La primul viscol din această iarnă, autostrada A2, București – Constanța a fost închisă, deși Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) oferise pentru curățarea autostrăzilor și a drumurilor naționale, timp de patru ani, aproape 450 milioane de euro, dezvăluie luni site-ul Cetateanul.net.
Potrivit acestui site, jumătate din Autostrada A2, mai exact porțiunea dintre București și Lehliu, trebuia să fie deszăpezită de o asociere de firme dintre care face parte și Tel Drum din Alexandria – compania deținută de apropiați ai lui Liviu Dragnea, liderul PSD.
“Puțin sub două milioane de euro au primit trei firme pentru a deszepezi acest tronson din autostrada denumită A2 între noiembrie 2016 și martie 2017. Este vorba de societățile Fincodrum SA, Viabild Cons VT și Tel Drum srl. Suma primită de la Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a fost de 8,7 milioane de lei (aproximativ 1,9 milioane de euro)”, notează Cetateanul.net.
Compania Tel Drum, considerată a fi apropiată de liderul PSD, Liviu Dragnea, (unele surse vorbesc că ar fi patronată din umbră de acesta), a mai primit o porţiune de 437 de kilometri de şosea de deszăpezit. Tel Drum a câştigat licitaţia pentru deszăpezirea drumurilor din zona Alexandria, dar CNAIR a decis să îi încredinţeze şi deszăpezirea drumurilor din regiunea Bucureşti Sud.
Doar pentru înlăturarea zăpezii de pe carosabil, CNAIR a organizat licitații pentru contracte cu o valoare maximă de 1,65 miliarde lei (366 milioane euro) fără TVA. Contractele urmau a fi încheiate pe o perioadă de patru ani. Din cauza contestațiilor, nu s-au încheiat asemenea înțelegeri la timp și s-a continuat cu plățile anuale pentru iarna 2016 – 2017, explică site-ul Cetateanul.net.
O anchetă realizată la sfârșitul anului 2016 de România Liberă arăta că, după eşecul unor licitaţii organizate de stat, multe contacte se vor atribui prin negociere directă. Această tactică a fost deja speculată de anumite societăţi care au utilaje de deszăpezire, pentru a câștiga mai mulți bani.
Pur și simplu, aceste firme boicotează licitaţiile organizate de Secţiile de Drumuri Naţionale (SDN), pentru ca apoi să se apropie iarna şi responsabilii din teritoriu ai CNADNR, acum CNAIR, să intre în panică şi să apeleze la negociere directă. În aceste condiţii, pot obţine contracte mult mai profitabile decât dacă ar fi participat la licitaţiile organizate din timp.