Conflictele în Portul Constanța se țin lanț. Dacă unul dintre sindicate, FNSP, împreună cu operatorii portuari, au ieșit în stradă pentru a împiedica aprobarea Master Planului, o altă federație sindicală, Trans Conex, și-a scos oamenii în stradă pentru a protesta împotriva faptului că nu mai beneficiază de condiții speciale de muncă.
Circa 200 de persoane au protestat, săptămâna trecută, și au depus un memoriu prefectului Constanței, pentru a fi înmânat reprezentanților Guvernului, iar acțiunile vor continua, așa cum spune Silviu Stanciu, președintele federației. ”În urma modificării Legii 263, din decembrie 2015, începând cu 1 ianuarie 2016 ne-am trezit că am rămas fără condițiile speciale de muncă”, spune acesta.
Sunt afectați salariații a cel puțin zece societăți importante din Portul Constanța. Vorbim despre docheri, docheri mecanizatori, conducătorii de utilaje, curățătorii de tancuri, etc. – adică toți cei care fac posibilă activitatea de încărcare-descărcare a celor peste 50 de milioane de tone de marfă tranzitate anual prin port.
Alba-neagra timp de câțiva ani
Condițiile speciale de muncă au fost obiectul unui fel de joc de-a alba-neagra, din 2003 încoace. Au fost ani în care au fost anulate, dar și ani în care portuarii au beneficiat de ele. În decembrie 2015, în Legea 263 a apărut o modificare, la articolul 2, prin care se stipula că cei care nu au mai obținut avizul de încadrare în condiții speciale de muncă vor plăti contribuții normale la pensie. De două luni, deci, angajații nu mai beneficiază de unele drepturi. Imediat după 1 ianuarie, sindicaliștii au început demersurile pentru a reintra în posesia acestora.
Stanciu spune că un institut privat, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii „Alexandru Darabonț”, a efectuat acum circa trei ani determinările pentru a stabili dacă aceste societăți comerciale din port mai pot fi încadrate la condiții speciale de muncă. Pe baza acestor determinări, Ministerul Muncii a dat aviz negativ, până la modificarea anexei 2 din lege, care a fost modificată în decembrie 2015. Sindicatele afectate de la cele zece societăți au dat în judecată Ministerul Muncii, care a dat aviz negativ pentru încadrarea acestora în condiții speciale de muncă. Au pierdut în Constanța, iar procesul a ajuns acum la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Ce pierd de fapt
Una dintre principale consecințe ale pierderii condițiilor speciale de muncă, spune Silviu Stanciu, este diminuarea salariului. Legea îi obliga pe angajatori să acorde un spor de 25% pentru salariații încadrați la condiții speciale. De asemenea, îi obliga la asigurarea unei mese calde (în loc de aceasta, în cele mai multe societăți s-a stabilit să se acorde, de comun acord, tichete de masă). În plus, angajații beneficiau de cel puțin cinci zile în plus pe an de concediu de odihnă. ”Cel mai important lucru este că salariații încadrați în condiții speciale de muncă beneficiau de o reducere de șase luni la un an de muncă”, spune Silviu Stanciu. În aceste condiții, lucrătorii portuari ieșeau la muncă la 53 de ani.
CUM
Condiții grele
Lucrătorii portuari spun că muncesc în condiții de muncă grele. Printre problemele cu care se confruntă aceștia se numără factorii poluanți. ”Ne confruntăm cu ei zilinic. Lucrăm cu sulf, cu cox, cu fier vechi, cu chimicale. Lucrăm în silozuri de cereale. Să stea cineva de la minister acolo sau în locurile unde se încarcă sulful de petrol. Dacă stai acolo jumătate de oră, nu 12 ore, e nevoie de două săptămâni ca să-ți iasă mirosul din haine. Sunt factori de risc ce nu pot fi eliminați. Oamenii se urcă pe containere chiar dacă e vânt, chiar dacă ninge sau plouă. Vapoarele trebuie încărcate și descărcate”, spune Silviu Stanciu.