vineri, 3 mai 2024
AcasăSpecialNASA: Marte era acoperită de un ocean mai mare decât Oceanul Arctic

NASA: Marte era acoperită de un ocean mai mare decât Oceanul Arctic

Cercetătorii de la NASA arată, într-un nou studiu, că un ocean străvechi, mai mare decât Oceanul Arctic de pe Terra, acoperea în trecut o cincime din suprafaţa planetei Marte şi ar fi putut să găzduiască forme de viaţă. Deşi ştiau de multă vreme că Marte nu a fost întotdeauna o planetă roşie acoperită de praf, oamenii de ştiinţă americani spun că nu se aşteptau la o astfel de descoperire. Analizând atmosfera planetei, savanţii de la NASA au ajuns la o concluzie uimitoare: protrivit tuturor probabilităţilor, Marte ar fi găzduit în trecut un ocean vast, un mediu ideal pentru a susţine potenţiale forme de viaţă, informează maxisciences.com, preluat de Mediafax.

Epoca asociată cu această particularitate geomorfologică din trecutul planetei Marte corespunde unei perioade care a avut loc în urmă cu 4,3 milioane de ani. În acea perioadă, Marte era încă o planetă tânără. Mediul ei deosebit de umed conţinea pe atunci suficient de multă apă pentru a forma un ocean ce acoperea jumătate din emisfera nordică şi avea o adâncime medie de 137 de metri. Anumite zone puteau să depăşească adâncimea de 1,6 kilometri, potrivit estimările oamenilor de ştiinţă.

De atunci, planeta roşie şi-a schimbat complet înfăţişarea. De-a lungul timpului, 87% din apa ei s-a evaporat în spaţiu. Pentru a ajunge la o astfel de estimare, astronomii au căutat în atmosfera marţiană doi izotopi ai apei: forma familiară, H2O, şi forma "semi-grea", prezentă în stare naturală sub forma HDO, cu un atom de deuteriu.

Statele membre NATO sunt profund îngrijorate „ de activitățile rău intenționate ale Rusiei” pe teritoriul Alianței