14.3 C
București
marți, 30 aprilie 2024
AcasăSpecialProiect al Ministerului Muncii: Menținerea copiilor abandonați în spitale va duce la...

Proiect al Ministerului Muncii: Menținerea copiilor abandonați în spitale va duce la sancțiuni de până la 5.000 de lei

Direcţiile pentru protecţia copilului vor trebui să fie sesizate în cel mult 24 de ore în cazul copiilor abandonaţi în maternităţi, iar, dacă în cinci zile părinţii nu pot fi identificaţi, se va dispune plasamentul de urgenţă, se arată într-un proiect de hotărâre privind reglemementarea situației copiilor abandonați, realizat de Ministerul Muncii, citat de Mediafax. Sancțiunile pentru angajații care nu respectă normele ar putea ajunge și la 5.000 de lei.

Documentul stabileşte proceduri şi termene clare pentru angajaţii spitalelor, dar şi pentru cei ai direcţiilor generale de asistenţă social şi protecţia copilului (DGASPC) în cazul abandonului unui copil şi interzic prezentarea minorilor părăsiţi persoanelor străine.

"Deşi Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cuprinde o serie de prevederi explicite referitoare la modalitatea în care autorităţile abilitate trebuie să acţioneze în vederea derulării procedurilor administrative privind clarificarea situaţiei copiilor părăsiţi în maternităţi sau alte unităţi sanitare a căror naştere nu a fost înregistrată, lipsa unor clarificări metodologice cu caracter explicativ a condus la crearea unor breşe ce a permis menţinerea multor copii într-o situaţie de provizorat, menită să le afecteze astfel atât drepturile, cât şi posibilitatea identificării unor soluţii de protecţie cu caracter temporar sau permanent care să le ofere şansa de a creşte şi se dezvolta într-un mediu familial adecvat", se arată în nota de fundamentare a proiectului de HG.

Proiectul de hotărâre prevede că serviciul public de asistenţă socială (SPAS) are obligaţia să desemneze cel puţin un asistent social care să facă demersurile necesare înregistrării naşterii copilului părăsit în unitatea sanitară, iar DGASPC trebuie să desemneze cel puţin un asistent social care să asigure preluarea acestuia în sistemul de protecţie a copilului, atunci când starea de sănătate îi permite.

Citește și: Legea care scoate copiii sub trei ani din centrele de plasament. Capcane și discriminări

Asistenţii sociali din cele două structuri menţionate vor colabora cu asistentul social din unitatea sanitară, precum şi cu persoanele desemnate de poliţie şi de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor.

De asemenea, unităţile sanitare vor fi obligate ca în trei luni de la intrarea în vigoare a actului normativ să încheie protocoale de colaborare cu DGASPC din unitatea administrativ teritorială în care acestea funcţionează, în acest document fiind prevăzute atribuţiile fiecărei instituţii, responsabilităţile acestora, persoanele desemnate pentru urmărirea şi punerea în aplicare a prevederilor legale.

Conducerea unităţilor sanitare se va asigura că personalul din secţiile în care sunt internaţi copii cunoaşte şi respectă prevederile din actului normativ, precum şi prevederile protocoalelor.

SPAS-urile sau DGASPC-urile de la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti vor colabora cu medicul/medicii de familie din unitatea administrativ teritorială pentru identificarea precoce a gravidei în situaţie de risc social, iar responsabili din aceste structuri vor verifica dacă femeia este înscrisă pe lista unui medic de familie, o vor sprijini şi însoţi, dacă nu are acte de identitate, pentru obţinerea lor, o vor informa pe gravidă şi pe familia acesteia cu privire la drepturile şi obligaţiile ce le revin în ceea ce priveşte creşterea şi îngrijirea viitorului copil, precum şi cu privire la beneficiile de asistenţă socială şi serviciile disponibile pe plan local.

Documentul pus în dezbatere publică mai prevede că orice persoană care, prin natura profesiei sau ocupaţiei sale, lucrează direct cu un părinte/ reprezentant legal faţă de care are suspiciuni legate de existenţa unei situaţii de risc de părăsire a copilului este obligată să sesizeze serviciul public de asistenţă socială în a cărei rază teritorială a fost identificat cazul respectiv.

Personalul din compartimentul de primiri urgenţe este obligat să ceară actul de identitate al gravidei, iar dacă aceasta nu are acte de identitate, trebuie să facă demersuri pentru a-l putea obţine.

Medicul din compartimentul de primire a urgenţelor va trebui să completeze în Foaia de observaţie adresa din cartea de identitate a gravidei/părintelui/ reprezentantului legal/însoţitorului, iar în situaţia în care aceasta a fost transportată cu ambulanţa se va consemna adresa intervenţiei şi se va anexa o copie a acesteia la Foaia de observaţie, document în care medicul va fi obligat să consemneze sintagma "În atenţia asistentului social".

Aceştia vor sesiza asistentul social şi în cazul internării unui copil care prezintă semne de abuz/neglijare/exploatare.

Cele mai citite

Investițiile PSD continuă să susțină creșterea economică în trimestrul II: Managerii Români Confirmă

Managerii români confirmă că România va continua să înregistreze creștere economică și în al doilea trimestru al anului 2024, conform Anchetei de Conjunctură privind...

Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a secretizat jaful financiar de la CS Dinamo București

Clubul Sportiv Dinamo București a ajuns stat în stat de când este condus de Ionuț Popa, dar și un sac fără fund, unde...

Candidat PSD la primărie, acuzat de corupție și un prejudiciu de 5,7 milioane de lei

Toma Sandu, un apropiat al familiei Bădălău, s-a prezentat miercuri în fața procurorilor DNA pentru a fi informat cu privire la calitatea sa...
Ultima oră
Pe aceeași temă