15.4 C
București
luni, 29 aprilie 2024
AcasăSpecialÎn prezența Marelui Dispărut

În prezența Marelui Dispărut

Aniversările lasă în urmă o istorie slăbită. Cine nu vrea să rătăcească firul ar face bine să se ferească de istoria cu orar fix a aniversărilor. Discuția în jurul celor 25 de ani trecuţi de la „dispariţia” comunismului explică de ce.

S-a stins cu adevărat și, dacă da, când a plecat dintre noi comunismul? Punctul terminus e cel puţin discutabil. A căzut co­munismul odată cu Zidul Berlinului – aşa cum spune, cu voce de ma­nual, consensul ani­versar? Ar trebui să ştim că, spre deosebire de istoria reală, memoria colectivă preferă simbolistica exemplară și spectacolul de stradă. Că­derea Zidului a împreunat me­morabil emoția evadării și spectacolul fizic al sta­vi­lei străpunse. Însă co­mu­nis­mul nu s-a prăbuşit atunci.

La data căderii Zidului, comunismul era, deja, infirmat structural. Sistemul fusesese învins, de sus până jos, în Polonia. Nu du­pă un incident miraculos, nu după o zi de grație, ci după aproape 50 de ani de re­zistenţă civilă şi spirit catolic. Zidul n-ar fi căzut fără victoria profundă a po­lo­ne­zilor, organizați într-o societate neoficială, paralelă și numeroasă. La sfârșitul anilor ’70, rețeaua Solidarność aduna 10 mi­li­oa­ne de oameni și anula astfel argumentul legitimității populare pe care se sprijinea propaganda oficială. Comunismul a fost scos din scenă cu mijloace popular-na­tu­rale doar în Polonia. Restul ține de o is­to­rie iluzorie sau simbolică.

Mai toată lumea crede că poate vorbi dintr-o suflare despre „dispariţia” co­mu­nis­mului. Formula e de înțeles, pentru că, într-adevăr, ceva important s-a întâmplat cu comunismul, la sfârșitul anilor ‘80. Însă concluzia ra­dicală după care comunismul s-a făcut ne­văzut e, mai curând, o dorință. Nimic nu dispare fără urmă în sau din istorie.

În Occident, formula a prins pentru că a făcut din Est o ilustrare convenabilă a aşa-numitului „sfârşit al istoriei” din teo­ria lansată de F. Fukuyama. Odată dat dis­părut, comunismul a scutit puterile oc­ci­dentale de decizii menite să garanteze lan­sarea neîngrădită a democrației. Declarat defunct, comunismul a rămas o realitate is­torică și existențială prea puțin înțeleasă. Cercetările de profunzime s-au demodat rapid. Pe scenă au apărut cifrele; in­di­catorii folosiți pentru a măsura progresul fostelor societăţi comuniste. PIB-ul, nu­mărul de partide şi procentajul de înnoire a legislaţiei au devenit suficiente.

În Est, „dispariţia” comunismului a per­mis fostei clase dominante o mişcare ului­toare. În termenii cei mai reali, clasa do­mi­nantă s-a mutat dintr-o epocă în alta şi a rămas, totuşi, acasă, în zona de co­man­dă a economiei, administraţiei şi a sis­te­mului politic.

Cazul României e cu atât mai interesant, cu cât a pornit bruiat de un mare han­di­cap de percepție și concepție. Is­to­rio­gra­fia românească a atins punctul 1989 în­glo­dată în mania revoluţiilor, care ar fi pus cruce, în serie, vechilor regimuri. Urmând până la paranoia o tentație mai veche, is­toricii regimului comunist au descoperit şi co­lec­ţionat, pe drum, un număr ridicol de re­vo­luţii. Festivalul revoluționar român cu­prin­de: Răscoala lui Horea (declarată, la un mo­ment dat, revoluţie), Răscoala lui Tu­dor (botezată tot revoluţie), mai cu­nos­cu­ta şi autentica Revoluţie de la 1848, lo­vi­tura de stat din 23 august 1944 (bo­tezată, mai întâi, insurecţie şi avansată, apoi, la gradul de revoluţie) şi, în sfârşit, cu­nos­cu­ta lovitură de stat din 21 de­cem­brie 1989 (propulsată instantaneu la ran­gul de re­vo­luţie). E enorm pentru o ţară care îşi poa­te observa bine con­ti­nui­tă­ţile şi mai greu discon­ti­nuitățile. Dincolo de ca­ri­ca­tură, ușurința cu care is­to­ria românească dis­pune de revoluții ridică o pro­blemă serioasă. Mi­to­logia re­vo­lu­țiilor a împins per­cep­ția pu­blică spre tipare de gândire magică. În această logică, un eve­niment miraculos sau un personaj epocal sus­pendă mersul istoriei, provoacă o răs­tur­nare bruscă și dă o șansă curată noului. De aici obișnuința de a confunda o re­vo­luție cu imaginea ei. Tot de aici frecvența cezarismului de pro­vin­cie, care n-a în­ce­tat să furnizeze șefi de stat în ultimii 150 de ani. Pe baza acestui model, istoria mo­dernă a României a dez­voltat două cons­tante: imitația și ex­pec­ta­ția. Cu alte cu­vin­te, radierea trecutului a dat acces la scur­tă­tura spre modernizare prin sincronizare, o situație din care so­cietatea a reținut dreptul la așteptări enor­me. E poate cazul să înțelegem că tema „mo­dernizării” e un ecou târziu al sin­cro­nismului care a bân­tu­it comic și academic secolele XIX și XX.

E, de altfel, ciudat că ideea de post­co­munism a făcut carieră într-o lume care sărbătorește la intervale regulate „dis­pa­riții” de regim. Argumentul invocat, în ge­nere, pentru a demonstra ruptura de co­munism e consolidarea sistematică a de­mocrației în ultimii 25 de ani. Însă cei ce folosesc acest argument pun automat sem­nul egalității între democrație și or­ga­ni­zarea de alegeri libere. Cu această de­fi­ni­ție, democrația nu presupune neapărat schim­barea raporturilor interne de pu­te­re. Altfel spus, democrație poate însemna alegeri de alt fel, cu o societate de același fel. Pentru clarificare, se poate folosi ma­rea inovație tehnică a societăților pos­tc­o­muniste: apariția unui pachet de operații care pune la lucru rețele administrative, medii de informare și statistici de mare detaliu. Rezultatul e o știință aparte care permite controlul avansat asupra ale­gă­to­rilor și planificarea rezultatelor votului li­ber. Această tehnică, exercitată cu mare pricepere de toate partidele și instituțiile media, e una dintre cele mai triste tră­să­turi ale regimurilor postcomuniste. O al­gebră neagră care conservă structuri de pu­tere primitive.

Discuția onestă despre „dis­pa­ri­ția” comunismului scoate la lu­mină prelungirea și diver­si­fi­carea unor tipare foarte vii în comunism. Nu toate au fost inventate atunci. Trecutul nu e o suc­ce­siune de epoci fără legătură, iar România nu a fost niciodată cu totul altceva. Însă multe dintre constantele negative ale is­toriei românești au fost cimentate în co­munism și au trecut de acolo în post­co­munism. Suntem copți pentru un nou Caragiale: mai întunecat, mai confuz, mai mizer. Cel vechi se face vinovat de prea multă cultură și literatură. Ne-am mul­țumi cu Ilf și Petrov, odată ce rescriu, sub titlul Doișpe scaune.

Dacă e să pornim cu cea mai stridentă dintre prelungirile trecutului, atunci e vorba de obsesia titlurilor. Marea ma­jo­ri­tate a figurilor de decizie, între care un pro­cent uluitor de politicieni, e de­pen­den­tă de încoronarea academică. Toată lumea vrea să aibă doctorat, să fie profesor uni­versitar, să semneze tratate. Nărav vechi. Puțină lume mai ține minte că Elena Cea­u­șescu a devenit membru al Academiei Ro­mâne încă din 1974. Aceeași sete de titluri domină după 25 de ani. De la primul mi­nistru Victor Ponta la miniștri, primari și deputați, toată lumea e doctor în baza unei lucrări furate. Bineînțeles, furnalul de doctorate n-ar fi funcționat fără fal­si­ficarea prealabilă a universităților. În Ro­mânia, numai așezările fără gară și spital sunt lipsite și de Universitate. Doctoratele sunt, însă, parte a unei aspirații mai largi: nevoia de legitimitate. Toată lumea vrea să fie cineva. Exhibiționismul e un sport social fără rival. Mașini opulente, femei de vitrină, case care răcnesc de bogăție, hai­ne „de firmă” sunt expuse cât mai vizibil, pentru a da identitate și calibru …continuarea în Revista 22.

Cele mai citite

CSM Bucureşti – Metz 24-27. „Tigroaicele”, aproape de eliminarea din Liga Campionilor

Formația de handbal feminin CSM Bucureşti este foarte aproape de eliminarea din Liga Campionilor, după ce a pierdut prima manșă a sferturilor de finală...

Gabriela Firea își depune candidatura la funcția de primar general, în prezența lui Ciolacu

Gabriela Firea își depune oficial candidatura pentru funcția de primar general al Capitalei, în ziua de duminică, 28 aprilie 2024. Evenimentul se va desfășura la...

Alex Creţ, medalie de bronz la Campionatele Europene de judo

Judoka Alex Creţ a cucerit medalia de bronz la categoria 90 kg, la Campionatele Europene de judo de la Zagreb. Creţ l-a învins în turul...
Ultima oră
Pe aceeași temă