatare MiG 21 LanceR, IAR 99 și IAR 330

Prin licitația organizată de SMFA se vor cumpăra „anvelope pentru aeronavele militare tip MiG 21, IAR-99 şi elicopterele IAR 330, din înzestrarea Statului Major al Forţelor Aeriene, în perioada 2015-2020”.

IAR 330 sunt elicopterele folosite în prezent de Armata Română, în diferite variante, atât în cadrul Forțelor Aeriene cât și în cadrul Forțelor Navale. IAR 99 sunt avioane destinate în principal antrenamentului piloților militari, dar sunt teoretic apte să execute și atac ușor asupra solului.

Citește și:  Elicopterele Puma sunt ținute la sol, după ce pala unei elice s-a fisurat în zbor

MiG 21 LanceR sunt în prezent singurele avioane de luptă apte de zbor ale Armatei Române. Pentru aceste avioane, SMFA va cumpăra, între anii 2015 – 2020, între 480 și 1440 de pneuri (anvelope plus camere) pentru roțile principale (cele de sub aripi), precum și între 150 și 510 de pneuri pentru roțile din față.

Conform documentației aferente licitației, în perioada 2015 – 2017 SMFA va cumpăra, anual, până la 300 de pneuri pentru roțile principale și până la 100 de pneuri pentru roțile din față.

În perioada 2018 – 2020, cantitatea contractată anual va fi de până la 180 de pneuri pentru roțile principale și de până la 70 de pneuri pentru roțile din față.

Toate anvelopele contractate vor fi „noi, nefolosite, de ultimă generaţie”, precizează SMFA.

Un avion abandonat la sol (cum este cazul aeronavelor MiG 29 de pe aerodromul Kogălniceanu) sau un avion expus la Muzeul Aviației nu are nevoie de pneuri noi. Ceea ce înseamnă că, până în anul 2020, avioanele MiG 21 LanceR nu vor fi retrase din exploatare, ci vor continua să zboare.

Citește și: Duşa: Până în 2017, paza aeriană va fi asigurată cu avioanele MIG 21 Lancer

Înainte de livrarea propriu-zisă, pneurile noi pentru MiG 21 LanceR vor fi testate de specialiștii români la bazele aeriene de la Fetești sau Câmpia Turzii.

Întrucît SMFA a impus pentru anvelope o perioadă de garanție de doi ani de la momentul recepției, moment eșalonat până în anul 2020, se poate presupune că MiG 21 LanceR ar putea zbura chiar până în anul 2022. Mai mult chiar, „pentru toate tipurile de anvelope timpul mediu de bună funcţionare trebuie să fie cel puţin egal cu perioada de garanţie acordată”, subliniază caietul de sarcini al licitației.

În total, pentru pneurile celor trei tipuri de aeronave militare, valoarea finală a contractului este de 7,8 milioane de lei (mai precis 7801971.60 lei) fără TVA.

Suma nu pare mare, fiind vorba de o achiziție pe cinci ani, dar este limpede că, pentru a menține în funcțiune vechile avioane MiG 21 LanceR, Armata Română va trebui să cumpere multe alte repere, nu doar pneuri.

MApN cumpără anvelope pentru avioane de luptă de la o firmă de apartament

Un detaliu interesant este acela că, deși autoritatea contractantă (cumpărătorul) este specificată foarte clar – Unitatea Militara (…) Otopeni, comandant cdor. ing. Constantin-Dorin Simota, furnizorul pneurilor pentru aeronave este indicat a fi o firmă tip SRL, cu adresa poștală într-un apartament de bloc din Sectorul 2.

Avioanele MiG 21, de fabricație sovietică, au intrat în dotarea Armatei Române între anii 1970 – 1980. Înceând din anul 1993, MApN a demarat un proces de modernizare a lor, rezultând modelul MiG 21 LanceR. Modernizarea a fost aplicată pentru 110 aeronave MiG 21. Între timp, cele mai multe s-au prăbușit, au fost grav avariate sau le-a expirat resursa de zbor.

Potrivit unor surse neoficiale, mai puțin de 20 de aeronave LanceR mai pot executa misiuni aeriene în acest moment. Chiar și pentru ele, oficialii MApN au atras atenția, în ultimii zece ani, că trebuie retrase urgent din exploatare.

Pentru a înlocui avioanele LanceR, statul român a decis, în anul 2013, să cumpere 12 avioane F-16, din excedentul Forțelor Aeriene ale Portugaliei. România plătește pentru ele 628 de milioane de euro.

Înainte să poată fi utilizate în România, avioanele F-16 din Portugalia trebuie modernizate, iar motoarele lor trebuie să urmeze un program de reparație capitală. Potrivit oficialilor români, avioanele F-16 ar trebui să ajungă în România în anul 2016, iar întreaga escadrilă va deveni pe deplin operațională în anul 2017.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Rusia – Ucraina, ziua 796: Zelenski face un apel disperat pentru livrarea rapidă de arme

Preşedintele ucrainean, Volodimir Zelenski, a lansat duminică un nou apel către comunitatea internaţională să se grăbească şi să livreze mai multe sisteme de apărare...

Aeroportul Internațional „Delta Dunării”- „gaura” neagră a Consiliului Județean Tulcea

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a inaugurat recent, cu mare tam-tam, finalizarea lucrărilor de modernizarea a Aeroportului Internațional „Delta Dunării” de la...

Acuzații de fraudă, corupție și manipulare financiară

Dezvăluiri șocante despre impunerea candidaților și cheltuirea banilor în interiorul partidului AUR, sub conducerea lui George Simion și a lui Marius Lulea.  Începe să...
Ultima oră
Pe aceeași temă